Matura Maj 2011, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005 - Zadanie 31. (2 pkt)

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na rozróżnienie wodnych roztworów dwóch cukrów: glukozy i fruktozy.

a) Uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując nazwę użytego odczynnika wybranego z podanej poniżej listy:

• świeżo wytrącony wodorotlenek miedzi(II)
• woda bromowa z dodatkiem wodnego roztworu wodorowęglanu sodu
• wodny roztwór azotanu(V) srebra z dodatkiem wodnego roztworu amoniaku.

b) Napisz, jakie obserwacje potwierdzą obecność glukozy w probówce I i fruktozy w probówce II po wprowadzeniu tych substancji do wybranego odczynnika (wypełnij poniższą tabelę).

Barwa zawartości probówki
przed zmieszaniem reagentów po zmieszaniu reagentów
Probówka I

 

Probówka II

 

Rozwiązanie:
Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego na identyfikację różnych pochodnych węglowodorów (III.2.9)

a) (0–1)

Poprawna odpowiedź

1 p. – poprawny wybór odczynnika i uzupełnienie schematu doświadczenia
0 p. – inna odpowiedź (np. woda bromowa z dodatkiem wodnego roztworu amoniaku) lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Poprawna odpowiedź

Barwa zawartości probówki
przed zmieszaniem reagentów po zmieszaniu reagentów
Probówka I

 

pomarańczowa lub brunatna lub żółta brak barwy lub bezbarwna
Probówka II

 

pomarańczowa lub brunatna lub żółta pomarańczowa lub brunatna lub żółta

1 p. – poprawny opis zmian, które zaobserwowano w obu probówkach, przy poprawnym wyborze odczynnika w części a) zadania
0 p. –  błędny wybór odczynnika lub brak odpowiedzi w części a) zadania
– błędny opis zmian, które zaobserwowano w probówkach
– brak odpowiedzi

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments