Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2621
1651

Matura Maj 2018, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 27. (1 pkt)

Poniższy wykres przedstawia zależność temperatury topnienia i temperatury wrzenia wybranych alkoholi (metanolu, etanolu, propan-1-olu, butan-1-olu, pentan-1-olu, heksan-1-olu) od liczby atomów węgla w łańcuchu węglowym.

Oceń, czy podane poniżej informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

1. Temperatura wrzenia alkoholi, których nazwy podano w informacji, rośnie wraz ze wzrostem długości łańcucha węglowego ich cząsteczek. P F
2. Spośród alkoholi, których nazwy podano w informacji, propan-1-ol ma najwyższą temperaturę topnienia. P F
3. Spośród alkoholi, których nazwy podano w informacji, metanol jest związkiem najbardziej lotnym. P F
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 27. (0–1)

Tworzenie informacji. Uogólnienie i sformułowanie wniosków (III.3.3).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawny wybór odczynnika.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
1. – P, 2. – F, 3. – P

1652

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 23. (2 pkt)

W zamkniętym naczyniu pomiędzy substancjami X, Y oraz Z, które w temperaturze T i podciśnieniem p są gazami, ustala się stan równowagi chemicznej. Zmianę liczby moli reagentów X, Y oraz Z w trakcie procesu przedstawia poniższy wykres

Reakcja, dla której zmianę liczby moli reagentów przedstawiono na wykresie, przebiegała w reaktorze o pojemności 4 dm3 . W temperaturze T i pod ciśnieniem p do reaktora wprowadzono substrat reakcji X i badano zmiany liczby moli reagentów w trakcie trwania procesu prowadzącego do ustalenia stanu równowagi dynamicznej.

Oblicz stężeniową stałą równowagi Kc opisanego procesu w temperaturze T.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 23. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wartości stałej równowagi reakcji.
1 p. – zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
lub
– podanie wyniku liczbowego z błędną jednostką.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania.

Uwaga: Należy również uznać poprawne rozwiązanie zadania na podstawie innej reakcji (błędnie wybranej w zad. 22.).

Poprawna odpowiedź

Kc=Y2·ZX2

Odczytane z wykresu liczby moli reagentów w stanie równowagi:
nY = 6 moli; nZ = 3 mole; nX = 5 moli
Stężenia reagentów w stanie równowagi (V = 4 dm3):

Y=6 mol4 dm3=1,5 mol·dm3Z=3 mol4 dm3=O,75 mol ·dm3[X]=5 mol4 dm3=1,25 mol ·dm3

Obliczenie wartości stałej stężeniowej:

Kc=1,52·0,751,252=1,08

 

1653

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 24. (2 pkt)

W zamkniętym naczyniu pomiędzy substancjami X, Y oraz Z, które w temperaturze T i podciśnieniem p są gazami, ustala się stan równowagi chemicznej. Zmianę liczby moli reagentów X, Y oraz Z w trakcie procesu przedstawia poniższy wykres

Podczas reakcji, dla której zmianę liczby moli reagentów przedstawiono na wykresie, wydziela się ciepło. Naczynie reakcyjne, w którym został osiągnięty stan równowagi, podgrzano do temperatury T1 wyższej od temperatury T.
Poniżej przedstawiono opinię dotyczącą szybkości reakcji chemicznych w stanie równowagi dynamicznej w temperaturze T1 oraz wartości Kc1 w tej temperaturze.
„Po podgrzaniu układu do temperatury T1 ustala się nowy stan równowagi dynamicznej. Wartość Kc1 w tej temperaturze jest większa od wartości Kc w temperaturze T. W stanie równowagi dynamicznej w wyższej temperaturze następuje wzrost szybkości reakcji przekształcenia substratu w produkty oraz spadek szybkości reakcji odwrotnej (w porównaniu do analogicznych wartości szybkości reakcji w stanie równowagi opisanych wartością Kc)”.

Oceń, czy informacja jest poprawna. Podkreśl właściwe określenie w każdym nawiasie i uzasadnij swoją ocenę.

Informacja (jest / nie jest) poprawna.
1. Wartość Kc1 w temperaturze T1 jest (większa / mniejsza) od wartości Kc w temperaturze T.

Uzasadnienie:

 

 

2. W stanie równowagi układu w temperaturze T1 szybkość reakcji przekształcania substratu X w produkty jest (większa / mniejsza) niż w temperaturze T. W temperaturze T1 szybkość reakcji odwrotnej jest (większa / mniejsza) niż w temperaturze T.

Uzasadnienie:

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 24. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za poprawną ocenę informacji oraz poprawne dokończenie obu zdań.
1 p. – za poprawną ocenę informacji oraz poprawne dokończenie jednego zdania.
0 p. – za błędną ocenę informacji przy błędnym lub poprawnym dokończeniu jednego lub obu
zdań lub brak odpowiedzi.

Przykładowa odpowiedź
Informacja (jest / nie jest) poprawna.
1. Wartość Kc1 w temperaturze T1 jest (większa / mniejsza) od wartości Kc w temperaturze T.
Uzasadnienie: jest to reakcja egzotermiczna (w trakcie jej przebiegu wydziela się ciepło, co oznacza, że w wyższej temperaturze zmniejsza się liczba moli produktów, a wzrasta liczba moli substratu w porównaniu z niższą temperaturą).

2. W stanie równowagi układu w temperaturze T1 szybkość reakcji przekształcania substratu X w produkty jest (większa / mniejsza) niż w temperaturze T. W temperaturze T1 szybkość reakcji odwrotnej jest (większa / mniejsza) niż w temperaturze T.
Uzasadnienie: wraz ze wzrostem temperatury wzrasta szybkość reakcji chemicznych.

1654

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 25. (2 pkt)

W tabeli przedstawiono równania reakcji elektrodowych i wartości standardowego potencjału redukcji (w temperaturze 25 ºC) dla wybranych układów redoks.

Na podstawie danych zawartych w powyższej tabeli, ustal, czy istnieje możliwość zajścia reakcji zilustrowanych poniższymi schematami. Zaznacz odpowiednie miejsca w tabeli i wyjaśnij swój wybór.

Schemat reakcji redoks TAK NIE
MnO+ Cl + H+ → ?
MnO4+ Br + H+ → ?
Cr2O2-7+ Cl + H+ → ?
Cr2O2-7 + Br + H+ → ?

 

Wyjaśnienie:

 

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 25. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za poprawne uzupełnienie tabeli i poprawne wyjaśnienie.
1 p. – za poprawne uzupełnienie tabeli i błędne wyjaśnienie albo brak wyjaśnienia.
0 p. – za błędne uzupełnienie tabeli albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Schemat reakcji redoks TAK NIE
MnO+ Cl + H+ → ? X
MnO4+ Br + H+ → ? X
Cr2O2-7+ Cl + H+ → ? X
Cr2O2-7 + Br + H+ → ? X

Wyjaśnienie, np.:
Potencjał standardowy jonów manganianowych(VII) przewyższa potencjały Cl2/2Cl i Br2/2Br– ,
natomiast potencjał jonów dichromianowych(VI) jest wyższy tylko od potencjałów układu Br2/2Br.
lub im wyższy potencjał standardowy tym silniejsze właściwości utleniające.

1655

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 26. (2 pkt)

W tabeli przedstawiono równania reakcji elektrodowych i wartości standardowego potencjału redukcji (w temperaturze 25 ºC) dla wybranych układów redoks.

Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej z udziałem jonów manganianowych(VII) podczas jednej wybranej z tabeli przemiany. Uzupełnij poniższy schemat. Podkreśl wzór jonów, które w opisanej przemianie pełnią funkcję reduktora.

 

…… MnO4 + …………….. + …… H+ → ………………………………………………………………………..

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 26. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za poprawne uzupełnienie schematu reakcji i poprawne podkreślenie wzorów jonów,
które pełnią funkcję reduktora.
1 p. – za błędne uzupełnienie schematu reakcji (błędne wzory reagentów, błędne
współczynniki stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) i poprawne wskazanie
jonów, które pełnią funkcję reduktora
lub
– za poprawne uzupełnienie schematu reakcji i błędne wskazanie wzorów jonów, które
pełnią funkcję reduktora lub brak wskazania
0 p. – za błędne uzupełnienie schematu reakcji i błędne podkreślenie wzorów jonów, które
pełnią funkcję reduktora, lub brak wskazania, albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
2MnO4 + 10Cl +16H+5Cl2+ 2Mn2+ + 8H2O
lub
2MnO4 + 10Br +16H+5Br2+ 2Mn2+ + 8H2O

 

1656

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 27. (2 pkt)

Blaszkę miedzianą o masie 4,0 g zanurzono w nasyconym wodnym roztworze azotanu(V) srebra. Przebiegała reakcja opisana równaniem:

Cu + 2Ag+  Cu2+ + 2Ag

Po pewnym czasie płytkę wyjęto i osuszono. Masa płytki wynosiła 4,3 g.

Oblicz masę srebra osadzonego na płytce.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 27. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku z właściwą jednostką.
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od ewentualnych
wcześniejszych zaokrągleń.
1 p. – za zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
lub
– podanie wyniku z błędną jednostką.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania.

Przykładowe rozwiązanie

MAg = 107,87 g ∙ mol-1            MCu = 63,55 g ∙ mol-1
Osadzeniu się dwóch moli srebra odpowiada przyrost masy płytki o:
m1 = 2 · 107,87 g – 63,55 g = 152, 19 g
4,300 – 4,000 = 0,300 g
Stąd zależność:

x0,300g=215,74g152,19g x=m=0,425 g
1657

Matura Maj 2018, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 28. (2 pkt)

Eten ulega reakcjom zilustrowanym poniższymi równaniami:

I: CH2=CH2+2KMnO4+4H2O3CH2(OH)CH2(OH)+2KOH+2MnO2II: CH2=CH2+H2O  H+  CH3CH2OH
Zadanie 28.1. (1 pkt)

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie organicznych produktów obuopisanych reakcji. Wybierz jeden odczynnik spośród podanych poniżej i podkreśl jego nazwę.

– Br2 (aq)
– świeżo strącony osad Cu(OH)2
– FeCl3 (aq)

Zadanie 28.2. (1 pkt)

Opisz zmiany (lub zaznacz brak zmian), które można zaobserwować po dodaniu do naczynia z wybranym odczynnikiem:

• organicznego produktu reakcji I



• produktu reakcji II.



Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 28.1. (0–1)

Tworzenie informacji. Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego na identyfikację  różnych pochodnych węglowodorów (III.2.8).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawny wybór odczynnika.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

świeżo strącony osad Cu(OH)2

Zadanie 28.2. (0–1)

Tworzenie informacji. Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego na identyfikację różnych pochodnych węglowodorów (III.2.8).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawny opis zmian przy poprawnym wyborze odczynnika w części 28.1. zadania.
0 p. – za odpowiedź błędną lub błędny wybór odczynnika w części 28.1. zadania albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
Po dodaniu do naczynia z wybranym odczynnikiem

  • organicznego produktu reakcji I powstanie (szafirowy) roztwór.
  • produktu reakcji II nie obserwuje się zmian.
1658

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 28. (1 pkt)

Zbudowano ogniwo galwaniczne składające się z dwóch półogniw metalicznych: manganowego i niklowego.

Przedstaw, zgodnie z konwencją sztokholmską, schemat tego ogniwa. Zaznacz bieguny elektrod.

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 28. (0–1)
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne przedstawienie schematu ogniwa.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
(–) Mn/Mn2+// Ni2+/Ni (+)

1659

Matura Maj 2018, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 29. (2 pkt)

Poniższy schemat ilustruje przemiany chemiczne, w wyniku których otrzymano ze związku X związki organiczne Y i Z.

Związki Y i Z w podwyższonej temperaturze i w obecności kwasu siarkowego(VI) tworzą ester o wzorze CH3COOCH2CH3 i wodę.

Zadanie 29.1. (1 pkt)

Zapisz wzór półstrukturalny (grupowy) związku X.


Zadanie 29.2. (1 pkt)

Podaj nazwę otrzymanego estru.


Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 29.1. (0–1)

Korzystanie z informacji. Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne podanie wzoru półstrukturalnego (grupowego) związku X.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

CH3CHO

Zadanie 29.2. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Posługiwanie się poprawną nomenklaturą estrów (I.1.i.1).

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne podanie nazwy estru.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

etanian etylu lub octan etylu lub ester etylowy kwasu etanowego lub ester etylowy kwasu octowego

1660

Matura Czerwiec 2017, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 29. (4 pkt)

Przez 161 minut prowadzono elektrolizę wodnego roztworu siarczanu(VI) potasu prądem stałym o natężeniu 1,49 ampera. Zastosowano elektrody platynowe. Stwierdzono, że podczas elektrolizy zaszły procesy elektrodowe rozkładu wody.

 

Zadanie 29.1. (0–2)

Napisz równanie procesu zachodzącego podczas elektrolizy tej soli na katodzie oraz równanie procesu przebiegającego podczas elektrolizy tej soli na anodzie.

 

Równanie procesu zachodzącego na katodzie: ………………………………………………………………….

Równanie procesu zachodzącego na anodzie: …………………………………………………………………..

 

Zadanie 29.2. (0–2)

Oblicz, ile gramów gazowego produktu wydzieliło się na katodzie podczas tego procesu, jeżeli przebiegał on ze 100% wydajnością prądową. Stała Faradaya F = 96500 C· mol-1 .

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 1

Zadanie 29.2. (0–2)
Schemat punktowania
2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie
wyniku.
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od ewentualnych
wcześniejszych zaokrągleń.
1 p. – za zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
lub
– podanie wyniku z błędną jednostką.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania.

Przykładowe rozwiązania
Rozwiązanie I

m=k·I·t            k=Mn·F        m=M·I·tn·F m=2g·mol1·1,49A·9660s2·96500C·mol1        m=0,15(g)

Rozwiązanie II

Q = i · t = 1,49 A · 161 · 60 s = 14393,4 C xQ=M1Fx = m = 0,15 (g)