19.1. (0–2)
Schemat punktowania:
1 p. – za prawidłowe zapisanie obu genotypów z użyciem oznaczeń podanych w tekście.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
Genotyp samicy: bbgg lub bg/bg
Genotyp samca: BbGg lub BG/bg lub bg/BG
Uwaga: Zapis genotypu bb/gg jest nieprawidłowy.
19.2. (0–2)
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne zaznaczenie dokończenia zdania.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
A
19.3. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za prawidłowe obliczenie odległości pomiędzy genami i podanie wyniku z jednostką (cM, centymorgan, jednostka mapowa, dopuszczalny % rekombinantów lub częstość rekombinantów 27% lub 0,27).
1 p. – za zastosowanie prawidłowej metody obliczenia odległości pomiędzy genami (iloraz sumy rekombinantów i sumy wszystkich osobników), ale błąd w obliczeniach lub podanie wyniku z niewłaściwą jednostką (np. 0,27 cM lub 27).
0 p. – za nieprawidłową metodę obliczenia lub podanie jedynie wyniku, lub za brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązanie
Obliczenia:
(435+441+158+166=) 1200 – 100%
324 – X%
324 x 100% = 1200 x X%
X = 27cM / jednostek mapowych / 27% (dopuszcza się 0,27 bez jednostki)
Uwaga:
Zdający może policzyć osobno odsetek, jaki stanowi każda z obu grup rekombinantów i zsumować je (wówczas, w zależności od przyjętego zaokrąglenia, wynik może wynosić: 26,99cM [13,166% + 13,833%]).
19.4. (0–2)
Schemat punktowania
1 p. – za zapisanie właściwego stosunku fenotypów.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
szare o prostych skrzydłach : ciemne o skrzydłach wygiętych : szare o skrzydłach wygiętych : ciemne o prostych skrzydłach: 1 : 1 : 1 : 1.
Uwaga:
Odpowiedź dopuszczalna: 1⁄4 : 1⁄4 : 1⁄4 : 1⁄4 (po 1⁄4) lub 25% : 25% : 25% : 25% (po 25%).
19.1. (0–2)
Wymagania ogólne |
Wymagania szczegółowe |
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.
Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy […] biologiczne.
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje […] i przetwarza informacje. |
VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Zdający:
3) zapisuje i analizuje krzyżówki jednogenowe i dwugenowe […]. |
19.2. (0–2)
Wymagania ogólne |
Wymagania szczegółowe |
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.
Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy […] biologiczne, […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym.
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […]. |
VI. Genetyka i biotechnologia.
6. Zmienność genetyczna. Zdający:
1) określa źródła zmienności genetycznej (mutacje, rekombinacja) 4) podaje przykłady zachodzenia rekombinacji genetycznej (mejoza). |
19.3. (0–2)
Wymagania ogólne |
Wymagania szczegółowe |
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […]. |
VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Zdający:
4) opisuje sprzężenia genów (w tym sprzężenia z płcią) i przedstawia sposoby ich mapowania na chromosomie.
6. Zmienność genetyczna. Zdający:
1) określa źródła zmienności genetycznej (mutacje, rekombinacja). |
19.4. (0–2)
Wymagania ogólne |
Wymagania szczegółowe |
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający […] komentuje informacje […], wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy […] biologiczne, […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym […]. |
VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Zdający:
2) przedstawia i stosuje prawa Mendla
3) zapisuje i analizuje krzyżówki jednogenowe i dwugenowe […] oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów i fenotypów w pokoleniach potomnych. |