Matura Kwiecień 2023, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2023 - Zadanie 7. (5 pkt)

Safranina i zieleń świetlista wybarwiają związki budulcowe ścian komórkowych roślin na różne kolory. Jednoczesne użycie obu barwników pomaga ocenić stopień zdrewnienia ścian komórkowych różnych tkanek. Na zdjęciu przedstawiono wybarwiony za pomocą safraniny i zieleni świetlistej przekrój przez wiązkę przewodzącą kukurydzy – rośliny jednoliściennej. Literami A, B i C oznaczono elementy trzech tkanek. Ściany komórkowe elementów A i C wybarwiły się na czerwono, a elementu B – na niebieskozielono.

Na podstawie: Wikimedia Commons.

Zadanie 7.1. (0–2)

Do każdego z elementów budowy anatomicznej wiązki przewodzącej kukurydzy A–C przyporządkuj odpowiednią nazwę spośród 1.–4. Wpisz cyfry w wyznaczone miejsca.

1. człon naczynia
2. człon rurki sitowej
3. komórka miękiszowa
4. włókno sklerenchymatyczne

A. ……………           B. ……………           C. ……………

Zadanie 7.2. (0–2)

Uzupełnij poniższe zdanie tak, aby powstał poprawny opis budowy elementów wiązki przewodzącej. W każdym nawiasie podkreśl właściwe określenie.

Człony rurek sitowych można zidentyfikować po tym, że ich ściany komórkowe są znacznie (cieńsze / grubsze) od ścian członów naczyń oraz od komórek (sklerenchymy / miękiszu), a ponadto (towarzyszą / nie towarzyszą) im komórki przyrurkowe.

Zadanie 7.3. (0–1)

Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź A albo B oraz jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.

Na podstawie zdjęcia można wnioskować, że lignina wybarwiła się na kolor

A. czerwony

ponieważ ligniną są wysycone ściany komórek

1.

członów naczyń i sklerenchymy.

2.

rurek sitowych i miękiszu.

B.

niebieskozielony,

3. członów naczyń i rurek sitowych.
Rozwiązanie:

Zadanie 7. (0-4)

7.1. (0-2)

Wymagania ogólne

I. Pogłębianie wiedzy z zakresu różnorodności biologicznej oraz zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji życia. Zdający:
1) opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
II. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji […] oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Zdający:
6) przygotowuje preparaty świeże oraz przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe […].

Wymaganie szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Zdający:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym […], mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją.

Zasady oceniania

2 pkt – za prawidłowe przyporządkowanie nazw komórek trzem oznaczeniom literowym.
1 pkt – za prawidłowe przyporządkowanie nazw komórek dwóm oznaczeniom literowym.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

A. – 4.
B. – 2.
C. – 1.

Uwaga: Uznawane jest wpisanie nazw elementów tkanek.

7.2. (0-2)

Wymagania ogólne

III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Zdający:
2) odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne […].
IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych.
Zdający:
1) interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski.

Wymaganie szczegółowe

IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Zdający:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym […], mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją.

Zasady oceniania

1 pkt – za podkreślenie właściwych określeń we wszystkich nawiasach.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

Człony rurek sitowych można zidentyfikować po tym, że ich ściany komórkowe są znacznie (cieńsze / grubsze) od ścian naczyń oraz od komórek (sklerenchymy / miękiszu), a ponadto (towarzyszą / nie towarzyszą) im komórki przyrurkowe.

7.3. (0-1)

Wymagania ogólne

I. Pogłębianie wiedzy z zakresu różnorodności biologicznej oraz zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji życia. Zdający:
1) opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
II. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Zdający:
6) […] przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.

Wymaganie szczegółowe

IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Zdający:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na […] mikrofotografii, […] i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją.

Zasady oceniania

1 pkt – za zaznaczenie poprawnego dokończenia zdania i jego poprawnego uzasadnienia.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie
A1

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments