Matura Maj 2021, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 15. (4 pkt)

W organizmie człowieka kości chronią ważne narządy wewnętrzne, umożliwiają ruch i pełnią funkcję podporową. U noworodków występuje ok. 270 kości, ale u osób dorosłych jest ich już tylko 206. Najdłuższą kością w ciele człowieka jest kość udowa. Z kolei najmniejsze kości to kosteczki słuchowe, a wśród nich najmniejszą jest strzemiączko. Są to jedyne kości, które nie zmieniają swojego rozmiaru przez całe życie człowieka.

Na podstawie: K. Kornicka, Zaskakujące życie kości, „Wiedza i Życie” 8, 2018.

Zadanie 15.1. (0–1)

Określ funkcję strzemiączka i podaj nazwy pozostałych kosteczek słuchowych.

Funkcja strzemiączka:

Nazwy pozostałych kosteczek słuchowych:

Zadanie 15.2. (0–1)

Określ przyczynę różnicy w liczbie kości między noworodkiem a osobą dorosłą.

Zadanie 15.3. (0–1)

Podaj jedną funkcję kości długich człowieka, inną niż wymienione w tekście.

Zadanie 15.4. (0–1)

Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Występowanie tkanki kostnej jest charakterystyczne dla wszystkich

A. skorupiaków.

B. głowonogów.

C. strunowców.

D. kręgowców.

Rozwiązanie:

Zadanie 15. (0-4)

15.1. (0-1)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe

II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega związki między strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów.

V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
10. Narządy zmysłów. Zdający:
2) przedstawia budowę […] ucha oraz wyjaśnia sposób ich działania (omawia drogę bodźca).

Zasady oceniania

1 pkt – za poprawne określenie funkcji strzemiączka, polegającej na przenoszeniu drgań lub wzmocnieniu drgań, oraz za prawidłowe podanie nazwy dwóch pozostałych kosteczek słuchowych.

0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania

Funkcja strzemiączka:

  • umożliwia transfer drgań z kowadełka do ucha wewnętrznego.
  • przekazuje drgania.
  • przenosi falę mechaniczną z pozostałych kosteczek słuchowych na endolimfę.
  • zwiększa amplitudę drgań przenoszonych z błony bębenkowej.
  • wzmacnia drgania.

Nazwy pozostałych kosteczek słuchowych: młoteczek i kowadełko.

Uwaga:

Uznaje się nazwy łacińskie młoteczka i kowadełka: malleus i incus.

15.2. (0-1)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe

II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega związki między strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów.

V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […].

V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
3. Układ ruchu. Zdający:
1) analizuje budowę szkieletu człowieka;
2) analizuje budowę różnych połączeń kości (szwy, chrząstkozrosty) […].

14. Rozwój człowieka. Zdający:
4) przedstawia etapy ontogenezy człowieka (od narodzin po starość).

Zasady oceniania

1 pkt – za poprawne określenie przyczyny różnicy w liczbie kości, odnoszące się do zrastania się ze sobą kości w czasie rozwoju człowieka.

0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania

  • Poniewaą u dziecka kości zrastają się ze sob, np. kości czaszki, to zmniejsza się liczba kości.
  • W czasie rozwoju osobniczego niektóre mniejsze kości łączą się ze sobą w jedną kość, dlatego liczba kości u dorosłego jest mniejsza niż u dziecka.
  • Kości zlewają się ze sobą w czasie rozwoju.

15.3. (0-1)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe

II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega związki między strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów.

V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka (tkanki, narządy, układy narządów). Zdający:

2) przedstawia układy narządów człowieka oraz określa ich podstawowe funkcje […].

Zasady oceniania

1 pkt – za poprawne podanie jednej funkcji kości długich z wyłączeniem funkcji lokomotorycznej i podporowej.

0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania

  • funkcja krwiotwórcza
  • magazyn jonów wapnia
  • magazyn fosforu
  • magazyn soli mineralnych
  • magazyn tłuszczu

Uwaga:
Nie uznaje się odpowiedzi odnoszących się do budowy kości zamiast do ich funkcji, np. „Kości zawierają szpik kostny”.

15.4. (0-1)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe

I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy […].

IV. Przegląd różnorodności organizmów. 13. Porównanie struktur zwierząt odpowiedzialnych za realizację różnych czynności życiowych. Zdający:

2) analizuje rolę i współdziałanie układu mięśniowego i różnych typów szkieletu (wewnętrznego, zewnętrznego, hydraulicznego) podczas ruchu zwierząt.

Zasady oceniania

1 pkt – za zaznaczenie właściwego dokończenia zdania.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

D