I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […]. |
IV. Przegląd różnorodności organizmów. 8. Rośliny – rozmnażanie się. Zdający: 3) przedstawia powstawanie gametofitów męskiego i żeńskiego, zapłodnienie komórki jajowej oraz rozwój i kiełkowanie nasienia u rośliny okrytonasiennej. |
Zasady oceniania
2 p. – za poprawne podanie znaczenia obu struktur tj. egzyny i apertury (porów) dla przebiegu zapylenia i zapłodnienia roślin okrytonasiennych.
1 p. – za poprawne podanie znaczenia jednej ze struktur tj. egzyny lub apertury (porów) przebiegu zapylenia i zapłodnienia roślin okrytonasiennych.
0 p. – za odpowiedź nie spełniającą wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
Egzyna
- chroni ziarno pyłku przed działaniem niekorzystnych warunków środowiska/czynnikami atmosferycznymi.
- przesycona sporopoleniną chroni przed wysychaniem ziarno pyłku podczas przemieszczania się na słupek.
Uwaga:
Do uznania odpowiedź “Zapewnia przetrwanie większej liczbie ziaren pyłku”.
Apertura
- umożliwia wyrastanie/wydostanie się łagiewki pyłkowej z ziarna pyłku.
- umożliwia wytworzenie łagiewki pyłkowej.
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […]. |
VI. Genetyka i biotechnologia. 2. Cykl komórkowy. Zdający 4) podaje różnicę między podziałem mitotycznym a mejotycznym i wyjaśnia biologiczne znaczenie obu typów podziału. |
Zasady oceniania
1 p. – za poprawne w całości uzupełnienie schematu tj. podanie trzech poprawnych nazw podziałów komórkowych oraz poprawne określenie ploidalności wskazanych na schemacie komórek.
0 p. – za odpowiedź nie spełniającą wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie

I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […]. |
IV. Przegląd różnorodności organizmów. 8. Rośliny – rozmnażanie się. Zdający 3) przedstawia powstawanie gametofitów męskiego i żeńskiego, zapłodnienie komórki jajowej oraz rozwój i kiełkowanie nasienia u rośliny okrytonasiennej. |
Zasady oceniania
2 p. – za poprawne opisanie funkcji obu komórek: komórki wegetatywnej odnoszące się do wytwarzania łagiewki pyłkowej i komórki generatywnej – odnoszące się do wytwarzania komórek plemnikowych biorących udział w podwójnym zapłodnieniu.
1 p. – za poprawne opisanie funkcji tylko jednej komórki: komórki wegetatywnej odnoszące się do wytwarzania łagiewki pyłkowej lub komórki generatywnej – odnoszące się do wytwarzania komórek plemnikowych biorących udział w podwójnym zapłodnieniu.
0 p. – za odpowiedź nie spełniającą wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
Komórka wegetatywna
- Tworzy łagiewkę pyłkową, przez której wprowadzane są do zalążka/woreczka zalążkowego/gametofitu żeńskiego komórki plemnikowe/gamety męskie.
- Umożliwia transport jąder plemnikowych.
Komórka generatywna
- Tworzy (dwie) komórki plemnikowe/gamety męskie, z których jedna zapładnia komórkę jajową, a druga – wtórne jądro woreczka zalążkowego/komórkę centralną.
Uwagi:
Nie uznaje się odpowiedzi odnoszących się do plemników.
Do uznania odpowiedź “Z niej powstają komórki plemnikowe, które biorą udział w podwójnym zapłodnieniu”.