Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 14. (2 pkt)

W siatkówce oka komórki fotoreceptorowe (pręcikonośne i czopkonośne) zawierają barwnik wzrokowy, który składa się z absorbującej światło cząsteczki retinalu, pochodnej witaminy A, połączonej z białkiem − opsyną. Kiedy barwnik pochłania dostateczną ilość energii świetlnej, zostają zainicjowane przemiany fizykochemiczne retinalu, które prowadzą do powstania impulsów nerwowych w fotoreceptorach i ich przekazu z siatkówki do mózgu, co warunkuje widzenie. Komórki pręcikonośne reagują w niskich natężeniach oświetlenia, a czopkonośne – w średnich i wysokich. Siatkówka przystosowuje się do odbierania promieni świetlnych o różnym natężeniu. W zaadaptowanej do bardzo silnego światła siatkówce przeważająca część fotoreceptorów ma rozłożony barwnik wzrokowy i jest niepobudliwa. Adaptacja siatkówki do całkowitej ciemności trwa ponad godzinę. Dochodzi wtedy do resyntezy barwnika w fotoreceptorach. Dzięki temu jest odpowiednia ilość barwnika i minimalne natężenie promieniowania świetlnego może być odbierane przez maksymalną liczbę fotoreceptorów.
Na podstawie: W.Z. Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Warszawa 2007.

Zadanie 14.1. (0-1)

Uwzględniając mechanizm widzenia opisany w tekście, wyjaśnij, dlaczego człowiek po przejściu ze słonecznego miejsca do zacienionego pomieszczenia zaczyna dostrzegać zarysy przedmiotów dopiero po pewnym czasie.

Zadanie 14.2. (0-1)

Wykaż zależność między niedoborem witaminy A w organizmie człowieka a pogorszeniem widzenia po zmierzchu. W odpowiedzi uwzględnij odpowiedni rodzaj fotoreceptorów.

Rozwiązanie:

14.1. (0–1)

Przykładowe rozwiązanie

Po przejściu ze słonecznego do zacienionego pomieszczenia dopiero po pewnym czasie dojdzie do resyntezy/odtworzenia wystarczającej ilości barwnika, żeby fotoreceptory mogły reagować na bodźce świetlne/żeby siatkówka przesyłała informacje do mózgu/żeby generowała impulsy nerwowe.

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające resyntezę barwnika i ponowne nabycie pobudliwości przez fotoreceptory.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

14.2. (0–1)

Przykładowe rozwiązanie

Niedobór witaminy A skutkuje pogorszeniem widzenia po zmierzchu, ponieważ:

  • retinal jest pochodną witaminy A, a odpowiednia ilość tego barwnika w komórkach pręcikonośnych/pręcikach jest konieczna, żeby mogły one odbierać słabe bodźce świetlne/odbierać małe natężenie światła/generować impulsy nerwowe,
  • upośledzona jest resynteza barwnika wzrokowego, niezbędnego w dużej liczbie komórek pręcikonośnych/pręcików odpowiedzialnych za widzenie przy słabym świetle/niskim natężeniu światła,
  • przy niedoborze witaminy A upośledzona jest resynteza retinalu w pręcikach.

Schemat punktowania
1 p. – za wykazanie związku pomiędzy niedoborem witaminy A i pogorszeniem widzenia po zmierzchu uwzględniające dysfunkcję pręcików.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Wymagania ogólne

Wymagania szczegółowe

V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający objaśnia i komentuje informacje […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, […] formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty. Dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych […]. Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka.
II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego.
Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności […].
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Zdający […], selekcjonuje, […] i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […].

V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
10. Narządy zmysłów.

Zdający:
1) klasyfikuje receptory ze względu na rodzaj bodźca, przedstawia ich funkcje […]
2) przedstawia budowę oka, […] oraz wyjaśnia sposób ich działania […]
4) przedstawia podstawowe zasady higieny narządu wzroku […].
4. Układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych. Zdający:
2) podaje […], funkcje i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu ze szczególnym uwzględnieniem roli witamin […].
2. Homeostaza organizmu człowieka. Zdający:
3) wymienia przyczyny schorzeń poszczególnych układów ([…] narządy zmysłów) […].

GIMNAZJUM
VI. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka
9. Narządy zmysłów. Zdający:
1) przedstawia budowę oka, […] oraz wyjaśnia sposób ich działania;

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments