Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 1. (3 pkt)

W tabeli cyfrą 1 zaznaczono obecność, a cyfrą 0 − brak niektórych cech u przedstawicieli wybranych gatunków strunowców. Obok tabeli zamieszczono drzewo filogenetyczne, na którym literami A–F oznaczono pewne grupy systematyczne strunowców oraz zaznaczono na gałęziach (liniach filogenetycznych) cechy, które w rozwoju ewolucyjnym u przodków tych grup pojawiły się po raz pierwszy.

Na podstawie: Biologia, red. N.A. Campbell, Poznań 2012.

Zadanie 1.1. (0-1)

Wybierz z tabeli i zapisz poniżej nazwy wszystkich przedstawicieli strunowców należących do grup oznaczonych na drzewie filogenetycznym literami C i E.

Grupa C:

Grupa E:

Zadanie 1.2. (0-1)

Podaj wszystkie widoczne na drzewie filogenetycznym grupy kręgowców, których wspólny przodek miał cztery kończyny kroczne. Zapisz oznaczenia literowe tych grup.

Zadanie 1.3. (0-1)

Zaznacz właściwe dokończenie zdania.

Przedstawione drzewo filogenetyczne

  1. dostarcza bezpośrednich dowodów ewolucji strunowców.
  2. jest źródłem informacji o konwergencji strunowców.
  3. ukazuje tempo zmian ewolucyjnych u strunowców.
  4. przedstawia pokrewieństwa grup strunowców.
Rozwiązanie:

1.1. (0–1)

Rozwiązanie

Grupa C – rekin, tuńczyk (kolejność nie ma znaczenia)
Grupa E – żółw

Schemat punktowania
1 p. – za podanie dwóch nazw przedstawicieli strunowców należących do grupy C i jednego przedstawiciela strunowców należącego do grupy E.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

1.2. (0–1)

Rozwiązanie

D, E, F (kolejność nie ma znaczenia)

Schemat punktowania
1 p. – za podanie trzech oznaczeń literowych grup kręgowców, których wspólny przodek miał cztery kończyny kroczne.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

1.3. (0–1)

Rozwiązanie

D

Schemat punktowania
1 p. – za zaznaczenie wyłącznie odpowiedzi D.
0 p. – za każde inne rozwiązanie lub za brak odpowiedzi.

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje […].
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy, przedstawia […] procesy i zjawiska biologiczne; […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej […], interpretuje różnorodność organizmów na Ziemi jako efekt ewolucji biologicznej.
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje, odnosi się krytycznie do przedstawionych informacji […], formułuje wnioski […].

IV. Przegląd różnorodności organizmów.
1. Zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów. Zdający: 1) rozróżnia (na schemacie) grupy mono-, para- i polifiletyczne 3) przedstawia związek między filogenezą organizmów a ich klasyfikacją 4) przedstawia na podstawie klasyfikacji określonej grupy organizmów jej uproszczone drzewo
filogenetyczne. IX. Ewolucja. 1. Źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji. Zdający:
1) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji […])
4) odczytuje z drzewa filogenetycznego relację pokrewieństwa ewolucyjnego gatunków […].

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments