Matura Czerwiec 2014, Poziom Rozszerzony (Próbne arkusze CKE), Formuła od 2005 - Zadanie 17. (6 pkt)

Podczas prac w przydomowym ogródku jego właściciel zranił się w dłoń. Powstał skrzep i po kilku godzinach rozwinął się w tym miejscu odczyn zapalny. Po opatrzeniu rany lekarz podał pacjentowi dożylny zastrzyk surowicy przeciwtężcowej.

a) Podaj dwie podstawowe funkcje, jakie w organizmie człowieka spełnia proces krzepnięcia krwi.

1.

2.

b) Wyjaśnij, dlaczego w przedstawionej sytuacji lekarz podał surowicę przeciwtężcową i dlaczego surowicy tej nie podaje się doustnie.

c) W każdej parze podkreśl po jednym rodzaju odporności uzyskiwanej dzięki podaniu surowicy przeciwtężcowej.

swoista / nieswoista          czynna / bierna           naturalna / sztuczna

 

d) Określ, w jaki sposób można zabezpieczyć się w przyszłości przed rozwojem infekcji na skutek zarażenia się tężcem w podobnych przypadkach skaleczenia ciała. Odpowiedź uzasadnij.

Rozwiązanie:
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
II. Pogłębienie wiadomości
dotyczących budowy
i funkcjonowania organizmu
ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega
związki między strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów.
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje […] i przetwarza informacje […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe.
IV. Przegląd różnorodności organizmów.
3. Bakterie. Zdający: 5) wymienia najważniejsze choroby bakteryjne człowieka ([…] tężec), […] przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób bakteryjnych.
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
4. Układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych. Zdający: 3) przedstawia […] proces trawienia […] białek […].
6. Układ krwionośny. Zdający: 4) charakteryzuje funkcje poszczególnych składników krwi […].
7. Układ odpornościowy. Zdający: 1) opisuje elementy układu odpornościowego człowieka 2) przedstawia reakcję odpornościową humoralną i komórkową, swoistą i nieswoistą.

17.a) (0-2)

Rozwiązanie:

Proces krzepnięcia krwi:
1. chroni przed infekcjami (scalając przerwane powłoki ciała).
2. zmniejsza utratę krwi z organizmu.

Schemat punktowania:
2 pkt – za prawidłowe podanie dwóch funkcji, jakie w organizmie człowieka pełni proces krzepnięcia krwi
1 pkt – za prawidłowe podanie jednej funkcji, jaką w organizmie człowieka pełni proces krzepnięcia krwi
0 pkt – za podanie funkcji nieprawidłowej lub za brak odpowiedzi

17.b) (0–2)

Rozwiązanie:
– Skaleczenie grozi zakażeniem bakteriami tężca, a podanie surowicy przeciwtężcowej chroni przed ich toksynami/surowica zawiera gotowe przeciwciała, które szybko zaczną zwalczać patogeny.
– Surowicy nie można podawać doustnie, ponieważ w przewodzie pokarmowym przeciwciała (białkowe) w niej zawarte uległyby strawieniu.

Schemat punktowania:
2 pkt – za prawidłowe wyjaśnienie, dlaczego w omawianej sytuacji należy podać surowicę przeciwtężcową i wyjaśnienie, dlaczego należy ją podać pozajelitowo
1 pkt – za podanie jednego z dwóch prawidłowych wyjaśnień odpowiedzi
0 pkt – za podanie wyjaśnienia nieprawidłowego lub za odpowiedź niepoprawną, lub za brak odpowiedzi

17.c) (0–1)

Rozwiązanie:

swoista / nieswoista                          czynna / bierna                      naturalna / sztuczna

Schemat punktowania:
1 pkt – za prawidłowe podkreślenie trzech rodzajów odporności, jakich nabywa się po podaniu surowicy przeciwtężcowej
0 pkt – za prawidłowe podkreślenie tylko dwóch albo jednego rodzaju odporności lub za odpowiedź niepoprawną, lub za brak odpowiedzi

17.d) (0–1)

Rozwiązanie:
Szczepiąc się przeciwko tężcowi, co oznacza czynne nabycie swoistej odporności na tężec/wytworzenie przeciwciał i komórek pamięci (które w przypadku ponownego zakażenia ułatwią jego zwalczenie).

Schemat punktowania:
1 pkt – za prawidłowe wyjaśnienie, w jaki sposób można na przyszłość zabezpieczyć się przeciwko rozwojowi infekcji na skutek potencjalnego zarażenia się tężcem
0 pkt – za nieprawidłowe wyjaśnienie lub za brak odpowiedzi

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments