Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formuła matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z biologii

Znalezionych zadań: 2136
2111

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 5. (1 pkt)

Trzustka jest gruczołem wydzielania zewnętrznego oraz gruczołem wydzielania wewnętrznego (dokrewnego).

Wyjaśnij, na czym polega rola trzustki jako gruczołu wydzielania zewnętrznego.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie roli trzustki jako gruczołu wydzielania zewnętrznego

Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Trzustka wydziela enzymy trawienne do dwunastnicy lub do jelita cienkiego, lub do przewodu pokarmowego.
• Trzustka wydziela do dwunastnicy enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze.

1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające wydzielanie enzymów do przewodu pokarmowego

0 p. – za odpowiedź niepoprawną lub niepełną, która uwzględnia jedynie wytwarzanie enzymów, ale nie określa miejsca ich wydzielania

2112

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 6. (3 pkt)

Informacje do zadań 6. i 7.
Na schemacie przedstawiono kształt klatki piersiowej oraz położenie przepony podczas wydechu i wdechu.

 

 

a) Na podstawie schematu określ, co dzieje się z klatką piersiową i przeponą podczas wdechu.

Klatka piersiowa……………………………

Przepona……………………………

b) Wyjaśnij, dlaczego wdech jest określany fazą czynną wentylacji płuc, a wydech fazą bierną.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0-2)

Korzystanie z informacji Na podstawie schematu opisanie mechanizmu wentylacji płuc u człowieka

Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Klatka piersiowa podczas wdechu zwiększa swoją objętość lub rozszerza się.
• Przepona podczas wdechu opuszcza się w dół lub kurczy się.

2 p. – za poprawne określenie zmiany kształtu klatki piersiowej i zmiany położenia przepony podczas wdechu
1 p. – za poprawne określenie zmiany kształtu klatki piersiowej lub zmiany położenia przepony
0 p. – za niepoprawne określenie obu zmian lub określenie zmian z użyciem niewłaściwych sformułowań, np. przepona wygina się

b) (0-1)

Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji przedstawionych na schemacie
– wyjaśnienie fazy czynnej i fazy biernej wentylacji płuc
u człowieka

Przykład poprawnej odpowiedzi
Wdech jest fazą czynną wentylacji płuc, ponieważ warunkuje go praca mięśni, czyli skurcz przepony i skurcz mięśni międzyżebrowych, natomiast wydech polega na rozluźnieniu tych mięśni.

1 p. – za poprawne wyjaśnienie obu faz, uwzględniające pracę mięśni oddechowych
0 p. – za wyjaśnienie dotyczące jednej fazy lub za wyjaśnienie faz, uwzględniające tylko udział energii, bez uwzględnienia pracy mięśni (skurcz)

2113

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 7. (1 pkt)

Informacje do zadań 6. i 7.
Na schemacie przedstawiono kształt klatki piersiowej oraz położenie przepony podczas wydechu i wdechu.

 

Podaj nazwę kości oznaczonej na powyższym schemacie literą X.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie wskazanego na schemacie elementu budowy klatki piersiowej

Poprawna odpowiedź
X – mostek
1 p. – za podanie poprawnej nazwy wskazanego elementu budowy klatki piersiowej
0 p. – za podanie nazwy niepoprawnej

2114

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 8. (2 pkt)

Regularne ćwiczenia fizyczne są jednym ze sposobów zapobiegania i leczenia choroby niedokrwiennej serca (choroby wieńcowej). Ludzie prowadzący aktywny tryb życia i regularnie uprawiający ćwiczenia fizyczne wykazują o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na choroby serca. Również otyli, którzy są bardziej aktywni, znajdują się w grupie osób mniej zagrożonych chorobami układu krążenia.

Podaj dwa argumenty uzasadniające korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia.

  1. …………………………………
  2. …………………………………
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Sformułowanie argumentów uzasadniających korzystny
wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia

Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Ćwiczenia fizyczne poprawiają przepływ krwi przez naczynia krwionośne, co zwiększa ich elastyczność.
• Ćwiczenia fizyczne poprawiają przepływ krwi przez naczynia wieńcowe serca, co powoduje lepsze dotlenienie mięśnia sercowego i zapobiega chorobie wieńcowej.

2 p. – za dwa poprawne argumenty wykazujące korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia
1 p. – za jeden poprawny argument wykazujący korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia
0 p. – za odpowiedzi, które nie odnoszą się do układu krążenia (serca, naczyń krwionośnych), lub za przepisanie fragmentów tekstu bez uzasadnienia

2115

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 9. (2 pkt)

Na schemacie przedstawiono krążenie krwi w organizmie człowieka. Literami A–D oznaczono części serca.

 

a) Do niżej podanych nazw części serca przyporządkuj litery, którymi oznaczono je na schemacie. 

Prawy przedsionek ………………………

Prawa komora ………………………

Lewy przedsionek ………………………

Lewa komora ………………………

b) Uzupełnij schemat, tak aby odzwierciedlał kierunek transportu i zawartość we krwi gazów oddechowych (O2 i CO2). Wpisz w wyznaczone miejsca określenia krążącej krwi utlenowana lub odtlenowana.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0−1)

Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie części serca na schemacie układu krwionośnego człowieka

Poprawna odpowiedź
Prawy przedsionek – A,           Prawa komora – D,           Lewy przedsionek – B,           Lewa komora – C
1 p. – za poprawne rozpoznanie czterech części serca
0 p. – za niepoprawne rozpoznanie nawet jednej części serca

b) (0−1)

Korzystanie z informacji Opisanie kierunku transportu gazów oddechowych w układzie krwionośnym człowieka

Poprawna odpowiedź

 

 

1 p. – za poprawne wpisanie na schemacie czterech określeń krążącej krwi
0 p. – za niepoprawne wpisanie nawet jednego określenia

 

2116

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 10. (3 pkt)

W tabeli przedstawiono objętość krwi przepływającej w ciągu minuty przez niektóre narządy człowieka w czasie odpoczynku oraz w czasie wysiłku fizycznego.

 

 

Narząd Objętość krwi przepływającej w czasie minuty [

cm3

/min]

w czasie odpoczynku w czasie wysiłku fizycznego
Mózg 700 750
Serce 200 750
Płuca 100 200
Mięśnie szkieletowe 750 12 500
Wątroba 1 350 600
Skóra 300 1900

a) Wymień nazwy dwóch narządów, w których podczas wysiłku najsilniej wzrasta przepływ krwi, i wskaż po jednej przyczynie tego zjawiska.

1. ………………………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………………………

b) Uwzględniając informacje zawarte w tabeli, wyjaśnij, dlaczego nie zaleca się spożywania obfitych posiłków przed intensywnym wysiłkiem fizycznym.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0−2)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie różnic w przepływie krwi przez narządy człowieka podczas wysiłku fizycznego

Przykłady poprawnych odpowiedzi
1. Mięśnie szkieletowe, ponieważ podczas wysiłku intensywnie się kurczą i wzrasta zapotrzebowanie na tlen oraz substancje odżywcze.
2. Skóra, ponieważ podczas wysiłku przez rozszerzone naczynia krwionośne następuje utrata nadmiaru ciepła.

2 p. – za poprawne podanie nazw dwóch narządów (mięśnie szkieletowe i skóra), przez które najsilniej wzrasta przepływ krwi podczas wysiłku i wskazanie przyczyn tego zjawiska
1 p. – za poprawne podanie nazwy jednego narządu i wskazanie przyczyny tego zjawiska
0 p. – za podanie tylko nazw (nazwy) narządów bez określenia przyczyn, lub niepoprawne określenie przyczyn

b) (0-1)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie zależności pomiędzy objętością krwi
przepływającej przez narządy różnych układów podczas
wysiłku fizycznego

Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Spożycie posiłku przed intensywnym wysiłkiem fizycznym zmniejsza wydolność organizmu, ponieważ duża objętość krwi odpływa do wątroby.
• Ponieważ krew potrzebna narządom układu pokarmowego zostaje podczas wysiłku fizycznego skierowana do narządów intensywnie pracujących i trawienie zachodzi wolniej.

1 p. – za poprawne wykazanie związku pomiędzy objętością krwi przepływającej przez narządy podczas wysiłku fizycznego a objętością krwi kierowanej do narządów układu pokarmowego (wątroby)
0 p. – za odpowiedź, która nie uwzględnia związku pomiędzy przepływem krwi przez narządy podczas wysiłku fizycznego i przez narządy układu pokarmowego

2117

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 11. (1 pkt)

Podczas epidemii wirusowego zapalenia wątroby typu A, rozprzestrzeniającego się przez zakażone pożywienie lub wodę, stosuje się podawanie odpowiednich przeciwciał.

Podkreśl w każdej parze określenie charakteryzujące rodzaj nabytej odporności.

  1. swoista / nieswoista
  2. bierna / czynna
  3. naturalna / sztuczna
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 2
Wiadomości i rozumienie Scharakteryzowanie rodzaju odporności nabytej po podaniu przeciwciał

Poprawna odpowiedź
1. swoista / nieswoista                                2. bierna / czynna                                  3. naturalna / sztuczna

1 p. – za poprawne podkreślenie wszystkich określeń charakteryzujących rodzaj nabytej odporności
0 p. – za podkreślenie nawet jednego niepoprawnego określenia

2118

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 12. (2 pkt)

Wpisz do tabeli odpowiednie określenia, które opisują wpływ układu nerwowego współczulnego i przywspółczulnego na funkcjonowanie wymienionych narządów w organizmie człowieka.

 

 

Narząd Część współczulna Część przywspółczulna
Źrenica rozszerzanie zwężanie
Oskrzela
Serce przyspieszenie pracy zwolnienie pracy
Jelita
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Określenie wpływu układu współczulnego i układu przywspółczulnego na funkcjonowanie narządów w organizmie człowieka

Przykłady poprawnych odpowiedzi

Narząd Część współczulna Część przywspółczulna
Źrenica
Oskrzela rozszerzanie zwężanie
Serce
Jelita zmniejszenie perystaltyki lub
spowolnienie pracy, lub
zmniejszenie wydzielania soku
jelitowego
przyspieszenie perystaltyki
lub przyspieszenie pracy,
lub zwiększenie wydzielania
soku jelitowego

2 p. – za poprawne uzupełnienie dwóch wierszy tabeli uwzględniające oba układy nerwowe
1 p. – za poprawne uzupełnienie jednego wiersza tabeli uwzględniające oba układy nerwowe
0 p. – za uzupełnienie wszystkich wierszy w jednej kolumnie dotyczącej działania tylko jednej części układu, lub za niepoprawne uzupełnienie obu wierszy tabeli

 

2119

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 13. (1 pkt)

Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących funkcji elementów ucha. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli literę P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli stwierdzenie jest fałszywe.

 

 

1. Kanał słuchowy zewnętrzny wyrównuje ciśnienie po obu stronach błony bębenkowej.
2. Strzemiączko przenosi drgania wywołane falą dźwiękową na okienko ślimaka.
3. Trąbka słuchowa (trąbka Eustachiusza) przenosi falę dźwiękową do ucha wewnętrznego.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Określenie funkcji elementów budowy ucha

Poprawna odpowiedź
1 – F, 2 – P, 3 – F
1 p. – za poprawną ocenę prawdziwości wszystkich stwierdzeń opisujących funkcje elementów budowy ucha
0 p. – za niepoprawną ocenę nawet jednego stwierdzenia

2120

Matura Maj 2011, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 14. (1 pkt)

Po wejściu z ciemnego pomieszczenia do pomieszczenia bardzo jasno oświetlonego nie widzi się przez moment żadnego obrazu – światło „oślepia”. Dopiero po chwili zaczynamy widzieć normalnie.

Wyjaśnij, uwzględniając rolę źrenicy, dlaczego najpierw światło oślepia, a po chwili widzimy normalnie.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Wyjaśnienie roli źrenicy w funkcjonowaniu oka

Przykład poprawnej odpowiedzi
Po wejściu do jasnego pomieszczenia przez rozszerzoną źrenicę dostaje się do oka zbyt dużo światła, co daje efekt „oślepienia”. Po chwili źrenica zwęża się dzięki mięśniom tęczówki, co powoduje dopływ odpowiedniej ilości światła do wnętrza gałki ocznej.

1 p. – za poprawne wyjaśnienie zjawiska uwzględniające stan źrenicy w momencie wejścia do jasno oświetlonego pomieszczenia i jej zwężenie po chwili przebywania w tym pomieszczeniu
0 p. – za odpowiedź ogólną, np. dotyczącą źrenicy bez odniesienia się do jej roli w regulacji ilości światła docierającego do oka (zwężanie/rozszerzanie) lub za odpowiedź niepoprawną