Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 10. (3 pkt)

Na schematach przedstawiono różne rodzaje cykli rozwojowych pasożytów (strzałki oznaczają „wędrówkę” pasożyta).

a) Każdemu z wymienionych pasożytów przyporządkuj odpowiadający mu cykl rozwojowy, wpisując odpowiedni numer schematu obok nazwy pasożyta.

włosień kręty …….,                                           tasiemiec nieuzbrojony ……..,                                            toksoplazma ……..

b) Podaj, jaką korzyść w zakresie swego przeżycia i zamknięcia cyklu rozwojowego odnosi pasożyt o cyklu takim, jak na schemacie 3, w porównaniu z pasożytem o cyklu takim, jak na schemacie 1.

c) Zaznacz tę z poniższych definicji, która może być zastosowana do krowy jako żywiciela pośredniego tasiemca nieuzbrojonego.

1. Jest to organizm, w którym rozwija się postać larwalna pasożyta.
2. Jest to organizm, w którym bytuje postać dorosła pasożyta.
3. Jest to organizm, w którym pasożyt rozmnaża się bezpłciowo.
4. Jest to organizm, w którym pasożyt rozmnaża się płciowo.

Rozwiązanie:

Wymagania ogólne
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne.
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje […] i przetwarza informacje […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […].
Wymagania szczegółowe
IV. Przegląd różnorodności organizmów.
4. Protisty i rośliny pierwotnie wodne. Zdający: 4) wymienia najważniejsze protisty wywołujące choroby człowieka (malaria […],
toksoplazmoza […]), przedstawia drogi zarażenia […].
11. Zwierzęta bezkręgowe. Zdający: 5) na podstawie schematów opisuje przykładowe cykle rozwojowe: tasiemca – tasiemiec nieuzbrojony, nicieni pasożytniczych – […] włosień; wymienia żywicieli pośrednich i ostatecznych […].

 

a) (0 – 1)

Rozwiązanie  włosień kręty – cykl 2. tasiemiec nieuzbrojony – cykl 1. toksoplazma – cykl 3.
Schemat punktowania  1 pkt – za prawidłowe przyporządkowanie wszystkich cykli.
0 pkt – za błędne przyporządkowanie lub brak przyporządkowania któregokolwiek cyklu, lub brak odpowiedzi.

b) (0 – 1)

Rozwiązanie  Korzyść polega na tym, że:

– pasożyty, krążąc między różnymi żywicielami pośrednimi, mają większą szansę na znalezienie żywiciela ostatecznego, by zamknąć cykl rozwojowy;
– pasożyt, krążąc między różnymi żywicielami pośrednimi, może przetrwać zanim znajdzie żywiciela ostatecznego, by zamknąć cykl rozwojowy.

Schemat punktowania  1 pkt – za prawidłowe wyjaśnienie, uwzględniające korzyść odnoszoną przez pasożyta.
0 pkt – za błędne wyjaśnienie lub brak wyjaśnienia.

Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:

Unika odpowiedzi immunologicznej organizmu żywiciela, ponieważ stale go zmienia.

0 pkt; odpowiedź niepoprawna. Ze schematu nie wynika, że pasożyt o cyklu takim, jak na schemacie 3, zmienia żywicieli częściej niż pasożyt o cyklu takim, jak na schemacie 1. Ponadto wyjaśnienie dotyczące odpowiedzi immunologicznej nie jest poprawne.

c) (0 – 1)

Rozwiązanie 1. Jest to organizm, w którym rozwija się postać larwalna pasożyta.
Schemat punktowania 1 pkt – za wskazanie, że jest to definicja 1.
0 pkt – za wybór innej definicji lub wybór więcej niż jednej definicji, lub brak wyboru definicji.
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments