a) Przykłady poprawnych odpowiedzi
Roztwór w probówce III zmienił barwę z pomarańczowej na zielononiebieską, a u wylotu probówki wyczuwalny był zapach acetonu lub zapach zmywacza do paznokci lub zapach kleju.
lub
Roztwór w probówce III zmienił barwę na zielononiebieską, a u wylotu probówki wyczuwalny był charakterystyczny zapach.
b) CH3CH(OH)CH3 → CH3COCH3 + 2H+ + 2e−
Wskazówki do rozwiązania zadania
a)
W celu udzielenia poprawnej odpowiedzi należy dokonać analizy schematu doświadczenia. Trzeba również przypomnieć sobie, jakie właściwości chemiczne mają alkohole – trzeba wiedzieć, że alkohole drugorzędowe utleniają się do ketonów. Zauważ, że funkcję reduktora w opisanej reakcji pełni propan-2-ol, który utlenia się do ketonu (propanonu). Funkcję utleniacza w opisanej reakcji pełni dichromian(VI) potasu, który redukuje się do soli chromu(III). Tak więc możemy stwierdzić, że roztwór zmieni barwę z pomarańczowej (charakterystycznej dla dichromianów(VI)) na zielononiebieską (charakterystyczną dla soli chromu(III)). Możesz więc wywnioskować, że z uwagi na powstanie propanonu, u wylotu probówki będzie można wyczuć charakterystyczny zapach.
b)
Zauważ, że funkcję reduktora w opisanej reakcji pełni propan-2-ol, który utlenia się do propanonu. Wyznacz stopnie utlenienia atomów węgla w cząsteczce alkoholu i ketonu (zauważamy, że zmianie ulega tylko stopień utlenienia drugiego atomu węgla).

Tak więc stopień utlenienia węgla zmienia się z 0 na + II. Jedna cząsteczka alkoholu oddaje 2 elektrony. Znając potrzebne wzory i liczbę oddanych elektronów, zapisz równanie ilustrujące proces utleniania.
Wymagania ogólne |
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne […];
III. Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń […] projektuje […] doświadczenia chemiczne; |
Wymagania szczegółowe |
10. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:
5) opisuje działanie […] K2Cr2O7/H2SO4 na alkohole pierwszo-, drugorzędowe;
11. Związki karbonylowe – aldehydy i ketony. Uczeń:
3) pisze równania reakcji utleniania alkoholu […] drugorzędowego […];
6. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
5) stosuje zasady bilansu elektronowego […]; |