Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005 - Zadanie 11. (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono budowę anatomiczną liścia rośliny okrytozalążkowej.

 

a) Podaj nazwy elementów budowy liścia oznaczonych na rysunku numerami 1 i 2.
1. ……………………………………….                   2. ……………………………………….

b) Wyjaśnij, w jaki sposób współdziałanie elementów budowy liścia (1 i 2) wskazanych na rysunku sprawia, że możliwy staje się transport wody w roślinie.

Rozwiązanie:

a) (0 – 1)

Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie wskazanych na rysunku elementów budowy liścia (I.1a.1,9)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne podanie nazw dwóch wskazanych elementów budowy liścia.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
1. – naczynia / tracheje / ksylem / drewno
2. – aparat szparkowy / komórki szparkowe / szparka

Uwaga:
Uznaje się w punkcie 1. określenie „tkanka przewodząca wodę”.
Nie uznaje się odpowiedzi zbyt ogólnych:
w punkcie 1. – tkanka przewodząca, wiązka przewodząca
w punkcie 2. – skórka.

b) (0 – 1)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie współdziałania wskazanych na rysunku
elementów budowy liścia w transporcie wody w roślinie
(III.2a, I.2b.3)

 

Schemat punktowania
1 p. – za prawidłowe wyjaśnienie współdziałania obu wskazanych elementów budowy liścia uwzględniające związek: transpiracja – wzrost siły ssącej liści – podciąganie wody w naczyniach.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi
• Przez aparaty szparkowe zachodzi transpiracja / parowanie wody, co powoduje obniżenie potencjału wody w komórkach liścia i jej przemieszczanie się z komórek głębiej położonych, a w konsekwencji podciąganie wody w naczyniach.
• W wyniku wyparowywania wody przez szparki / transpiracji wzrasta siła ssąca liści, co powoduje podciąganie wody w naczyniach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments