Matura Marzec 2015, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015 - Zadanie 11. (4 pkt)

Na poniższej grafice przedstawiono wpływ trzech różnych sił (oznaczonych przerywanymi strzałkami) na eukariotyczną komórkę roślinną. Siłę ssącą (S) wyraża się jako różnicę pomiędzy potencjałem osmotycznym a ciśnieniem turgorowym.

Zadanie 11.1. (0–1)

Wybierz prawidłowe określenie dotyczące tego, jak podczas wzrostu objętości komórki spowodowanego napływem wody, przy zachowaniu stałego potencjału osmotycznego, zmieni się wartość:

a. ciśnienia turgorowego                                     wzrośnie           zmaleje

b. siły ssącej                                                               wzrośnie           zmaleje

Zadanie 11.2. (0–1)

Na podstawie przedstawionych informacji określ, dlaczego wartość potencjału osmotycznego równa wartości ciśnienia turgorowego powoduje, że woda nie napływa do komórki.

Zadanie 11.3. (0–1)

Podaj nazwy dwóch organelli, które widoczne są na schemacie. Podkreśl nazwę tego organellum, które nie występuje w dzielącej się komórce roślinnej na etapie metafazy mitozy.

Zadanie 11.4. (0–1)

Wyjaśnij, dlaczego sprawne funkcjonowanie komórek jest możliwe wtedy, gdy mają one niewielkie rozmiary.

Rozwiązanie:
Zadanie 11.1. (0–1)

Zasady oceniania

1 pkt – za prawidłową odpowiedź.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

a. ciśnienia turgorowego: wzrośnie
b. siły ssącej: zmaleje

Zadanie 11.2. (0–1)

Zasady oceniania

1 pkt – za poprawne określenie odnoszące się do zerowej wartości siły ssącej.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

• Gdy potencjał osmotyczny równy jest ciśnieniu turgorowemu, to zerowa jest wartość siły odpowiedzialnej / umożliwiającej wnikanie / pobieranie wody przez komórkę roślinną.
• W takiej sytuacji wartość siły ssącej (S) jest równa 0, przez co nie jest możliwe pobieranie wody z otoczenia przez komórkę.

Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący odnosi się tylko do „braku (działania) siły ssącej”, chyba że w odpowiedzi uwzględniony zostanie punkt odniesienia dla tej siły, na przykład, że siła ta nie działa na komórkę.

Uznaje się odpowiedź, w której piszący uwzględni jednostkę siły ssącej jako MPa.

Zadanie 11.3. (0–1)

Zasady oceniania

1 pkt – za prawidłową odpowiedź.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

wakuola, jądro komórkowe

Zadanie 11.4. (0–1)

Zasady oceniania

1 pkt – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające: mechanizm – duży stosunek powierzchni komórki do jej objętości, skutek – efektywna wymiana substancji pomiędzy komórką a środowiskiem zewnątrzkomórkowym.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

• Dzięki takim rozmiarom komórki mają duży* stosunek powierzchni do objętości, co zapewnia efektywną wymianę / transport różnych substancji pomiędzy wnętrzem komórki a środowiskiem / płynem zewnątrzkomórkowym, warunkując jej sprawne funkcjonowanie.
• Komórki, aby mogły sprawnie funkcjonować, muszą mieć możliwość efektywnej wymiany substancji chemicznych pomiędzy cytoplazmą a środowiskiem zewnętrznym, wobec tego muszą mieć duży* stosunek (pola) powierzchni do objętości, co jest możliwe wtedy, gdy ich rozmiary są niewielkie.

*Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący odnosi się do stosunku uwzględniającego masę komórki, a także wtedy, gdy uwzględniono wyłącznie nawiązanie do „korzystnego” stosunku pola powierzchni komórki do jej objętości, bez wyjaśnienia, na czym polega istota tego zjawiska.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments