Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formuła matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z biologii

Znalezionych zadań: 2156
1821

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 21. (2 pkt)

Poniżej podano pewne informacje dotyczące powstawania klasycznego odruchu warunkowego:

  1. Widok, zapach i smak pokarmu zjadanego przez psa powoduje wydzielanie śliny.
  2. Inne bodźce (obojętne), np. dźwięk dzwonka bez połączenia z podawaniem pokarmu, nie powodują wydzielania śliny u psa.
  3. Włączenie dzwonka i jednoczesne podawanie pokarmu powoduje wydzielanie śliny.
  4. Po wytworzeniu odruchu, dźwięk dzwonka bez podania pokarmu powoduje wydzielanie śliny.

a) Wyjaśnij, czy jednorazowe włączenie dzwonka i podanie pokarmu (pkt 3) doprowadzi do powstania odruchu warunkowego.

b) Wyjaśnij, na czym polega wytworzenie klasycznego odruchu warunkowego.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a)

Tworzenie informacji Zinterpretowanie przedstawionych w tekście informacji,
dotyczących powstawania odruchu warunkowego

1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające wielokrotne powtarzanie czynności

Przykład poprawnej odpowiedzi
Jednorazowe włączenie bodźca pierwotnie obojętnego nie doprowadzi do powstania odruchu warunkowego, ponieważ do jego wytworzenia konieczne jest wielokrotne powtarzanie działania bodźca.

b)

Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie mechanizmu powstawania klasycznego odruchu warunkowego

1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające skojarzenie bodźca obojętnego z bodźcem bezwarunkowym i stwierdzenie, że bodziec obojętny wyzwala reakcję odruchową lub wyjaśnienie uwzględniające powstanie odpowiedniego połączenia nerwowego w ośrodkowym układzie nerwowym, które  wyzwala rekcję na bodziec pierwotnie obojętny

Przykład poprawnej odpowiedzi
• W klasycznym odruchu warunkowym bodziec pierwotnie obojętny ulega wzmocnieniu i staje się bodźcem wyzwalającym reakcję odruchową.
• Wytworzenie klasycznego odruchu warunkowego polega na skojarzeniu bodźca pierwotnie obojętnego z bodźcem bezwarunkowym w wyniku wielokrotnego powtarzania czynności.

1822

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 20. (1 pkt)

W tabeli przedstawiono charakterystykę naczyń krwionośnych: tętnic, żył, aorty i naczyń włosowatych, uwzględniającą przekrój naczynia, panujące w nim ciśnienie i prędkość przepływu krwi.

Przekrój
mm
Ciśnienie
kPa
Prędkość przepływu
cm/s-1
A 10 13 40
B 3 13-5 40-10
C 2 1,3-0,6 0,3-5
D 0,008 4-1,5 <0,1

Ustal, który zbiór danych (A–D) jest charakterystyczny dla żył. Swój wybór uzasadnij, uwzględniając przynajmniej dwa parametry.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Ustalenie wśród cech podanych w tabeli zbioru
charakterystycznego dla żył i uzasadnienie wyboru

1 p. – za poprawne wskazanie zbioru cech i poprawne uzasadnienie uwzględniające dwa parametry

Przykład poprawnej odpowiedzi
zbiór cech C. – ponieważ w żyłach krew płynie pod małym ciśnieniem i z małą prędkością.

1823

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 19. (2 pkt)

Gruczoły ślinowe wydzielają do jamy ustnej człowieka około 1,5 l śliny w ciągu doby. Ślina zawiera:

  • α-amylazę ślinową trawiącą polisacharydy,
  • lipazę ślinową zapoczątkowującą trawienie tłuszczów w żołądku (wraz z lipazą żołądkową),
  • mucyny – glikoproteiny, których rolą jest zwilżenie pokarmu, sklejanie bakterii i ochrona błony śluzowej jamy ustnej,
  • lizozym, który niszczy ścianę komórkową bakterii,
  • laktoferrynę, której rolą jest wiązanie żelaza i działanie bakteriostatyczne,
  • białka bogate w prolinę, które ochraniają szkliwo zębów i wiążą toksyczne taniny.

a) Wyjaśnij, dlaczego w żołądku, mimo obecności lipazy ślinowej i lipazy żołądkowej, trawienie tłuszczów odbywa się w znacznie mniejszym stopniu niż w dwunastnicy.

b) Na podstawie informacji zawartych w tekście wyjaśnij, dlaczego u chorych z niedoborem wydzielania śliny (kserostomia) próchnica zębów występuje częściej niż u ludzi z prawidłowym wydzielaniem śliny.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie różnicy w procesie trawienia tłuszczów w żołądku i dwunastnicy

1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające stopień zemulgowania tłuszczów lub zbyt niskie pH w żołądku
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• W żołądku, gdzie działają te enzymy, tłuszcze są zemulgowane w bardzo małym stopniu, co utrudnia działanie lipaz  rozkładających tłuszcze.
• Działanie lipaz rozkładających tłuszcze utrudnia zbyt niskie pH w żołądku.

b)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie na podstawie tekstu związku pomiędzy
niedoborem wydzielania śliny u ludzi a zapadalnością
na próchnicę zębów

1 p. – za poprawną odpowiedź uwzględniającą związek przyczynowo–skutkowy pomiędzy niedoborem śliny a zwiększoną zapadalnością na próchnicę zębów

Przykład poprawnej odpowiedzi
• U ludzi z niedoborem śliny zęby nie są wystarczająco chronione przez substancje bakteriobójcze i bakteriostatyczne, które hamują rozmnażanie się bakterii.
• U ludzi z niedoborem śliny jest mniejsza ilość substancji chroniących szkliwo, dlatego łatwiej rozwija się u nich próchnica.

1824

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 18. (2 pkt)

Na schemacie przedstawiono budowę wewnętrzną ślimaka winniczka z oznaczeniem układu krążenia.

a) Jaki jest układ krążenia tego ślimaka: otwarty czy zamknięty? Zaznacz właściwą odpowiedź.
A. otwarty
B. zamknięty

b) Do kreski (—-) umieszczonej na schemacie dorysuj grot strzałki wskazujący kierunek przepływu krwi. Wybierz właściwe zakończenie zdania.

Zaznaczone na schemacie naczynia hemolimfatyczne są

A. żyłami.
B. tętnicami.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 2

a) 

Wiadomości i rozumienie Opisywanie budowy organizmu na określonym
poziomie organizacji – określenie typu układu krążenia
ślimaka przedstawionego na schemacie

1 p. – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi

Poprawna odpowiedź
odpowiedź A. (otwarty)

b)

Tworzenie informacji Zinterpretowanie przedstawionych na schemacie
informacji dotyczących układu krążenia ślimaka –
określenie kierunku przepływu krwi i rodzaju
wskazanych naczyń krwionośnych

1 p. − za poprawne dorysowanie grotu strzałki oraz wybór właściwego zakończenia zdania

Poprawna odpowiedź (na ryskunku) oraz zakończenie zdania: B. (tętnicami)

1825

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 17. (2 pkt)

Łuskiewnik różowy jest bezzieleniową byliną pasożytującą na korzeniach drzew liściastych, głównie na leszczynie, topoli i olszy. Większą część życia spędza pod ziemią, gdzie rozrasta się do wielkiego, pokrytego łuskowatymi, białawymi liśćmi kłącza z silnie rozwiniętym systemem korzeniowym, który ssawkami wnika do korzeni drzew. Pędy nadziemne łuskiewnika pojawiają się po około 10 latach rozwoju rośliny, są białawe lub różowe, pokryte łuskowatymi liśćmi. Na pędach tych rozwijają się kwiaty. Nasiona łuskiewnika kiełkują tylko wówczas, gdy znajdą się w pobliżu odpowiedniego żywiciela.

Na podstawie tekstu podaj dwa argumenty potwierdzające, że łuskiewnik jest pasożytem.

1.

2.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Uzasadnienie na podstawie tekstu, że łuskiewnik jest pasożytem

2 p. – za podanie dwóch poprawnych argumentów
1 p. – za podanie jednego poprawnego argumentu

Przykłady poprawnych odpowiedzi
• 1. Łuskiewnik jest pasożytem, ponieważ potrzebne do życia substancje organiczne pobiera za pomocą ssawek z korzeni drzewa, na którym żyje.
• 2. Łuskiewnik kiełkuje i rozwija się tylko w kontakcie z żywicielem.

1826

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 16. (3 pkt)

U roślin okrytozalążkowych występuje podwójne zapłodnienie – zjawisko charakterystyczne tylko dla tej grupy roślin. Na poniższych schematach przedstawiono proces wnikania łagiewki pyłkowej i wprowadzania komórek plemnikowych do woreczka zalążkowego.

a) Podaj nazwy elementów woreczka zalążkowego oznaczonych na schemacie A cyframi 1 i 2.

1.

2.

b) Wyjaśnij, na czym polega podwójne zapłodnienie u roślin okrytozalążkowych.

c) Podaj, co rozwija się z każdej z zapłodnionych komórek.

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a)

Wiadomości i rozumienie Podanie nazw elementów budowy woreczka
zalążkowego roślin okrytozalążkowych wskazanych
na schemacie

1 p. – za poprawne podanie nazw dwóch elementów woreczka zalążkowego
Poprawna odpowiedź
• 1. komórka jajowa
• 2. wtórne jądro woreczka zalążkowego

b)

Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie procesu podwójnego zapłodnienia u roślin okrytozalążkowych

1 p. – za poprawne i pełne wyjaśnienie procesu

Przykład poprawnej odpowiedzi
Jedno z jąder plemnikowych łączy się z komórką jajową, natomiast drugie jądro plemnikowe
łączy się z wtórnym jądrem woreczka zalążkowego.

c)

Wiadomości i rozumienie Określenie znaczenia podwójnego zapłodnienia u roślin okrytozalążkowych

1 p. – za poprawne podanie, co rozwija się z obu komórek zapłodnionych

Przykład poprawnej odpowiedzi

• Z zapłodnionej komórki jajowej powstaje zygota, z której rozwija się zarodek.
• Z zapłodnionego wtórnego jądra woreczka zalążkowego powstaje triploidalne bielmo, czyli tkanka zapasowa.

1827

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 15. (2 pkt)

Na schematach (A–C) przedstawiono uproszczone cykle życiowe robaków pasożytniczych.

a) Spośród schematów B i C wybierz ten, który przedstawia cykl życiowy tasiemca uzbrojonego. Uzasadnij wybór.

b) Wybierz z poniższych i podkreśl dwa przykłady pasożytów, dla których charakterystyczny jest cykl rozwojowy przedstawiony na schemacie A.
owsik, tasiemiec nieuzbrojony, glista ludzka, bruzdogłowiec szeroki, tasiemiec bąblowcowy

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a)

Korzystanie z informacji Wskazanie schematu przedstawiającego cykl rozwojowy tasiemca uzbrojonego i uzasadnienie wyboru

1 p. – za poprawny wybór schematu i poprawne uzasadnienie

Przykład poprawnej odpowiedzi
schemat B – ponieważ w cyklu rozwojowym tego pasożyta występuje dwóch żywicieli.

b)

Wiadomości i zrozumienie Wskazanie przykładów pasożytów posiadających jednego żywiciela

1 p. – za poprawne podanie dwóch przykładów pasożytów

Poprawna odpowiedź
owsik, glista ludzka

1828

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 14. (1 pkt)

Badano zmienność długości orzeszków turzycy piaskowej (Carex arenaria). W tym celu zmierzono, z dokładnością do 0,1 mm, długość 2200 orzeszków tej rośliny. Wyniki pomiarów przedstawiono w tabeli poniżej.

Długość orzeszków (w mm) 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2
Liczba orzeszków (w szt.) 15 73 379 637 612 355 111 17 1

Na podstawie przedstawionych danych sformułuj wniosek dotyczący zmienności tej cechy.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Sformułowanie wniosku dotyczącego zmienności badanej cechy na podstawie wyników w tabeli

1 p. – za poprawnie sformułowany wniosek uogólniający dane w tabeli

Przykłady poprawnej odpowiedzi
• W tym zbiorze orzeszków najwięcej jest takich, które mają długość średnią.
• Im większa lub mniejsza jest długość orzeszka tym bardziej ich liczba odbiega od wartości przeciętnej.

1829

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 13. (1 pkt)

Gospodarka wodna roślin lądowych opiera się na oszczędzaniu wody przez ograniczenie jej parowania. Ograniczeniu parowania służy przede wszystkim skórka, dodatkowo pokryta kutikulą, a za regulację parowania wody odpowiedzialne są znajdujące się w niej aparaty szparkowe. U roślin okrytonasiennych, które wróciły do życia w wodzie, ograniczenie parowania nie jest konieczne. Aparaty szparkowe są w liściach roślin wodnych różnie rozmieszczone.

Uzupełnij zdania, wpisując w wolne miejsca oznaczenia literowe określeń wybranych spośród podanych poniżej.

  1. dolna strona liścia
  2. górna strona liścia
  3. obie strony liścia
  4. brak aparatów szparkowych
  1. U roślin lądowych aparaty szparkowe znajdują się zazwyczaj na ……………… stronie liścia.
  2. U roślin wodnych liście jednej rośliny mogą być zróżnicowane, np.:

a) liście nadwodne są zwykle zbudowane tak, jak u roślin lądowych i aparaty szparkowe znajdują się na ………………… stronie liścia,

b) liście pływające na powierzchni wody transpirują i aparaty szparkowe znajdują się na  stronie liścia,

c) liście podwodne nie transpirują, więc 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Wykazanie przystosowania roślin do życia w różnych
środowiskach na przykładzie rozmieszczenia aparatów
szparkowych w skórce liścia

1 p. – za wszystkie cztery poprawnie uzupełnione zdania

Poprawna odpowiedź
1. – A, 2a – A, 2b – B, 2c – D

1830

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 12. (2 pkt)

W komórkach wielu gatunków bakterii oprócz genoforu znajdują się koliste cząsteczki DNA o zróżnicowanej wielkości, zwane plazmidami. Plazmidy są zwykle mniejsze od genoforu i niosą dodatkową informację genetyczną, np. dotyczącą oporności danego gatunku bakterii na antybiotyki. Plazmidy mogą być przekazywane między bakteriami. Można je stosunkowo łatwo wyizolować z komórek bakteryjnych.

Na podstawie powyższego tekstu określ, które z podanych informacji są prawdziwe, a które fałszywe. Wstaw w odpowiednich miejscach tabeli literę P (prawda) lub F (fałsz)

P/F
1. Plazmidy kodują informację o wszystkich funkcjach niezbędnych do życia komórki bakteryjnej.
2. Dzięki wymianie plazmidów komórki bakteryjne zyskują nowe cechy.
3. Plazmidy w komórce bakteryjnej wpływają na lekooporność bakterii.
4. Plazmidy zawierają geny niezbędne do życia bakterii i stanowią część genomu bakterii.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Ocenienie podanych informacji dotyczących plazmidów na podstawie tekstu

2 p. – za poprawną ocenę wszystkich czterech informacji
1 p. – za poprawną ocenę każdych dwóch informacji

Poprawne odpowiedzi
1. – F, 2. – P, 3. – P, 4. – F