Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formuła matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z biologii

Znalezionych zadań: 2156
1901

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 26. (2 pkt)

Analiza czynników odpowiedzialnych za współczesne wymieranie roślin w Europie ujawnia, że zjawisko to ma bardzo złożony charakter. Jedną z przyczyn wymierania roślin jest trwała zmiana abiotycznych warunków siedliskowych. Na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego (OPN) przeprowadzono badania nad wpływem działalności gospodarczej człowieka na liczebność występującuych tam gatunków roślin. Wyniki badań wybranych form działalności człowieka przedstawiono na wykresie.

 

a) Na podstawie analizy wykresu określ, która forma działalności człowieka okazała się najbardziej niszcząca dla flory OPN. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając zmiany w bogactwie gatunkowym.

b) Zaznacz spośród A–C najskuteczniejszą formę ochrony dla ginących gatunków roślin w Ojcowskim Parku Narodowym. Odpowiedź uzasadnij.

A. uprawianie ginących gatunków w ogrodach botanicznych

B. ochrona czynna w miejscu ich występowania

C. ochrona gatunkowa

Uzasadnienie:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0 – 1)

Tworzenie informacji Zinterpretowanie informacji przedstawionych na wykresie
dotyczących Ojcowskiego Parku Narodowego.
(III.3b, I.4b.12)

Schemat punktowania
1 p. – za wybranie osuszania terenu i uzasadnienie odwołujące się do największego spadku liczebności gatunków lub największej liczby gatunków, które wyginęły.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi
• Najbardziej niszczące okazało się osuszanie terenu II, ponieważ tam jest najwięcej gatunków, których liczebność spadła.
• II, ponieważ w wyniku tej działalności wyginęła największa liczba gatunków.

Uwaga: Uznaje się podanie różnic w bogactwie gatunkowym w formie wartości liczbowych odczytanych z wykresu.

b) (0 – 1)

Tworzenie informacji Wskazanie i uzasadnienie najskuteczniejszej formy ochrony
ginących gatunków roślin w Ojcowskim Parku Narodowym.
(III.3b, I.4b.12)

Schemat punktowania
1 p. – za wybranie ochrony czynnej w miejscu występowania ginących gatunków roślin i poprawne uzasadnienie, wykazujące że wybrana forma przyczynia się do zapewnienia tym gatunkom jak najkorzystniejszych dla nich warunków życia.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowa odpowiedź
B., ponieważ ochrona czynna w miejscu ich występowania pozwoli na przywrócenie naturalnych warunków siedliskowych, np. przywrócenie naturalnych stosunków wodnych.

1902

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 25. (1 pkt)

Choroby genetyczne mogą być spowodowane zarówno przez geny recesywne, jak i przez geny dominujące, mające swoje loci w autosomach lub chromosomach płci.

Podkreśl nazwę choroby, która jest warunkowana allelem recesywnym sprzężonym z płcią.

fenyloketonuria       choroba Huntingtona       hemofilia       mukowiscydoza       anemia sierpowata

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie choroby genetycznej opisanej w tekście. (I.3c, I.4c.18)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wskazanie choroby genetycznej uwarunkowanej allelem recesywnym sprzężonym z płcią.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
hemofilia

1903

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 24. (1 pkt)

Kształt nosa jest cechą warunkowaną genem autosomalnym. Ojciec o orlim kształcie nosa (cecha dominująca) i matka o prostym kształcie nosa (cecha recesywna) mają dwoje dzieci o prostym kształcie nosa.

Określ, czy ojciec jest homozygotą czy heterozygotą pod względem cechy kształtu nosa. Odpowiedź uzasadnij.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Rozwiązanie zadania genetycznego – określenie
i uzasadnienie rodzaju zygotyczności ojca pod względem
dziedziczonej cechy. (III.2c, I.4c.16)

Schemat punktowania
1 p. – za określenie, że ojciec jest heterozygotą, i poprawne uzasadnienie uwzględniające sposób dziedziczenia opisanej cechy.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi
• Prosty kształt nosa ujawnia się tylko w stanie homozygotycznym (cecha autosomalna), a więc, skoro od matki dzieci otrzymały allel recesywny, to musiały otrzymać drugi taki allel od heterozygotycznego ojca.
• Ojciec jest heterozygotą, ponieważ gdyby był homozygotą, to wszystkie jego dzieci miałyby orli kształt nosa.

1904

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 23. (3 pkt)

Na rodowodzie przedstawiono dziedziczenie daltonizmu w pewnej rodzinie. Jest to choroba warunkowana allelem recesywnym, sprzężonym z płcią.

 

a) Przyjmując (d) na oznaczenie allelu powodującego chorobę, zapisz genotypy osób oznaczonych numerem 2. i 3.

Genotyp osoby 2.: …………………
Genotyp osoby 3.: …………………

b) Określ, jakie jest prawdopodobieństwo, że kolejne dziecko rodziców oznaczonych 5. i 6. będzie chłopcem cierpiącym na daltonizm. Odpowiedź uzasadnij, wykonując krzyżówkę genetyczną.

Prawdopodobieństwo:  …………….. %.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0 – 1)

Tworzenie informacji Rozwiązanie zadania genetycznego – określenie genotypów osób wskazanych w rodowodzie. (III.2c, I.4c.16)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne zapisanie genotypów osób oznaczonych na schemacie numerami 2 i 3.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
Genotyp osoby 2.: XDXd                   Genotyp osoby 3.: XDY

b) (0–2)

Tworzenie informacji Rozwiązanie zadania genetycznego –na podstawie krzyżówki genetycznej określenie prawdopodobieństwa wystąpienia choroby u dziecka wskazanych rodziców. (III.2c, I.4c.16).

Schemat punktowania
2 p. – za poprawne wykonanie krzyżówki genetycznej i poprawne określenie prawdopodobieństwa wystąpienia choroby u dziecka rodziców oznaczonych numerami 5 i 6.
1 p. – za poprawne wykonanie tylko krzyżówki genetycznej.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań. lub za brak odpowiedzi.

Uwaga:
Nie uznaje się poprawnej wartości prawdopodobieństwa przy błędnie wykonanej krzyżówce genetycznej.
Nie uznaje się odpowiedzi, w której zdający nie uwzględnił sprzężenia cechy z płcią (nie uwzględnił chromosomu X z allelami tego genu).

Poprawna odpowiedź

Prawdopodobieństwo: 25%.

1905

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 22. (2 pkt)

W organizmie człowieka występują dwa rodzaje kwasów nukleinowych DNA i RNA. Wśród RNA rozróżniamy jeszcze, w zależności od funkcji i struktury, trzy podstawowe rodzaje RNA: rRNA, mRNA i tRNA.

Dokończ zdania 1–4 opisujące proces biosyntezy białka – wpisz w wyznaczone miejsca skrótowce odpowiednich kwasów nukleinowych biorących w niej udział.

  1. Przechowywanie informacji genetycznej o budowie białka – ………………….. .
  2. Przeniesienie informacji genetycznej o budowie białka z jądra komórkowego do cytozolu –  ………………….. .
  3. Odczytanie informacji genetycznej o budowie białka i transport aminokwasów do jego syntezy –  ………………….. .
  4. Składnik struktury komórkowej, na której odbywa się synteza białka –  ………………….. .
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Określenie funkcji kwasów nukleinowych w procesie biosyntezy białka. (I.4a, 15)

Schemat punktowania
2 p. – za poprawne dokończenie wszystkich czterech zdań dotyczących funkcji kwasów nukleinowych – poprawne wpisanie nazw czterech rodzajów kwasów nukleinowych.
1 p. – za poprawne dokończenie trzech zdań – poprawne wpisanie nazw trzech rodzajów kwasów nukleinowych.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawne odpowiedzi
1. Przechowywanie informacji genetycznej o budowie białka – DNA.
2. Przeniesienie informacji genetycznej o budowie białka z jądra komórkowego do cytozolu – mRNA.
3. Odczytanie informacji genetycznej o budowie białka i transport aminokwasów do jego syntezy – tRNA.
4. Składnik struktury komórkowej, na której odbywa się synteza białka – rRNA.

1906

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 20. (2 pkt)

Niedobór wapnia w organizmie człowieka może wynikać m.in. z długotrwałego zmniejszonego dostarczania tego pierwiastka wraz z pokarmem lub ze złego wchłaniania wapnia w jelicie. Hipokalcemią określa się zbyt niskie stężenie wapnia we krwi, czyli spadek jego zawartości w surowicy poniżej 2,25 mmol/l. Objawami hipokalcemii mogą być tężyczka, czyli nadmierna pobudliwość mięśni do skurczu, niewydolność serca, zaburzenia rytmu serca. Zmniejszone spożycie wapnia stosunkowo rzadko prowadzi do objawów hipokalcemii, gdyż organizm ma jego zapasy zdeponowane w kościach. Z kolei odpowiednie przyjmowanie tego pierwiastka z pokarmem nie zabezpiecza organizmu przed hipokalcemią, ponieważ stężenie wapnia we krwi jest regulowane hormonalnie.

a) Wybierz i zaznacz nazwę hormonu, którego niedobór w organizmie może być przyczyną hipokalcemii.
a. kortyzol
b. kalcytonina
c. parathormon
d. trijodotyronina

b) Wyjaśnij, uwzględniając procesy związane z utrzymaniem homeostazy, dlaczego długotrwałe zmniejszone dostarczanie wapnia z pokarmem przez osobę dorosłą może prowadzić do osłabienia jej kości.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 4

a) (0 – 1)

Korzystanie z informacji Na podstawie informacji w tekście wskazanie hormonu,
którego niedobór może być przyczyną hipokalcemii.
(II.1a, I.3c.9)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wskazanie hormonu, którego niedobór może być przyczyną hipokalcemii.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
C.

b) (0–1)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie mechanizmu homeostazy w organizmie
człowieka na przykładzie regulacji parametrów ustrojowych – poziomu wapnia we krwi człowieka. (III. 2a, I.3c.9)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie, uwzględniające uwalnianie wapnia z kości w przypadku jego niedoboru we krwi spowodowanego brakiem w pożywieniu, co powoduje osłabienie kości.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi
• Przy małej podaży wapnia, organizm uruchamia jego zapasy znajdujące się w kościach, aby utrzymać stały poziom wapnia we krwi, co powoduje, że odwapnione kości tracą swoje właściwości mechaniczne.
• We krwi człowieka ilość wapnia powinna być utrzymana na stałym poziomie, dlatego kiedy pierwiastek ten nie jest dostarczany z pokarmem w odpowiedniej ilości i spada jego stężenie we krwi, pobudzane jest wydzielanie hormonu /  parathormonu, który powoduje uwalnianie tego pierwiastka z kości do krwi, prowadząc do ich osłabienia.

1907

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 19. (2 pkt)

Kortyzol to hormon należący do glikokortykoidów, wydzielany przez korę nadnerczy. Wpływa na metabolizm oraz funkcjonowanie wielu narządów, np. nerek, serca i naczyń krwionośnych. Pobudza wydzielanie HCl w żołądku. Powoduje również zmniejszenie liczby limfocytów i niektórych granulocytów oraz zmniejszenie wytwarzania przeciwciał. Wydzielanie kortyzolu zwiększa się w organizmie, który pozostaje pod wpływem działania długotrwałego stresu.

a) Na podstawie podanych informacji wyjaśnij, dlaczego człowiek pozostający w długotrwałym stresie jest bardziej podatny na choroby zakaźne. W odpowiedzi uwzględnij działanie kortyzolu.

b) Wyjaśnij, dlaczego glikokortykoidy znalazły zastosowanie w leczeniu osób, u których przeprowadzono przeszczep.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0 – 1)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie związku między długotrwałym stresem
a podatnością człowieka na choroby. (III.2a, I.4b.8)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie zależności między działaniem długotrwałego stresu a podatnością organizmu na choroby,  uwzględniające działanie kortyzolu na układ limfatyczny i w konsekwencji – osłabienie obrony organizmu.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi
• Kortyzol ma działanie immunosupresyjne / hamuje wytwarzanie przeciwciał i komórek odpornościowych, a ten hormon jest wydzielany w stresie.
• U człowieka pozostającego w długotrwałym stresie zwiększa się wydzielanie kortyzolu, który powoduje zanik tkanki limfatycznej, co skutkuje zmniejszeniem liczby limfocytów i niektórych granulocytów, co w efekcie uniemożliwia / osłabia obronę organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi.

b) (0 – 1)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie zasadności stosowania glikokortykoidów
w leczeniu osób po przeszczepie. (III.2a, I.4b.8)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie zasadności stosowania glikokortykoidów w leczeniu osób, u których przeprowadzono przeszczep, uwzględniające wpływ tych związków na tkankę limfatyczną w postaci hamowania reakcji odpornościowych.
0 p. – za odpowiedź, która nie spełnia powyższych wymagań, lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi
• Glikokortykoidy znalazły zastosowanie w leczeniu osób, u których dokonano przeszczepu, ponieważ powodują one zanik tkanki limfatycznej, co skutkuje zmniejszonym wytwarzaniem przeciwciał i w efekcie hamowaniem reakcji odpornościowych powodujących odrzucanie przeszczepu.
• Ponieważ ma działanie immunosupresyjne, a odrzucenie przeszczepu wiąże się z pobudzeniem układu immunologicznego przez antygeny dawcy.

1908

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 18. (1 pkt)

Jedną z funkcji jąder jest wydzielanie męskiego hormonu płciowego – testosteronu, który odgrywa ważną rolę w wielu procesach życiowych człowieka.

Oceń, czy poniższe informacje dotyczące roli testosteronu w organizmie człowieka są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

1. Determinuje płeć genotypową rozwijającego się płodu. P F
2. W okresie dojrzewania u chłopców wpływa na zmianę barwy głosu. P F
3. Poprzez pobudzanie syntezy białek wpływa na wzrost masy narządów rozrodczych, mięśni i kości. P F
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Opisanie roli testosteronu w organizmie człowieka. (I.4b.10)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawną ocenę wszystkich trzech informacji dotyczących roli testosteronu.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
1. – F 2. – P 3. – P

1909

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 17. (2 pkt)

Na schemacie przedstawiono budowę układu wydalniczego i rozrodczego mężczyzny.

 

Do podanych nazw narządów męskiego układu rozrodczego (A–D) przyporządkuj spośród 1. –5. po jednej funkcji pełnionej przez te narządy. Wpisz odpowiednie numery w wyznaczone miejsca.

Narząd

  1. najądrze
  2. nasieniowód
  3. cewka moczowa
  4. kanaliki nasienne jąder

Funkcja

  1. transport plemników
  2. wyrzut nasienia poza organizm (ejakulacja)
  3. wytwarzanie plemników
  4. dojrzewanie i krótkotrwałe gromadzenie plemników
  5. wytwarzanie androgenów

A.
B.
C.
D.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Opisanie funkcji wskazanych narządów męskiego układu rozrodczego. (I.1c.4)

Schemat punktowania
2 p. – za poprawne przyporządkowanie po jednej funkcji do wszystkich czterech narządów męskiego układu rozrodczego.
1 p. – za poprawne przyporządkowanie po jednej funkcji do trzech narządów.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
A. – 4, B. – 1, C. – 2, D. – 3

1910

Matura Maj 2017, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 16. (1 pkt)

Na schemacie przedstawiono budowę układu wydalniczego i rozrodczego mężczyzny.

 

Komórki nabłonkowe wyścielające kanaliki kręte I rzędu w nefronach zawierają liczne mitochondria, a od strony światła kanalika zaopatrzone są w mikrokosmki.

W poniższych zdaniach podkreśl w nawiasach właściwe określenia tak, aby powstały informacje prawdziwe.

  1. Liczne mitochondria dostarczają energię do procesów (aktywnego transportu / dyfuzji) glukozy i aminokwasów z moczu pierwotnego do komórek kanalika.
  2. Mikrokosmki (zwiększają / zmniejszają) powierzchnię resorpcji i sekrecji kanalika.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 2
Wiadomości i rozumienie Opisanie adaptacji budowy kanalików nerkowych do pełnionej funkcji. (I.2a.1)

Poprawna odpowiedź
1. Liczne mitochondria dostarczają energię do procesów aktywnego transportu / dyfuzji glukozy i aminokwasów z moczu pierwotnego do komórek kanalika.
2. Mikrokosmki (zwiększają / zmniejszają) powierzchnię resorpcji i sekrecji kanalika.

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne uzupełnienie obu zdań opisujących znaczenie wskazanych cech budowy komórek nabłonkowych kanalika I rzędu w pełnieniu ich funkcji.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.