Poprawna odpowiedź
a) Probówka I w doświadczeniach A i B: CrO.
Probówka II w doświadczeniach A i B: Cr2O3.
b) 1. zasadowe, kwasami
2. amfoteryczne, kwasami, zasadami
c) Doświadczenie A: Cr2O3 + 2OH− + 3H2O → 2[Cr(OH)4]−
Doświadczenie B: Cr2O3+ 6H+ → 2Cr3+ + 3H2O
Wskazówki do rozwiązania zadania
a)
Opis przebiegu doświadczenia wskazuje, że z zasadą (roztworem wodorotlenku sodu) reaguje tylko jeden z badanych tlenków chromu (doświadczenie A), a z kwasem reagują oba tlenki (doświadczenie B). Wynika z tego, że jeden tlenek chromu reaguje i z zasadą, i z kwasem – ma więc charakter amfoteryczny, a drugi reaguje tylko z kwasem – ma więc charakter zasadowy. Tlenek reagujący z zasadą znajdował się w probówce II (doświadczenie). Musimy teraz rozstrzygnąć, czy był to tlenek CrO, czy Cr2O3. Aby to zrobić, powinniśmy pamiętać, że jeżeli pierwiastek tworzy kilka tlenków, przyjmując w nich różne stopnie utlenienia, charakter chemiczny tych tlenków zmienia się w miarę wzrostu stopnia utlenienia pierwiastka od zasadowego przez amfoteryczny do kwasowego. Wynika z tego, że charakter amfoteryczny ma ten tlenek chromu, w którym chrom przyjmuje wyższy stopień utlenienia, a więc Cr2O3, natomiast tlenek, w którym chrom przyjmuje niższy stopień utlenienia, czyli CrO, ma charakter zasadowy. Uzupełniając rysunek, musimy więc pamiętać, żeby w doświadczeniu A umiejscowić wzór CrO pod probówką I, a wzór Cr2O3 – pod probówką II. Ponieważ w doświadczeniu B numery probówek I i II były przypisane takim samym tlenkom, jak w doświadczeniu A, oznacza to, że również w doświadczeniu B tlenek CrO znajdował się w probówce I, a tlenek Cr2O3 – w probówce II.
b)
Rozważania przeprowadzone w części a) zadania dają odpowiedź w jego części b): tlenek chromu(II) wykazuje właściwości zasadowe, reaguje z kwasami; tlenek chromu (III) wykazuje właściwości amfoteryczne, reaguje z kwasami i zasadami.
c)
W obu doświadczeniach A i B w probówce oznaczonej numerem II znajdował się tlenek Cr2O3 o właściwościach amfoterycznych. W reakcji tego tlenku z kwasem solnym (doświadczenie B) powstaje rozpuszczalny w wodzie chlorek chromu(III). Jonowy zapis równania tej reakcji jest następujący:
Cr2O3 + 6H+ + 6Cl– → 2Cr3+ + 6Cl– + 3H2O.
Widzimy, że jony Cl– nie biorą udziału w reakcji, równanie reakcji możemy więc uprościć, odejmując od obu jego stron
6Cl– : Cr2O3 + 6H+ → 2Cr3+ + 3H2O.
W reakcji tlenku chromu(III) z roztworem wodorotlenku sodu (doświadczenie A) również powstaje rozpuszczalna w wodzie sól, ale nie jest to chlorek chromu(III), ponieważ w powstającej soli chrom stanowi składnik anionu. Jest to anion kompleksowy, w którym liczba koordynacyjna jest równa 4. Wzór tego jonu najłatwiej wyprowadzić, pamiętając, że jeżeli tlenek chromu(III) jest amfoteryczny, to amfoteryczny jest również wodorotlenek chromu(III) o wzorze Cr(OH)3. W reakcji tego wodorotlenku z mocną zasadą powstaje taki sam jon kompleksowy chromu(III), jak w reakcji tlenku chromu(III) z zasadą: Cr(OH)3 + OH– → [Cr(OH)4]−.
Wobec tego równanie reakcji tlenku chromu(III) z roztworem wodorotlenku sodu ma następującą postać:
Cr2O3 + 2Na+ + 2OH− + 3H2O → 2Na+ + 2[Cr(OH)4]−.
Widzimy, że jony Na+ nie biorą udziału w reakcji, równanie reakcji możemy więc uprościć, odejmując od obu jego stron
2Na+ : Cr2O3 + 2OH− + 3H2O → 2[Cr(OH)4]−.
Uzyskujemy jego skróconą postać.
Wymagania ogólne |
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń rozumie podstawowe pojęcia […], opisuje właściwości […] związków chemicznych, dostrzega zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami […] fizycznymi […];
III. Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń […] projektuje […] doświadczenia chemiczne; |
Wymagania szczegółowe |
8. Niemetale. Uczeń:
10) klasyfikuje tlenki ze względu na ich charakter chemiczny ([…] zasadowy, amfoteryczny […]); planuje […] doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny tlenku; |