Processing math: 0%
Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2621
1881

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 7. (2 pkt)

W temperaturze 800 K stężeniowa stała równowagi reakcji przebiegającej zgodnie z równaniem

CO (g) + H2O (g) ⇄ CO2 (g) + H2 (g)

jest równa 4.

Oblicz, ile moli wody (w postaci pary wodnej) należy wprowadzić do reaktora o pojemności 1 dm3, w którym znajduje się 30 moli tlenku węgla(II), aby otrzymać 10 moli wodoru w temperaturze 800 K. Reakcja pary wodnej i tlenku węgla(II) przebiega w zamkniętym reaktorze.

Obliczenia:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Obliczenie stężeń początkowych reagentów. (II.5.f.1)

Schemat punktowania

2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku w molach.
1 p. – za zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
lub
– podanie wyniku z błędną jednostką.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia albo brak rozwiązania.

Przykładowe rozwiązanie

Stałą równowagi można wyrazić za pomocą liczby moli zamiast stężeń molowych, ponieważ reakcja przebiega w stałej objętości V = 1 dm3.

początkowe 

równowagowe liczby moli:     [H2O] = x −10 moli [CO] = 30 −10 = 20 moli
[CO2] = [H2] =10 moli

K=CO2·H2CO·H2O=10·1020·x10=10020x200   4=10020x200  x=11,25 mola
1882

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 8. (1 pkt)

Wodny roztwór chlorku amonu można otrzymać dwiema metodami (I i II) podanymi poniżej. W obu metodach substancjami wyjściowymi są: gazowy HCl, gazowy NH3 oraz woda.

Metoda I Metoda II
NH3 (g)⎯H2O→ NH3 (aq)

HCl (g) ⎯H2O→ HCl (aq)

NH3 (g) + HCl (g) → NH4Cl (s)
NH3 (aq) + HCl (aq) → NH4Cl (aq) NH4Cl (s) ⎯H2O→ NH4Cl (aq)

Do otrzymania wodnego roztworu chlorku amonu zastosowano metodę I i metodę II. W obu metodach wszystkie etapy prowadzono pod jednakowym ciśnieniem p. Każdą metodą otrzymano po 1 dm3 roztworu NH4Cl o stężeniu molowym cm i temperaturze T.

Uzupełnij poniższe zdania – wpisz określenie mniejsza niż, większa niż lub taka sama jak.

Entalpia reakcji otrzymywania roztworu chlorku amonu metodą I jest ………………………………………. entalpia reakcji otrzymywania tego roztworu metodą II.
Ilość wody potrzebna do przygotowania roztworu chlorku amonu metodą I jest ………………………………………. ilość wody potrzebna do przygotowania tego roztworu metodą II.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji. Sformułowanie wniosku. (III.3.6)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne uzupełnienie zdań.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Entalpia reakcji otrzymywania roztworu chlorku amonu metodą I jest taka sama jak entalpia reakcji otrzymywania tego roztworu metodą II.
Ilość wody potrzebna do przygotowania roztworu chlorku amonu metodą I jest taka sama jak ilość wody potrzebna do przygotowania tego roztworu metodą II.

1883

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 9. (1 pkt)

Wodny roztwór chlorku amonu można otrzymać dwiema metodami (I i II) podanymi poniżej. W obu metodach substancjami wyjściowymi są: gazowy HCl, gazowy NH3 oraz woda.

Metoda I Metoda II
NH3 (g)⎯H2O→ NH3 (aq)

HCl (g) ⎯H2O→ HCl (aq)

NH3 (g) + HCl (g) → NH4Cl (s)
NH3 (aq) + HCl (aq) → NH4Cl (aq) NH4Cl (s) ⎯H2O→ NH4Cl (aq)

Stosując definicje kwasu i zasady Brønsteda, napisz równanie reakcji, która potwierdza kwasowy odczyn wodnego roztworu chlorku amonu.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie. Zapisanie równania reakcji uznania substancji za kwas lub zasadę według teorii Brønsteda. (I.3.a.13)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne napisanie równania reakcji.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

1884

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 10. (1 pkt)

Wodny roztwór amoniaku ogrzano, a następnie ochłodzono do początkowej temperatury. Objętość roztworu praktycznie się nie zmieniła, ale jego pH uległo zmianie.

Oceń, jak zmieniło się (wzrosło czy zmalało) pH tego roztworu. Odpowiedź uzasadnij.

pH roztworu ……………………………………….

Uzasadnienie:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji. Uzasadnienie związków przyczynowo-skutkowych między prezentowanymi faktami. (III.3.5)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawną ocenę i uzasadnienie.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

pH roztworu zmalało.

Uzasadnienie: ulatnia się amoniak lub ubywa amoniaku lub maleje stężenie amoniaku.

1885

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 11. (2 pkt)

W celu zbadania efektu cieplnego reakcji chemicznych przeprowadzono cztery doświadczenia oznaczone numerami I–IV. Mieszano po 100 cm3 wodnych roztworów substancji, wymienionych w odpowiednich wierszach tabeli, o stężeniu molowym 0, 2 mol ⋅ dm−3 i o początkowej temperaturze równej 25 ºC. Następnie zmierzono temperaturę każdej z otrzymanych mieszanin.

Numer doświadczenia Substancja rozpuszczona w 1. roztworze Substancja rozpuszczona w 2. roztworze
I chlorek baru siarczan(VI) sodu
II kwas solny wodorotlenek potasu
III wodorotlenek baru kwas siarkowy(VI)
IV kwas azotowy(V) wodorotlenek sodu

Zaobserwowano, że w każdym doświadczeniu temperatura uzyskanych mieszanin była wyższa niż temperatura użytych roztworów i że przyrost temperatury ΔT w niektórych doświadczeniach był taki sam.

11.1. Napisz w formie jonowej równanie reakcji ilustrujące przemiany, które dokonały się podczas doświadczenia oznaczonego numerem III.

 

11.2. Napisz numery wszystkich doświadczeń, w których zaobserwowany wzrost temperatury ΔT był jednakowy.

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 11.1. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Zilustrowanie przebiegu reakcji jonowych (reakcje zobojętniania, wytrącania osadu) za pomocą równań reakcji w formie jonowej. (I.3.a.17)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne napisanie równania w formie jonowej.
0 p. – za błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Zadanie 11.2. (0–1)

Tworzenie informacji. Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku. (III.3.6)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne wskazanie doświadczeń.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

II i IV

 

1886

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 12. (3 pkt)

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie rozcieńczonych wodnych roztworów: roztworu KOH znajdującego się w probówce I od roztworu H2SO4 obecnego w probówce II.

12.1. Uzupełnij schemat doświadczenia – wpisz wzór odczynnika wybranego spośród następujących:

•   K2CrO4 (aq)
•   KNO3 (aq)
•   KMnO4 (aq)

12.2. Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji, która zaszła podczas przeprowadzonego eksperymentu.

 

12.3. Napisz, jakie obserwacje potwierdzą, że w probówce I znajdował się wodny roztwór wodorotlenku potasu, a w probówce II – wodny roztwór kwasu siarkowego(VI). Wypełnij poniższą tabelę.

Barwa wodnego roztworu
wybranego odczynnika
Barwa zawartości probówki po zmieszaniu roztworów
probówka I probówka II

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 12.1. (0–1)

Tworzenie informacji. Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego na rozróżnienie roztworów kwasowych i zasadowych. (III.2.7)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawny wybór odczynnika i uzupełnienie schematu doświadczenia.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Odczynnik: K2CrO4 (aq)

Zadanie 12.2. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Zilustrowanie przebiegu reakcji jonowych (reakcje zobojętniania, wytrącania osadu) za pomocą równań reakcji w formie jonowej. (I.3.a.17)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne napisanie równania reakcji w formie jonowej skróconej przy poprawnym wyborze odczynnika w części 12.1. zadania.
0 p. – za błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) lub błędny wybór odczynnika w części 12.1. zadania albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

CrO2−4 + 2H+ → Cr2O2−7 + H2O   lub   2 CrO2−4 + 2H3O+ → Cr2O2−7 + 3H2O

Zadanie 12.3. (0–1)

Tworzenie informacji. Zaprojektowanie doświadczenia pozwalającego na rozróżnienie roztworów kwasowych i zasadowych. (III.2.7)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne uzupełnienie tabeli przy poprawnym wyborze odczynnika w części 12.1. zadania.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną, lub błędny wybór odczynnika w części 12.1. zadania albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Barwa wodnego roztworu
wybranego odczynnika
Barwa zawartości probówki po zmieszaniu roztworów
probówka I probówka II
żółta żółta lub bez zmian pomarańczowa

 

1887

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 13. (2 pkt)

Oblicz, ile cm3 wodnego roztworu NaOH o stężeniu 2,0 mol · dm–3 należy zmieszać z wodą destylowaną, aby otrzymać 200 cm3 roztworu o stężeniu 0,1 mol · dm–3.

Obliczenia:

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Wykonanie obliczeń dotyczących rozcieńczania roztworu. (II.5.d.4)

Schemat punktowania

2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku w centymetrach sześciennych.
1 p. – za zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
lub
– podanie wyniku z błędną jednostką.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia albo brak rozwiązania.

Przykładowe rozwiązania

Sposób I

n1 = n2   i   n1 = c1V1   i  n2 = c2V2    ⇒  c1V1 = c2V2

  V1=c2c1V2=0,1 mol·dm32,0 mol·dm3·200 cm3=10 cm3

Sposób II

V1VH2O=0,11,9   i   VH2O=V2V1

 

V1V2V1=0,11,9      V1=0,05·V2=0,05·200 cm3=10 cm3

 

 

1888

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 14. (1 pkt)

Wskaźniki kwasowo-zasadowe to związki chemiczne, które przyjmują różne zabarwienia w roztworach o różnych odczynach. Barwa roztworu zależy od formy, w jakiej wskaźnik występuje w roztworze. Dla każdego wskaźnika można określić charakterystyczny zakres pH, w którym następuje zmiana zabarwienia wskaźnika. Poniżej scharakteryzowano trzy wskaźniki kwasowo-zasadowe.

Wskaźnik Zabarwienie wskaźnika w roztworze o pH Zakres pH zmiany barwy
oranż metylowy poniżej 3,1 czerwone powyżej 4,4 żółte 3,1 – 4,4
czerwień bromofenolowa poniżej 5,2 żółte powyżej 6,8 czerwone 5,2 – 6,8
fenoloftaleina poniżej 8,3 brak zabarwienia powyżej 10,0 malinowe 8,3 – 10,0

Na podstawie: J. Minczewski, Z. Marczenko: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa,
Warszawa 2001.

Oceń, czy poniższe zdanie jest prawdziwe. Odpowiedź uzasadnij.

Oranż metylowy w roztworach o odczynie kwasowym barwi się na czerwono, w roztworach o odczynie obojętnym barwi się na pomarańczowo, a w roztworach o odczynie zasadowym – na żółto.

Zdanie jest …………………………………………………………………………………. .

Uzasadnienie:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Odczytanie i interpretacja informacji z tablic chemicznych. (II.1.b.1)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawną ocenę zdania i uzasadnienie.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Zdanie jest fałszywe.

Uzasadnienie: Oranż metylowy zmienia barwę w zakresie pH 3,1–4,4. W roztworze o wyższym pH (pH = 7) przyjmuje barwę żółtą.

1889

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 15. (2 pkt)

Wskaźniki kwasowo-zasadowe to związki chemiczne, które przyjmują różne zabarwienia w roztworach o różnych odczynach. Barwa roztworu zależy od formy, w jakiej wskaźnik występuje w roztworze. Dla każdego wskaźnika można określić charakterystyczny zakres pH, w którym następuje zmiana zabarwienia wskaźnika. Poniżej scharakteryzowano trzy wskaźniki kwasowo-zasadowe.

Wskaźnik Zabarwienie wskaźnika w roztworze o pH Zakres pH zmiany barwy
oranż metylowy poniżej 3,1 czerwone powyżej 4,4 żółte 3,1 – 4,4
czerwień bromofenolowa poniżej 5,2 żółte powyżej 6,8 czerwone 5,2 – 6,8
fenoloftaleina poniżej 8,3 brak zabarwienia powyżej 10,0 malinowe 8,3 – 10,0

Na podstawie: J. Minczewski, Z. Marczenko: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa,
Warszawa 2001.

W trzech nieoznakowanych probówkach umieszczono następujące roztwory:

• kwas solny o pH = 1
 wodny roztwór KCl o pH = 7
 wodny roztwór KOH o pH = 13

W celu identyfikacji roztworów wykonano doświadczenie. W etapie I obserwowano zabarwienie czerwieni bromofenolowej w każdym z nich.

15.1. Określ zabarwienie czerwieni bromofenolowej w każdym z badanych roztworów.

kwas solny wodny roztwór KCl wodny roztwór KOH
Zabarwienie czerwieni bromofenolowej

15.2. Spośród scharakteryzowanych wskaźników wybierz ten, którego należy użyć w II etapie doświadczenia, aby (uwzględniając wynik I etapu) zidentyfikować każdy badany roztwór.

Wybrany wskaźnik: ………………………………………………………………………………………………………

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 15.1. (0–1)

Korzystanie z informacji. Opisanie przebiegu doświadczenia. (II.4.b.1)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne określenie zabarwienia wskaźnika w każdym z roztworów.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

kwas solny wodny roztwór KCl wodny roztwór KOH
Zabarwienie czerwieni bromofenolowej żółte czerwone czerwone 

Zadanie 15.2. (0–1)

Korzystanie z informacji. Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej. (II.3)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawny wybór wskaźnika.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

Wybrany wskaźnik: fenoloftaleina

1890

Matura Maj 2016, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 16. (2 pkt)

Wskaźniki kwasowo-zasadowe to związki chemiczne, które przyjmują różne zabarwienia w roztworach o różnych odczynach. Barwa roztworu zależy od formy, w jakiej wskaźnik występuje w roztworze. Dla każdego wskaźnika można określić charakterystyczny zakres pH, w którym następuje zmiana zabarwienia wskaźnika. Poniżej scharakteryzowano trzy wskaźniki kwasowo-zasadowe.

Wskaźnik Zabarwienie wskaźnika w roztworze o pH Zakres pH zmiany barwy
oranż metylowy poniżej 3,1 czerwone powyżej 4,4 żółte 3,1 – 4,4
czerwień bromofenolowa poniżej 5,2 żółte powyżej 6,8 czerwone 5,2 – 6,8
fenoloftaleina poniżej 8,3 brak zabarwienia powyżej 10,0 malinowe 8,3 – 10,0

Na podstawie: J. Minczewski, Z. Marczenko: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa,
Warszawa 2001.

Zmiany struktury oranżu metylowego podczas zmiany pH roztworu ilustruje poniższy schemat.

Formy I i II oranżu metylowego stanowią sprzężoną parę kwas – zasada Brønsteda.

16.1. Określ funkcję (kwas albo zasada Brønsteda), jaką w przemianie opisanej powyższym schematem pełni oranż metylowy w formie I.

16.2. Napisz, jaką barwę nadaje roztworowi oranż metylowy występujący w formie II.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 16.1. (0–1)

Wiadomości i rozumienie. Podanie przykładów kwasów w teorii Brønsteda. (I.2.b.10)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne określenie funkcji oranżu metylowego w formie I.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

kwas Brønsteda

Zadanie 16.2. (0–1)

Tworzenie informacji. Analiza, interpretacja i porównanie danych zawartych w tablicach chemicznych i opracowaniach naukowych lub popularnonaukowych. (III.1.3)

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne określenie barwy roztworu oranżu metylowego w formie II.
0 p. – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź

barwa żółta