IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje […] informacje […]. II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności […]. |
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. 1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka (tkanki, narządy, układy narządów). Zdający 1) rozpoznaje (na ilustracji, rysunku, według opisu itd.) tkanki budujące ciało człowieka oraz podaje ich funkcję i lokalizację w organizmie człowieka. |
Zasady oceniania
1 p. – za poprawną ocenę wszystkich stwierdzeń odnoszących się do tkanki przedstawionej na schemacie.
0 p. – za odpowiedź nie spełniającą wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
1 – F, 2 – P, 3 – P.
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […]. II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności […]. |
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. 1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka (tkanki, narządy, układy narządów). Zdający 1) rozpoznaje (na ilustracji, rysunku, według opisu itd.) tkanki budujące ciało człowieka oraz podaje ich funkcję i lokalizację w organizmie człowieka. |
Zasady oceniania
1 p. – za poprawne wykazanie, na przykładzie jednej cechy, związku budowy przedstawionej tkanki z jej funkcją ochronną.
0 p. – za odpowiedź nie spełniającą wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
- Tkanka ta składa się z wielu warstw komórek/wielowarstwowość, co utrudnia wnikanie patogenów.
- Warstwa zrogowaciałych złuszczających się komórek umożliwia ich złuszczanie się pod wpływem urazu mechanicznego.
- Warstwa zrogowaciałych komórek zabezpiecza przed utratą wody.
- Ciasno ułożone komórki/przylegające ściśle do siebie komórki zapobiegają wnikaniu patogenów.