Matura Grudzień 2022, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2023 - Zadanie 3. (5 pkt)

Cząstki α emitowane przez jądra wielu promieniotwórczych izotopów ulegają zobojętnieniu elektronami z otoczenia, co prowadzi do powstania gazowego helu. Jeżeli rozpad promieniotwórczy zachodzi w układzie zamkniętym, ilość helu otrzymanego w taki sposób jest proporcjonalna do liczby wyemitowanych cząstek α. Ta zależność stała się podstawą jednej z pierwszych metod wyznaczania stałej Avogadra.
Zmierzono aktywność radu 226Ra i stwierdzono, że 1,0 g tego izotopu w ciągu sekundy emituje 3,4 ⸱ 1010 cząstek α, co powoduje jego przemianę w radon 222Rn. Następnie z izotopu 222Rn, w wyniku ciągu kilku szybkich przemian promieniotwórczych α i β, powstaje ołów 210Pb. Dalszy rozpad tego nuklidu nie wpływa na przebieg eksperymentu.
Próbkę zawierającą 200 mg izotopu 226Ra zamknięto na 80 dni (6 912 000 s) w zbiorniku i po tym czasie stwierdzono, że powstało 7,0 mm3 helu (w przeliczeniu na warunki normalne). Można przyjąć, że aktywność radu 226Ra była stała w czasie trwania eksperymentu.

Zadanie 3.1. (0–4)

Oblicz stałą Avogadra na podstawie danych z opisanego eksperymentu. Przedstaw tok rozumowania.

Stała Avogadra:
Zadanie 3.2. (0–1)

Oblicz, ile cząstek β jest emitowanych w ciągu przemian jądra 22688Ra  w jądro 21082Pb.

Liczba cząstek β:
Rozwiązanie:
Zadanie 3.1. (0–4)
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Zdający: 5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych […]; 7) wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych. I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający: 1) stosuje pojęcia: nuklid, izotop, mol i liczba Avogadra; 6) wykonuje obliczenia […] dotyczące: liczby moli […], objętości gazów w warunkach normalnych […].

Zasady oceniania
To zadanie jest oceniane z zastosowaniem następujących poziomów rozwiązania:

Poziom 2.
(3–4 pkt)
4 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia stałej Avogadra i poprawne obliczenie stałej Avogadra.
3 pkt – zastosowanie poprawnej metody, ale:

  • popełnienie błędów rachunkowych.

LUB

  • podanie wyniku z błędną jednostką lub bez jednostki.

Uwaga: Maksymalną liczbę punktów zdający może otrzymać tylko wtedy, gdy nie popełnił żadnych błędów.

Poziom 1.
(1–2 pkt)
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia liczby cząstek α i poprawne obliczenie liczby cząstek α emitowanych w czasie 80 dni przez próbkę zawierającą początkowo 1 g albo 0,2 g radu 226Ra.
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody, ale popełnienie błędów rachunkowych.
Poziom 0.
(0 pkt)
0 pkt – zastosowanie błędnej metody albo brak rozwiązania.
Uwaga: Za samo obliczenie liczby moli helu zdający otrzymuje 0 pkt.

Przykładowe rozwiązanie
Przemianie nuklidu 226Ra w nuklid 210Pb odpowiada emisja 4 cząstek α.
Jeżeli 1,0 g 226Ra w pierwszym etapie emituje 3,4 · 1010 cząstek ? w czasie 1 s, to całkowita emisja w ciągu 80 dni wynosi:

4 · 3,4 · 1010 · 6912000 = 9,4 · 1017 cząstek ?,

a w próbce zawierającej 0,2 g nuklidu 226Ra: 0,2 · 9,4 · 1017 = 1,88 ·1017 cząstek ?.
Liczba moli helu:
7 mm3 = 7 · 10–6 dm3, więc ?He = (7 ·10–6 dm3)/22,4 dm3 · mol–1 = 3,125 · 10–7 mol
Stała Avogadra: 1,88 · 1017/3,125 · 10–7 mol = 0,6016 · 10246 · 1023 mol–1

Zadanie 3.2. (0–1)
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Zdający: 5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych […]. I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający: 3) pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (α, β) […].

Zasady oceniania
1 pkt – napisanie liczby cząstek β emitowanych w ciągu przemian prowadzących od 226Ra do 210Pb
0 pkt – odpowiedź niespełniająca powyższego kryterium albo brak odpowiedzi.

Rozwiązanie
Liczba cząstek β : 2

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments