Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2015 - Zadanie 19. (5 pkt)

Geny odpowiadające za kolor ciała i kształt skrzydeł muszki owocowej (Drosophila melanogaster) występują na chromosomie 2. Dominujący allel genu odpowiadającego za kolor ciała (B) determinuje szarą barwę, a recesywny allel (b) warunkuje ciemne zabarwienie. Kształt skrzydeł zależy od dwóch alleli innego genu: dominujący allel (G) warunkuje normalne, proste skrzydła, natomiast allel recesywny (g) – skrzydła wygięte. Skrzyżowano podwójnie homozygotyczną, ciemną samicę o wygiętych skrzydłach z podwójnie heterozygotycznym, szarym samcem o prostych skrzydłach. Otrzymano liczne potomstwo o czterech fenotypach w różnej liczebności:

435 osobników szarych o prostych skrzydłach,
441 osobników ciemnych o skrzydłach wygiętych,
158 osobników szarych o skrzydłach wygiętych,
166 osobników ciemnych o prostych skrzydłach.

Zadanie 19.1. (0-1)

Zapisz genotypy krzyżowanych osobników: wykorzystaj podane w tekście oznaczenia alleli obu genów.

Genotyp samicy: …………………..
Genotyp samca: ……………………

Zadanie 19.2. (0-1)

Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Zrekombinowane układy alleli w potomstwie muszek o opisanych genotypach powstały dzięki procesowi crossing-over, który zaszedł w

  1. spermatocytach.
  2. oocytach.
  3. plemnikach.
  4. komórkach jajowych.
Zadanie 19.3. (0-1)

Oblicz odległość, w jakiej w chromosomie 2. leżą geny warunkujące kolor ciała i kształt skrzydeł muszki owocowej. Zapisz obliczenia.

Obliczenia:

 

 

Odpowiedź: …………………………………………………….

Zadanie 19.4. (0-1)

Zapisz oczekiwany stosunek fenotypów, który wystąpiłby w potomstwie tej pary muszek w sytuacji, gdyby geny warunkujące kolor ciała i kształt skrzydeł znajdowały się w różnych chromosomach.

Stosunek fenotypów:
szare o prostych skrzydłach : ciemne o wygiętych skrzydłach : szare o wygiętych skrzydłach : ciemne o prostych skrzydłach

Rozwiązanie:

19.1. (0–2)

Schemat punktowania:
1 p. – za prawidłowe zapisanie obu genotypów z użyciem oznaczeń podanych w tekście.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

Genotyp samicy: bbgg lub bg/bg
Genotyp samca: BbGg lub BG/bg lub bg/BG

Uwaga: Zapis genotypu bb/gg jest nieprawidłowy.

19.2. (0–2)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne zaznaczenie dokończenia zdania.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie
A

19.3. (0–2)

Schemat punktowania
2 p. – za prawidłowe obliczenie odległości pomiędzy genami i podanie wyniku z jednostką (cM, centymorgan, jednostka mapowa, dopuszczalny % rekombinantów lub częstość rekombinantów 27% lub 0,27).
1 p. – za zastosowanie prawidłowej metody obliczenia odległości pomiędzy genami (iloraz sumy rekombinantów i sumy wszystkich osobników), ale błąd w obliczeniach lub podanie wyniku z niewłaściwą jednostką (np. 0,27 cM lub 27).
0 p. – za nieprawidłową metodę obliczenia lub podanie jedynie wyniku, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązanie
Obliczenia:

(435+441+158+166=) 1200 – 100%
324 – X%
324 x 100% = 1200 x X%
X = 27cM / jednostek mapowych / 27% (dopuszcza się 0,27 bez jednostki)

Uwaga:
Zdający może policzyć osobno odsetek, jaki stanowi każda z obu grup rekombinantów i zsumować je (wówczas, w zależności od przyjętego zaokrąglenia, wynik może wynosić: 26,99cM [13,166% + 13,833%]).

19.4. (0–2)

Schemat punktowania
1 p. – za zapisanie właściwego stosunku fenotypów.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie
szare o prostych skrzydłach : ciemne o skrzydłach wygiętych : szare o skrzydłach wygiętych : ciemne o prostych skrzydłach: 1 : 1 : 1 : 1.

Uwaga:
Odpowiedź dopuszczalna: 1⁄4 : 1⁄4 : 1⁄4 : 1⁄4 (po 1⁄4) lub 25% : 25% : 25% : 25% (po 25%).

19.1. (0–2)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.
Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy […] biologiczne.
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje […] i przetwarza informacje.
VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Zdający:
3) zapisuje i analizuje krzyżówki jednogenowe i dwugenowe […].

19.2. (0–2)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.
Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy […] biologiczne, […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym.
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].
VI. Genetyka i biotechnologia.
6. Zmienność genetyczna. Zdający:
1) określa źródła zmienności genetycznej (mutacje, rekombinacja) 4) podaje przykłady zachodzenia rekombinacji genetycznej (mejoza).

19.3. (0–2)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].
VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Zdający:
4) opisuje sprzężenia genów (w tym sprzężenia z płcią) i przedstawia sposoby ich mapowania na chromosomie.
6. Zmienność genetyczna. Zdający:
1) określa źródła zmienności genetycznej (mutacje, rekombinacja).

19.4. (0–2)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający […] komentuje informacje […], wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy […] biologiczne, […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym […].
VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Zdający:
2) przedstawia i stosuje prawa Mendla
3) zapisuje i analizuje krzyżówki jednogenowe i dwugenowe […] oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów i fenotypów w pokoleniach potomnych.
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments