Wymagania ogólne
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje, porównuje informacje […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].
Wymagania szczegółowe
II. Budowa i funkcjonowanie komórki. Zdający: 4) opisuje budowę i funkcje mitochondriów […].
III Metabolizm.
1. Enzymy. Zdający: 2) opisuje przebieg katalizy enzymatycznej; 4) podaje przykłady różnych regulacji aktywności enzymów w komórce […].
2. Ogólne zasady metabolizmu. Zdajacy: 2) porównuje anabolizm i katabolizm, wskazuje powiązania między nimi.
3. Oddychanie wewnątrzkomórkowe. Zdający: 3) opisuje na podstawie schematów przebieg glikolizy […] łańcucha oddechowego; podaje miejsce zachodzenia tych procesów w komórce.
a) (0 – 1)
Rozwiązanie |
A. – IV B. – III C. – V |
Schemat punktowania |
1 pkt – za trzy poprawne przyporządkowania.
0 pkt – za mniej niż trzy poprawne przyporządkowania. |
b) (0 – 1)
Rozwiązanie |
1 i 2 – fosforylacja substratowa 3 – fosforylacja oksydacyjna |
Schemat punktowania |
1 pkt – za poprawne podanie nazw trzech typów fosforylacji.
0 pkt – za poprawne podanie nazw dwóch lub jednego typu fosforylacji, niepoprawne podanie nazw wszystkich trzech typów fosforylacji lub brak odpowiedzi. |
c) (0 – 1)
Rozwiązanie |
Sprzężenie zwrotne ujemne. |
Schemat punktowania |
1 pkt – za prawidłowe podanie nazwy typu mechanizmu kontroli regulacji natężenia procesu oddychania.
0 pkt – za błędną, niepełną odpowiedź lub jej brak. |
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
Sprzężenie zwrotne.
0 pkt; odpowiedź niepełna, zdający nie podał rodzaju sprzężenia zwrotnego przedstawionego na schemacie.
d) (0 – 1)
Rozwiązanie |
– Podczas procesów anabolicznych powstają produkty rozpadu ATP (w tym AMP), które stymulują aktywność enzymu fosfofruktokinazy.
– Podczas wzmożonych procesów anabolicznych zużywany jest ATP, dlatego aktywność fosfofruktokinazy nie jest hamowana. |
Schemat punktowania |
1 pkt – za ustalenie, że aktywność enzymu będzie stymulowana i uzasadnienie uwzględniające informacje zawarte na schemacie.
0 pkt – za odpowiedź niepełną (np. bez uzasadnienia,) nieodnoszącą się do informacji zawartych na schemacie, błędną lub jej brak. |
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
Zachodzi stymulacja enzymu, ponieważ do procesów anabolicznych konieczna jest energia.
0 pkt; odpowiedź nie uwzględnia związku przyczynowo-skutkowego między zużyciem ATP, a aktywnością enzymu przedstawionego na schemacie.