Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 40. (3 pkt)

Na rysunkach przedstawiono wybrane rośliny lądowe.

a) Podaj, na czym polega rozmnażanie bezpłciowe przedstawionych roślin.

b) Określ funkcję biologiczną każdego z rodzajów pędów skrzypu polnego (I) i podaj ich cechy budowy, które umożliwiają pełnienie tych funkcji.

c) Podaj nazwę podziału komórkowego, który zachodzi w strukturze A rośliny przedstawionej na rysunku II oraz określ jego rolę w cyklu rozwojowym roślin I–III.

Rozwiązanie:
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] przedstawia […] procesy […] biologiczne […]; Uczeń opisuje […] organizmy […] przedstawia związki między strukturą a funkcją na różnych poziomach organizacji życia […];
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskiwane z różnorodnych źródeł […];
Wymagania szczegółowe IV. Przegląd różnorodności organizmów.
5. Rośliny lądowe. Uczeń: 2) wskazuje cechy charakterystyczne mszaków, widłaków, skrzypów […];
VI. Genetyka i biotechnologia.
2. Cykl komórkowy. Uczeń: 4) podaje różnicę między podziałem mitotycznym a mejotycznym i wyjaśnia biologiczne znaczenie obu typów podziału;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Oglądając rysunki, zwróć uwagę na te elementy w budowie przedstawionych roślin, które mogą mieć związek z rozmnażaniem bezpłciowym (istotna jest w tym przypadku znajomość sposobów rozmnażania się roślin). Takie elementy budowy łatwo dostrzec (szczególnie na rys. II). Aby udzielić odpowiedzi, należy ustalić, czym są wysypujące się struktury. Pomocne w tym będzie rozstrzygnięcie, czy przedstawione rośliny należą do roślin nasiennych, czy zarodnikowych.

b)
Opisując na podstawie rysunku i posiadanej wiedzy budowę pędów skrzypu polnego, zwróć uwagę na występujące między nimi różnice, gdyż są one związane z przystosowaniem do pełnienia odmiennych funkcji. Następnie określ funkcje pędów w powiązaniu z ich budową.

c)
Analizując rysunek mchu, zwróć uwagę na to, że w strukturze A zachodzi proces prowadzący do powstania zarodników. Ten fakt powinien ułatwić ustalenie, jaki to rodzaj podziału komórkowego. Aby określić rolę tego podziału w cyklu rozwojowym, trzeba wiedzieć, czym charakteryzują się powstałe w wyniku podziału komórki (mają zredukowaną / haploidalną liczbę chromosomów) oraz uwzględnić to, że w cyklu rozwojowym są 2 pokolenia: sporofit i gametofit (dwie fazy: diploidalna i haploidalna), a więc musi następować cykliczna przemiana pokoleń (faz).

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a) Na wytwarzaniu i rozsiewaniu zarodników.

b) – Pęd letni: prowadzenie fotosyntezy dzięki występowaniu chloroplastów (chlorofilu / miękiszu asymilacyjnego) oraz gromadzenie jej produktów dzięki wykształceniu części podziemnej (kłączy).
– Pęd wiosenny: rozmnażanie (bezpłciowe) przez zarodniki dzięki wykształceniu kłosów zarodnionośnych (występowaniu zarodni).

c) – Mejoza, w wyniku której powstają haploidalne zarodniki (spory / mejospory), mejoza kończy fazę diploidalną, a rozpoczyna haploidalną w cyklu rozwojowym.
– Mejoza, w wyniku której powstają haploidalne zarodniki (spory / mejospory), a z nich wyrasta gametofit.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments