Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2621
1481

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 25. (1 pkt)

Poniżej przedstawiono ciąg przemian chemicznych:

związek I KOH, H2Ozwiązek II stęż. H2SO4, Tzwiązek III

O związkach organicznych I, II i III wiadomo, że:

  •  związek I jest monobromopochodną alkanu
  • związek II jest alkoholem trzeciorzędowym
  • w cząsteczce związku III są cztery atomy węgla i osiem atomów wodoru.

Zidentyfikuj związki I, II i III i napisz ich wzory półstrukturalne (grupowe).

Wzór związku I Wzór związku II Wzór związku III
 

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 25. (0–1)

Korzystanie z informacji. Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej i schematów procesów chemicznych (II.2).
Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstów o tematyce chemicznej i schematów procesów chemicznych (II.3).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne napisanie wzorów półstrukturalnych (grupowych) trzech związków.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Wzór związku I Wzór związku II Wzór związku III
1482

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 26. (2 pkt)

Poniżej przedstawiono ciągi przemian, w wyniku których otrzymano anilinę oraz etanol.

Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) lub uproszczone wzory związków organicznych, równanie reakcji katalitycznego uwodornienia nitrobenzenu oraz równanie reakcji, w wyniku której ze związku A powstaje aldehyd.

Równanie reakcji katalitycznego uwodornienia nitrobenzenu:


Równanie reakcji, w wyniku której ze związku A powstaje aldehyd:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 26. (0–2)z

Wiadomości i rozumienie.
Korzystanie z informacji.
Zapisanie równań reakcji dla poszczególnych grup węglowodorów (I.3.a.21).
Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2).

Schemat punktowania
2 p. – za poprawne napisanie dwóch równań reakcji.
1 p. – za poprawne napisanie jednego równania reakcji.
0 p. – za błędne napisanie dwóch równań reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
Równanie reakcji katalitycznego uwodornienia nitrobenzenu:

C6H5NO2 + 3H2kat.C6H5NH2 + 2H2O

Równanie reakcji, w wyniku której ze związku A powstaje aldehyd:

CHCH + H2O(kat.)CH3CHO
1483

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 27. (1 pkt)

Poniżej przedstawiono ciągi przemian, w wyniku których otrzymano anilinę oraz etanol.

Oceń, czy podane poniżej informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

1. Uczestniczący w reakcji nitrowania benzenu jon nitroniowy powstaje w wyniku przemiany opisanej równaniem: HNO3+2H2SO4 ⇄ NO+2 +H3O++2HSO4 P F
2. Nitrowanie benzenu jest reakcją substytucji przebiegającą według mechanizmu rodnikowego. P F
3. Jeden mol nitrobenzenu, redukujący się do jednego mola aniliny, przyjmuje tyle samo elektronów co jeden mol CH3CHO, redukując się do jednego mola CH3CH2OH. P F
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 27. (0–1)

Wiadomości i rozumienie.
Korzystanie z informacji.
Opisanie właściwości kwasów (I.2.b.7).
Wyjaśnienie mechanizmów reakcji (I.3.a.23).
Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstów o tematyce chemicznej i schematów procesów chemicznych (II.3).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wskazanie trzech odpowiedzi.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
1. – P, 2. – F, 3. – F

1484

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 28. (1 pkt)

Podstawnik już obecny w pierścieniu aromatycznym wywiera wpływ na miejsce wprowadzenia do niego kolejnego podstawnika w reakcjach elektrofilowych. Grupy alkilowe, –Cl, –Br, –NH2, –OH kierują kolejny podstawnik w pozycje orto– i para– w stosunku do własnego położenia. Obecność w pierścieniu aromatycznym grupy –NO2, –COOH czy –CHO powoduje, że kolejny podstawnik jest wprowadzany głównie w pozycję meta-.

Na lekcji chemii uczniowie projektowali ciąg przemian chemicznych opisany poniższym schematem.

benzen  związek organiczny X  mchloronitrobenzen produkt główny

Uczeń I zaproponował, aby najpierw przeprowadzić reakcję benzenu z chlorem(stosunek molowy reagentów 1 : 1) w obecności FeCl3 jako katalizatora, a następnie na otrzymany produkt podziałać mieszaniną nitrującą.

Uczeń II stwierdził, że należy najpierw przeprowadzić reakcję benzenu z mieszaniną nitrującą i otrzymać mononitropochodną, a dopiero później na otrzymany produkt podziałać chlorem (stosunek molowy reagentów 1 : 1) w obecności FeCl3 jako katalizatora.

Oceń projekty doświadczeń obu uczniów i wskaż ucznia (I albo II), który błędnie zaprojektował doświadczenie. Uzasadnij swoje stanowisko.

Błędnie zaprojektował doświadczenie uczeń:



Uzasadnienie:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 28. (0–1)

Korzystanie z informacji.
Tworzenie informacji.
Uzupełnianie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej oraz schematu procesu (II.2).
Układanie zwięzłej struktury wypowiedzi (III.3.6).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawną ocenę wraz z uzasadnieniem.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Przykłady poprawnej odpowiedzi
Błędnie zaprojektował doświadczenie uczeń I.

Uzasadnienie:
Grupa nitrowa jest podstawnikiem II rodzaju i kieruje kolejny podstawnik w pozycję meta. Gdyby kolejność przemian była odwrotna, chlor – jako podstawnik I rodzaju – skierowałby kolejny podstawnik w pozycję ortopara i powstałyby dwa produkty inne niż ten, który należało otrzymać.

lub
W pierwszej kolejności trzeba wprowadzić podstawnik II rodzaju (grupę nitrową), który skieruje kolejny w położenie meta.
lub
Chlor skieruje kolejny podstawnik w położenie orto i para, czyli nie otrzyma się izomeru meta.

Uwaga 1.: Jeśli w uzasadnieniu zdający zapisze odpowiednie równania reakcji, należy przyznać 1 pkt.
Uwaga 2.: Za uzasadnienie, w którym zdający stwierdzi tylko, że nie można otrzymać izomeru meta, należy przyznać 0 pkt.

1485

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 29. (2 pkt)

W poniższej tabeli podane są wartości stałej dysocjacji wybranych związków w temperaturze T.

Nazwa związku organicznego Ka
fenol (benzenol) 1,3 ⋅ 10−10
kwas benzoesowy (kwas benzenokarboksylowy) 6,5 ⋅ 10-5
kwas węglowy 4,5⋅ 10-7

Na podstawie: J. Sawicka i inni, Tablice chemiczne, Gdańsk 2001
oraz L. Pajdowski, Chemia ogólna, Warszawa 1982.

W dwóch nieoznakowanych probówkach znajdują się oddzielnie wodne roztwory kwasu benzoesowego i fenolu.

Zadanie 29.1. (1pkt)

Wyjaśnij, dlaczego możliwe jest odróżnienie wodnego roztworu kwasu benzoesowego od wodnego roztworu fenolu przy użyciu stałego Na2CO3.









Zadanie 29.2. (1 pkt)

Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji, która jest podstawą eksperymentu.


Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 29.1. (0–1)

Korzystanie z informacji.
Tworzenie informacji.
Odczytanie i interpretacja informacji z tablic chemicznych (II.1.b.1).
Sformułowanie wniosku (III.3.6).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
Kwas benzoesowy jest kwasem mocniejszym od kwasu węglowego (i w reakcji z solą kwasu węglowego powoduje wydzielenie pęcherzyków gazu (CO2) – ponieważ mocniejszy kwas wypiera słabszy kwas z roztworów jego soli). Fenol jest słabszym kwasem od kwasu węglowego (i z wybranym odczynnikiem reagować nie będzie).
lub
Kwas benzoesowy wypiera CO2, a fenol – nie.

Zadanie 29.2. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Zapisanie równania reakcji ilustrującego zachowanie kwasów z solami innych kwasów (I.3.a.11).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne napisanie w formie cząsteczkowej równania reakcji.
0 p. – za błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
2C6H5COOH + Na2CO3 → 2C6H5COONa + H2O + CO2
lub z zapisem CO2·H2O

Uwaga! Ponieważ zadanie dotyczy porównania mocy kwasów, w tym kwasu węglowego, wyjątkowo zdający nie traci punktu za użycie zapisu: H2CO3 zamiast CO2 + H2O.

1486

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 30. (1 pkt)

Kwas akrylowy jest związkiem o wzorze

CH2=CHCOOH

W warunkach laboratoryjnych jest on cieczą.

Przeprowadzono doświadczenie z udziałem kwasu akrylowego zgodnie z poniższym schematem:

Opisz możliwe do zaobserwowania objawy reakcji w każdej probówce, jeżeli w każdej z przemian kwas akrylowy był reagentem użytym w nadmiarze.

Probówka I:



‌Probówka II:


‌‌
Probówka III:‌

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 30. (0–1)

Korzystanie z informacji. Zapisanie obserwacji wynikających z prezentowanych doświadczeń (II.4.b.2).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawny opis zmian w każdej probówce.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
Probówka I: Wydzielenie się gazu. lub Roztworzenie ciała stałego.
Probówka II: Odbarwienie zawartości probówki.
Probówka III: Odbarwienie zawartości probówki. lub Zanik malinowego zabarwienia.

1487

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 31. (1 pkt)

Kwas akrylowy jest związkiem o wzorze

CH2=CHCOOH

W warunkach laboratoryjnych jest on cieczą.

Dokończ, stosując wzory półstrukturalne (grupowe), poniższy zapis, tak aby przedstawiał on równanie reakcji polimeryzacji kwasu akrylowego, lub zaznacz, że taka przemiana nie zachodzi.


n
CH2=CHCOOH →…………………………………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 31. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Uzupełnianie schematu reakcji przez dobieranie brakujących produktów (I.3.a.2).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne uzupełnienie schematu.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź:

1488

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 32. (1 pkt)

Kwas akrylowy jest związkiem o wzorze

CH2=CHCOOH

W warunkach laboratoryjnych jest on cieczą.

Napisz, czy wzór półstrukturalny CH2=CHCOOH odpowiada dwóm izomerom geometrycznym cis–trans. Odpowiedź uzasadnij.



Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 32. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Znajomość i rozumienie pojęć związanych z izomerią (I.1.i.2).
Selekcja i analiza informacji (II.3).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawną ocenę wraz z uzasadnieniem.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
Nie, ponieważ jeden z atomów węgla połączonych wiązaniem podwójnym połączony jest z takimi samymi podstawnikami (lub z dwoma atomami wodoru).

1489

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 33. (1 pkt)

Produktami hydrolizy pewnego triglicerydu są glicerol oraz kwasy – palmitynowy C15H31COOH i stearynowy C17H35COOH – w stosunku molowym 1 : 2.

Podaj liczbę wszystkich triglicerydów (bez uwzględniania stereoizomerów), które mogły być poddane opisanej reakcji hydrolizy. Narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) tego triglicerydu, który jest związkiem czynnym optycznie

Liczba triglicerydów:…………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 33. (0–1)

Wiadomości i rozumienie.
Korzystanie z informacji.
Znajomość i rozumienie pojęć związanych z izomerią (I.1.i.2).
Selekcja i analiza informacji (II.3).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne podanie liczby triglicerydów i narysowanie wzoru izomeru, który jest związkiem optycznie czynnym.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź:
Liczba triglicerydów: 2

Wzór triglicerydu:

1490

Matura Maj 2018, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 34. (2 pkt)

Glikozydy to grupa związków organicznych stanowiących połączenie cukrów z innym substancjami. Cząsteczka glikozydu jest złożona z części cukrowej oraz części niecukrowej. Ważną grupę glikozydów stanowią O-glikozydy, których cząsteczki powstają w wyniku reakcji kondensacji z udziałem grupy hydroksylowej cząsteczki cukru. Jednostki cukrowe występują zwykle w formie cyklicznej i łączą się z częścią niecukrową za pośrednictwem anomerycznego atomu węgla. Jednym z glikozydów jest salicyna o wzorze:

Salicyna tworzy bezbarwne kryształy.

Na podstawie: M. Krauze-Baranowska, E. Szumowicz, Wierzba – źródło surowców leczniczych o działaniu
przeciwzapalnym i przeciwbólowym, „Postępy Fitoterapii” 2/2004
oraz K.-H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, Warszawa 2007.

W środowisku kwasowym O-glikozydy ulegają hydrolizie. Jej produktami są cukier i związek, od którego pochodziła niecukrowa część glikozydu.

Napisz wzór łańcuchowy (w projekcji Fischera) cukru powstającego w wyniku hydrolizy salicyny. Uzupełnij poniższy schemat – wpisz w odpowiednie pola wzory grupy –OH lub symbole atomów wodoru. Narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) związku, od którego pochodziła niecukrowa część glikozydu.

Wzór cukru Wzór związku, od którego pochodziła część niecukrowa
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji.
Wiadomości i rozumienie.
Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a).
Rozpoznanie cukrów prostych (glukoza) zapisanych za pomocą wzorów Fischera i Hawortha i napisanie ich wzorów (I.1.i.9).
Rozpoznanie w podanych wzorach wiązania glikozydowego (I.1.i.10).

Schemat punktowania
2 p. – za poprawne napisanie obu wzorów półstrukturalnych (grupowych).
1 p. – za poprawne napisanie jednego wzoru półstrukturalnego (grupowego).
0 p. – za każdą inną odpowiedź albo brak odpowiedzi.

Uwaga! Napisanie wzoru cukru z pominięciem atomów wodoru powoduje utratę punktu.