Zadanie 2. (0–2)
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. |
IV etap edukacyjny
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5) dokonuje interpretacji […] ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym […];
5. Roztwory i reakcje zachodzące w roztworach wodnych.
Zdający:
5.2) wykonuje obliczenia […] z zastosowaniem pojęcia stężenie procentowe […]. |
Przykład poprawnego rozwiązania:
Z równań reakcji wynika, że stosunek molowy NaOH do CuO wynosi 2 : 1
MNaOH = 40 g · mol -1 MCuO = 80 g · mol -1
Masa wodorotlenku sodu, który wziął udział w reakcji
Stężenie procentowe roztworu wodorotlenku sodu
Stężenie procentowe roztworu wodorotlenku sodu wynosiło 20%.
Schemat punktowania:
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody obliczenia, poprawne wykonanie obliczeń, podanie wyniku w procentach
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody obliczenia i
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
– błąd w zaokrągleniu wyników
– niepodanie wyniku w procentach
0 pkt – zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania