Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 180.

Na rysunku przedstawiono wzory dwóch wybranych disacharydów:

a) Uzupełnij tabelę, wpisując literę P, jeżeli zdanie jest prawdziwe, lub literę F – jeżeli jest fałszywe.

Zdanie P/F
1. Przedstawiony powyżej disacharyd I składa się z reszty α-D-glukopiranozy i reszty β-D-glukopiranozy, a disacharyd II z dwóch reszt α-D-glukopiranozy.
2. W reakcji z zawiesiną Cu(OH)2 obu disacharydów w temperaturze pokojowej niebieski osad znika i powstaje klarowny szafirowy roztwór.
3. Reszty monosacharydowe w cząsteczkach obu disacharydów połączone są wiązaniem O-glikozydowym.

b) Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz i podkreśl jedno określenie spośród podanych w każdym nawiasie tak, aby zdania były prawdziwe.
1. Przedstawiony na rysunku disacharyd I (ma właściwości redukujące/nie ma właściwości redukujących), a disacharyd II (ma właściwości redukujące/nie ma właściwości redukujących).
2. Związek oznaczony numerem II (jest/nie jest) optycznie czynny.
3. W procesie hydrolizy disacharydu oznaczonego numerem I powstaje równomolowa mieszanina (galaktozy i glukozy/glukozy i fruktozy).

Rozwiązanie:

Poprawne odpowiedzi
a) 1. F
2. P
3. P
b) 1. nie ma właściwości redukujących, ma właściwości redukujące
2. jest
3. glukozy i fruktozy

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Rozwiązanie zadania wymaga rozpoznania właściwości disacharydów na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych. Związek I przedstawia sacharozę, a związek II maltozę. Należy zwrócić uwagę na wzory reszt cukrów prostych budujących dany disacharyd. Reszty cukrów prostych, tworząc disacharydy, łączą się przez atom tlenu, takie wiązanie nazywane jest wiązaniem O-glikozydowym. Sacharoza zbudowana jest z reszty α-D-glukopiranozy (pierścień sześcioczłonowy) i reszty β-D-fruktofuranozy (pierścień pięcioczłonowy). Obie reszty połączone są wiązaniem O-glikozydowym w pozycji 1-2. Pierwszy atom węgla reszty glukozowej (w formie łańcuchowej glukozy wchodził on w skład grupy aldehydowej) połączony jest z drugim atomem węgla w reszty fruktozowej (w formie łańcuchowej fruktozy wchodził on w skład grupy ketonowej). Grupy odpowiedzialne za właściwości redukujące zostają więc zablokowane i sacharoza nie ma właściwości redukujących. Maltoza zbudowana jest z dwóch reszt α-D-glukopiranozy, połączonych w pozycji 1-4. Pierwszy atom węgla reszty glukozowej (w formie łańcuchowej glukozy wchodził on w skład grupy aldehydowej) połączony jest z czwartym atomem węgla drugiej reszty glukozowej. Maltoza zachowuje więc możliwość odtworzenia jednej grupy aldehydowej, ma zatem właściwości redukujące. Oba sacharydy zawierają w cząsteczce wiele grup hydroksylowych, reagują więc z zawiesiną wodorotlenku miedzi(II) w temperaturze pokojowej i powstaje roztwór o szafirowym zabarwieniu.

b)
W tej części zadania wykorzystujemy to, do czego doszliśmy, rozwiązując część a). Dzięki temu możemy uzupełnić zdanie 1. i zdanie 3. Aby uzupełnić zdanie 2., musimy wiedzieć, że związek organiczny jest optycznie czynny, kiedy w jego cząsteczce występuje asymetryczny, czyli połączony z czterema różnymi podstawnikami, atom węgla. Cząsteczka glukozy – monosacharydu, którego reszty budują cząsteczkę disacharydu II – zawiera 4 asymetryczne atomy węgla i nie ma płaszczyzny symetrii, dlatego glukoza jest optycznie czynna, w konsekwencji disacharyd II też jest związkiem optycznie czynnym.

Wymagania ogólne I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń korzysta z chemicznych tekstów […];
Wymagania szczegółowe 16. Cukry. Uczeń: 6) wskazuje wiązanie O-glikozydowe w cząsteczce sacharozy […]; 7) wyjaśnia, dlaczego […] sacharoza nie wykazuje właściwości redukujących;
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments