W tym artykule będą wrzucone PROPONOWANE odpowiedzi do tegorocznej biologii rozszerzonej (2020)
Dodatkowo zapraszamy do komentowania w dziale zadań oraz pod artykułem
ARKUSZ POD TYM LINKIEM: ARKUSZ MATURALNY BIOLOGIA ROZSZERZONA 2020
Zadanie nr 1.1:
A
Zadanie nr 1.2:
Gdy temperatura środowiska wzrasta, to płynność błony komórkowej organizmu jednokomórkowego (się zmniejsza / się zwiększa). Temu zjawisku przeciwdziała zmiana składu błony komórkowej, która polega na (zmniejszeniu / zwiększeniu) udziału cząsteczek o dłuższych łańcuchach węglowodorowych z mniejszą liczbą wiązań podwójnych.
Zadanie nr 1.3:
Cholesterol
Zadanie nr 2:
Zadanie nr 3.1:
P P F
Zadanie nr 3.2:
Zadanie nr 3.3:
Tkanką która posiada dużą ilość ligniny jest drewno. Drewno pełni funkcję transportu wody wraz z solami mineralnymi pobranej przez korzenie do pozostałych części rośliny.
Zadanie nr 4.1:
Miękisz powietrzny posiada duże przestwory międzykomórkowe które wypełnione są powietrzem.
Zadanie nr 4.2:
Aerenchyma u roślin wodnych zapewnia roślinom wyporność i unoszenie się w toni wodnej.
Zadanie nr 5.1:
FADH2 i NADH + H+: Łańcuch oddechowy
acetylo-CoA: cykl Krebsa / cykl kwasów trikarboksylowych / cykl kwasu cytrynowego
Zadanie nr 5.2:
Do powstania 18 cząsteczek acetyloCoA potrzebne jest 36 atomów węgla. 1 cząsteczka kwasu laurynowego posiada 12 atomów węgla. 36/2 = 3
Do syntezy jednej cząsteczki cholesterolu potrzebne są 3 cząsteczki kwasu laurynowego
Zadanie nr 5.3:
wątroba
Zadanie nr 5.4:
A3
Zadanie nr 6:
Należy na szkiełko podstawowe nałożyć przy pomocy pipety wodną hodowlę pantofelków. Do wodnej hodowli pantofelków należy dodać sproszkowany grafit. Szkiełko podstawowe przykrywamy szkiełkiem nakrywkowym i przygotowany preparat obserwuje pod mikroskopem przy powiększeniu 50x. Na podstawie ruchu cząsteczek wody wraz z grafitem określam sposób poruszania się orzęsków.
Zadanie nr 7:
Komórki aparatu szparkowego zmieniają swój kształt ponieważ podczas zwiększenia ilości wody w wakuoli dochodzi do podwyższenia turgoru komórek aparatu szparkowego. Możliwe jest to dzięki pogrubionej części ściany komórkowej w okolicy szparki i zewnętrznej części ściany komórkowej która jest cieńsza dzięki czemu komórka wygina się na zewnątrz podczas rozwierania powodując otwarcie aparatu szparkowego.
Zadanie nr 8.1:
A, E
Zadanie nr 8.2:
Pokrzywa zwyczajna jest rośliną dwupienną ponieważ na jednym osobniku występują tylko kwiaty męskie lub żeńskie. Nie występują one jednocześnie na jednym osobniku pokrzywy zwyczajnej
Zadanie nr 8.3
Zadanie nr 9.1:
Zadanie nr 9.2:
B – dwuliścienne
Zadanie nr 9.3:
B, D, E
Zadanie nr 10.1:
C
Zadanie nr 10.2:
Ohary są zagniazdownikami, ponieważ zaraz po wykluciu prowadzone/wodzone są przez rodziców nad wodę.
Informacja dodatkowa:
Młode ptaki wykluwają się najczęściej w czerwcu. Są typowymi zagniazdownikami, po wykluciu sprawnie chodzą są pokryte gęstym puchem, biegają oraz pływają, opuszczają gniazdo w trakcie pierwszych dni od wyklucia, zbierają pokarm samodzielnie po wskazaniu przez rodziców.
Zadanie nr 10.3:
Liczba nor lęgowych nad zatoką Pucką, w których Ohary mogą zakładać lęgowiska.
Zadanie nr 11:
P, P, P
Zadanie nr 12.1:
Niedobór jodu prowadzi do (obniżenia / podwyższenia) tempa metabolizmu w organizmie, na skutek (zmniejszenia / zwiększenia) wydzielania hormonów (gruczołów przytarczycznych / tarczycy).
Zadanie nr 12.2:
Osoby stosujące taką dietę nie dostarczają odpowiednich ilości jodu do organizmu, ze względu na fakt, że spożywają ograniczone ilości soli jodowanej oraz wykluczają produkty pochodzenia zwierzęcego, które są bogate w jod. Dodatkowo, spożywając potrawy roślinne zawierające m.in. warzywa kapustne lub nasiona roślin strączkowych, dostarczają sobie także glikozydy, które ograniczają wykorzystanie jodu zawartego w diecie, co tylko nasila efekt niedoboru jodu w organizmie.
Zadanie nr 13:
B 2
Zadanie nr 14.1:
Surfaktant to środek białko-lipidowy, dzięki któremu pęcherzyki płucne się nie zapadają. Przy niedoborze surfaktantu zwiększa się napięcie powierzchniowe, a pęcherzyki płucne zapadają się i sklejają, co z kolei skutkuje zmniejszeniem powierzchni wymiany gazowej. Aby zrekompensować deficyt tlenu (niedotlenienie organizmu)/kwasicę oddechową, organizm utrzymuje homeostazę poprzez zwiększenie częstości oddechów.
Zadanie nr 14.2:
Zadanie nr 15.1:
Zadanie nr 15.2:
Podczas utraty dużych ilości ciepła następuje pobudzenie ośrodka termoregulacji znajdującego się w podwzgórzu, przez co podwzgórze zaczyna produkować tyreoliberynę (TRH). Ta z kolei pobudza przysadkę do wydzielania tyreotropiny (TSH). Tyreotropina działa pobudzająco na tarczycę, która wytwarza hormony T3 i T4, w wyniku czego możemy zaobserwować podwyższony poziom TSH i hormonów tarczycy, które wpływają pobudzająco na metabolizm człowieka, pozwalając na sprawną termoregulację i ochronę przed wychłodzeniem, dzięki podwyższeniu temperatury ciała człowieka.
Zadanie nr 16.1:
Dziecko | l1l2, l1l1 |
Matka | Ll1, Ll2 |
Ojciec | l1l2, l1l1 |
Zadanie nr 16.2:
Genotyp matki: Ll2
Genotyp ojca: Ll2
L | l2 | |
L | LL | Ll2 |
l2 | Ll2 | l2l2 |
Prawdopodobieństwo wystąpienia wrodzonej nietolerancji u kolejnego dziecka podanych rodziców to: 25%
Zadanie nr 16.3:
B2
Zadanie nr 16.4:
jelito cienkie
Zadanie nr 16.5:
W przypadku wystąpienia objawów nietolerancji laktozy u osoby dorosłej należy ustalić czy ma ona podłoże genetyczne (pierwotna nietolerancja), czy została nabyta, ponieważ od tego zależy schemat dalszego postępowania. Wystąpienie nabytej nietolerancji laktozy może świadczyć o postępującym procesie chorobowym, który może wymagać leczenia, natomiast jeśli jest to wrodzona nietolerancja laktozy, osoba ta powinna ograniczyć jej spożywanie, żeby nie narażać się na uporczywe objawy ze strony przewodu pokarmowego.
Zadanie nr 16.6:
Zadanie nr 17:
Zadanie nr 18.1:
BBDD, BBDd, BbDD, BbDd
Zadanie nr 18.2:
Samica: BbDd
Samiec: bbdd
BD | Bd | bD | bd | |
bd | BbDd | Bbdd | bbDd | bbdd |
Czarne:białe:brązowe
1:2:1
Zadanie nr 19.1:
od góry: 3 1 2 4
Zadanie nr 19.2:
(podać NAZWY enzymów) – CKE podaje, że uznawane będą również cyfry rzymskie
A – nukleaza, B – polimeraza DNA, C – ligaza DNA
Zadanie nr 19.3:
Osoby chore na skórę pergaminową mają defekt jednego z opisanych enzymów naprawy DNA. W wyniku tego, gdy powstanie mutacja spowodowana np. promieniowaniem UV podczas ekspozycji na promieniowanie słoneczne, nie zostanie ona efektywnie naprawiona. Jeśli takie mutacje zajdą w genach regulujących cykl komórkowy, może to doprowadzić do niekontrolowanych podziałów komórkowych, a tym samym do nowotworzenia, więc istotne jest, żeby chorzy na skórę pergaminową nie narażali się na promieniowanie słoneczne, co pozwoli ograniczyć ryzyko powstania np. nowotworu skóry (czerniaka).
Zadanie nr 20.1:
Jest ona gatunkiem mutualistycznym. Bakterie tego gatunku syntetyzują niezbędne do prawidłowego funkcjonowania człowieka węglowodany i witaminy, a także, przez pobudzanie budowy sieci naczyń krwionośnych, człowiek dzięki nim lepiej wchłania cząstki pokarmowe. Z drugiej strony, bakterie te są w stanie pobudzić komórki człowieka do produkowania substancji ograniczających konkurujące z nimi gatunki, dzięki czemu Bacteroides thetaiotaomicron mają większą przestrzeń do zasiedlenia i większą ilość substratów niezbędnych do przeprowadzania własnych procesów metabolicznych.
Zadanie nr 20.2:
wit. K
Zadanie nr 21.1:
Hydrochoria
Zadanie nr 21.2
PPF
Zadanie nr 21.3
Diaspory roślin posiadają mięsistą owocnię, która jest atrakcyjnym pokarmem dla ptaków przyczyniających się do rozprzestrzeniania nasion. Przemieszczając się i wydalając je wraz z innymi niestrawionymi resztkami pokarmu umożliwiły rozsiewanie nasion tych roślin w dużej odległości na wyspie.
Zadanie nr 21.4
Wraz z powstaniem kolonii mew zwiększały się pokłady odchodów, które jako cenny nawóz naturalny przyczyniły się do użyźnienia wcześniej jałowych gleb wyspy oraz dostarczyły materii organicznej na skały magmowe (lawę). Użyźniona gleba zapewniła warunki do osiedlania się nowych gatunków roślin, przez co w latach 90 doszło do intensywnego wzrostu roślinności.
Zadanie nr 22.1
T T N
Zadanie nr 22.2
Krzyżowanie się żbików z kotami domowymi stanowi zagrożenie dla istnienia żbika europejskiego, ponieważ podczas krzyżowania się tych zwierząt dochodzi do powstania mieszańców, co powoduje, że czysta pula genowa żbika europejskiego ulega zmniejszeniu. Krzyżowanie takie dodatkowo ogranicza liczebność potomstwa żbika europejskiego, co przyczynia się do dodatkowego ograniczenia puli genowej.
Zadanie nr 22.3
Wg CKE zad.3.1 PPF ?
Proszę poprawić zad.3.1
PPF
W zadaniu 3.1, nie powinno być przypadkiem P P F ?
Czy jeśli w zadaniu 14.1 napisałem, że:
W pęcherzykach powstaje NADCISNIENIE, przez stałe napływające powietrze, dzięki zwiększonej częstości oddechów, pęcherzyki są utrzymywane w stanie napięcia i dzięki temu się nie zapadają i nie sklejają u noworodków cierpiących na brak surfaktantu.
(Może być zaliczone )
CKE ustosunkowało się do zadania z enzymami na Twitterze i mają być uznawane numery zamiast nazw. Największa ulga dzisiaj
Dlaczego w 21.2 w 2 jest prawda skoro w tym okresie nie było zadnych gatunkow na wyspie?
W zadaniu 16.1 przy ojcu jest l1l1 dwukrotnie, chyba tak nie powinno być
Czekamy!
Kiedy odpowiedzi?
Gdzie te odpowiedzi?
Czy jeśli w zadaniu z jodem oprócz niewystarczajacej ilości przyjmowanego jodu odwołałam się również do większego udziału roslinnych pokarmow w diecie zawierających substancje obniżające wykorzystywanie jodu z pokarmu to dostane punkt?
mam pytanie, czy jeśli należało zaznaczyc dwa wnioski a ja nie wiedzieć czemu zaznaczyłam trzy, i zadanie bylo za 2pkt. mam dwa poprawne zaznaczone i jeden dodatkowy to dostane 1 punkt?
@AGNES powinny być koło godziny 20:00 🙂
Kiedy odpowiedzi do zadań? 🙁
tam miało być na egzaminie ósmoklasisty z matematyki 🙂
Przy zadaniu z zaplanowaniem doświadczenia poczułam się jakby CKE śmiał mi się w twarz. Zadanie z obliczeniem ile cząsteczek kwasu jest potrzebne to chyba miało być na egzaminie ósmoklasisty z podstawówki. Mało zadań na sprawdzenie samej wiedzy. Ostatnie dwa zadania z ekologi bezsensowne, bardzo czasochłonne, dużo znajomych mówi że się przez nie nie wyrobili w czasie.
Zgadzam się z niektórymi osobami z komentarzy… Arkusz praktycznie nie sprawdzał wiedzy, trzeba było pisać elaboraty zawierające analizę informacji wstępnej w nadziei że uda się w nich zawrzeć to, czego będzie wymagał klucz. Gdzie jakaś budowa organizmów, gdzie fotosynteza, gdzie człowiek, gdzie ważne procesy biologiczne? Moim zdaniem właśnie przez to, że arkusz nie wymagał dużej wiedzy biologicznej był trudny
moim zdaniem arkusz byl beznadziejne sformułowany, musialam sie domyslav co autor chcial powiedziec. Duzo roslin ktorych nie lubie i beznadziejne zad z ekologii, ale zobaczymy jak To bedzie
Wydawało mi się mega łatwe ale jak czytam odpowiedzi innych to już nie 🙁
Nie pozdrawiam, pewnej osoby która podczas gdy pisaliśmy mature z biologii przez 3 godziny darła się pod naszymi oknami:”Hallo, Karthus, halooo!!!”, albo jakieś dziwne „Topór ku***aa!!!Topory!!!!!”. Po skończeniu matur chcieliśmy go złapać, ale uciekł w swoim mustangu 2.3 ecoboost o rejestracji K1 DIS, krzycząc” Zrobił ganka na maturzystach!!!!” śmiejąc sie jednoczesnie. Nie pozdrawiam JD
była tak łatwa że aż trudna…..
Czułem się bardziej jak na maturze z polskiego niż z biologii. Zamiast wykorzystania wiedzy, to dostałem czytanie ze zrozumieniem i „co autor miał na myśli”…
Genetyka to jakiś żart
Tak piękna ta matura, że aż za rok napiszę sobie ją chyba jeszcze raz…
Jak wam poszło? Jak pierwsze wrażenia?