II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Zdający: 5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych […]; 7) wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych. |
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający: 6) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów); 7) wykonuje obliczenia, z uwzględnieniem wydajności reakcji, dotyczące: liczby moli […] po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym i niestechiometrycznym. |
Zasady oceniania
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń i podanie wyniku w procentach objętościowych.
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody, ale popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego i/lub niepodanie wyniku w procentach
ALBO
– poprawne obliczenie wartości objętości amoniaku w równowagowej mieszaninie gazów
ALBO
– poprawne obliczenie niewiadomej zdefiniowanej w rozwiązaniu – ustalenie zależności.
0 pkt – odpowiedź niespełniająca powyższych kryteriów albo brak rozwiązania.
Przykładowe rozwiązanie
8 dm3 − 100 % (dotyczy mieszaniny N2 i H2)
x − 25 % ⇒ x = 2 dm3 N2
8 dm3 – 2 dm3 = 6 dm3 H2
Z równania reakcji wynika, że N2 i H2 zmieszano w ilościach stechiometrycznych.
N2 (g) + 3H2 (g) ⇄ 2NH3 (g)
2 dm3 6 dm3 4 dm3 ⇒ tyle powstałoby NH3, gdyby reakcja przebiegła z wydajnością równą 100 %. Z treści zadania wynika, że otrzymano 5 dm3 równowagowej mieszaniny gazów, czyli azotu, wodoru i amoniaku.
N2 (g) + 3H2 (g) ⇄ 2NH3 (g)
(2 – 0,5y) dm3 + (6 – 1,5y) dm3 y dm3
(2 – 0,5y) + (6 – 1,5y) + y = 5 ⇒ y = 3 dm3 NH3
4 dm3 NH3 − 100 %
3 dm3 NH3 − z ⇒ z = 𝟕𝟓 (%)