Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formuła matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z biologii

Znalezionych zadań: 2257
701

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 119. (4 pkt)

Gwałtowny spadek liczebności żubra w Puszczy Białowieskiej nastąpił podczas I wojny światowej wskutek masowego zabijania tych zwierząt przez żołnierzy i kłusowników. W 1919 r. w Puszczy Białowieskiej nie znaleziono już żywych żubrów. Proces restytucji żubra przebiegał w dwóch etapach: pierwszy polegał na rozmnażaniu żubra w ogrodach zoologicznych i rezerwatach leśnych. W drugim etapie restytucji żubry wypuszczono na wolność. Obecnie w Polsce żyje 1170 żubrów, z czego 991 na wolności i 179 w hodowlach zamkniętych (stan z 2009 r.). Na terenie Polski istnieje 5 wolno żyjących populacji tych zwierząt. Wśród współczesnych żubrów wyróżnia się dwie linie genetyczne: nizinną, zwaną białowieską, i nizinno-kaukaską. Pierwsza wywodzi się od 7 założycieli i obejmuje zwierzęta czystego podgatunku Bison bonasus bonasus. Linia nizinno-kaukaska powstała w wyniku skrzyżowania jednego byka podgatunku Bison bonasus caucasicus z samicami podgatunku nizinnego. Współczesna populacja żubra białowieskiego wykazuje małe zróżnicowanie genetyczne, każdy żubr ma ok. 50% par genów w postaci homozygotycznej. W tabeli przedstawiono wykaz założycieli linii białowieskiej żubra oraz udział ich genów w populacji zamkniętej i wolno żyjącej w momencie ich utworzenia.

Lp. Płeć i imię założyciela Udział genów założyciela (%)
populacja zamknięta populacja wolno żyjąca
1. F – Planta 29,4 36,3
2. F – Bilma 2,6 5,1
3. F – Plavia 5,5 4,6
4. M – Plebejer 54,5 44,8
5. M – Bill 2,6 5,2
6. M – Bismarc 2,7 2,4
7. M – Bergrunder 2,7 2,6

F – samice, M – samce

Na podstawie: R. Kowalczyk, D. Ławreszuk, J.M. Wójcik, Ochrona żubra w Puszczy Białowieskiej. Zagrożenia i perspektywy rozwoju populacji, Białowieża, 2010, s. 35, 75–78. 

a) Na podstawie danych przedstawionych w tabeli sformułuj wniosek dotyczący wpływu poszczególnych założycieli na skład puli genowej populacji wolno żyjącej żubra białowieskiego.

b) Na podstawie podanych informacji podaj przyczynę niskiej zmienności genetycznej współczesnej populacji żubra białowieskiego oraz przykład zagrożenia wynikającego z małego zróżnicowania genetycznego tej populacji.

c) Na przykładzie populacji żubra zaznacz odpowiedź, która prawidłowo opisuje proces restytucji gatunku.

A. Wprowadzenie do danego ekosystemu gatunku, który w warunkach naturalnych w nim nie występował.
B. Ogół zabiegów mających na celu przywrócenie (odnowienie) w ekosystemie gatunku zagrożonego wyginięciem.
C. Zabiegi mające na celu rozmnażanie w hodowlach zamkniętych gatunku zagrożonego wyginięciem.
D. Działania ochronne mające na celu zapewnienie przetrwania dziko występujących gatunków oraz ich siedlisk.

d) Na podstawie tekstu oceń, czy restytucja żubra białowieskiego w Polsce zakończyła się sukcesem. Odpowiedź uzasadnij, podając dwa argumenty.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń […] formułuje wnioski […], przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty, wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […];
VI. Postawa wobec przyrody i środowiska. Uczeń rozumie znaczenie ochrony przyrody […];
Wymagania szczegółowe IX. Ewolucja.
3. Elementy genetyki populacji. Uczeń: 5) przedstawia warunki, w których zachodzi dryf genetyczny i omawia jego skutki;
IV etap edukacyjny, zakres podstawowy
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia. Uczeń: 1) opisuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym […]; wskazuje przyczyny spadku różnorodności genetycznej […]; 5) podaje przykłady kilku gatunków, które udało się restytuować w środowisku;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Należy przeanalizować dane zawarte w tabeli oraz porównać, czy udział genów poszczególnych samic i samców założycieli w populacji wolno żyjącej żubra jest taki sam. Zwróć uwagę na to, że w populacji wolno żyjącej dominują geny 1 pary założycieli i na tej podstawie sformułuj wniosek.

b)
Aby odpowiedzieć na pytanie dotyczące przyczyny niskiej zmienności genetycznej współczesnej populacji żubra, odczytaj w tekście źródłowym lub tabeli, ile zwierząt wykorzystano jako założycieli linii białowieskiej żubra (efekt wąskiego gardła). Efekt wąskiego gardła ujawnia się w sytuacji gwałtownego zmniejszenia liczebności istniejącej populacji, kiedy w odtwarzaniu populacji bierze udział mała liczba osobników pozostałych przy życiu (następuje zawężenie puli genowej populacji). W drugiej części odpowiedzi dotyczącej zagrożeń zastanów się, jakie są skutki kojarzenia w kolejnych pokoleniach osobników blisko spokrewnionych i podaj przykład zagrożenia dla całej populacji wynikającego z bliskiego pokrewieństwa osobników w populacji (uwzględniając sposób reagowania na zmiany czynników środowiskowych, występowanie chorób w populacji, wpływ na płodność osobników dorosłych lub śmiertelność młodych osobników).

c)
Realizacja polecenia wymaga rozumienia pojęcia restytucja gatunku, czyli odbudowy populacji określonego gatunku, którego liczebność została drastycznie ograniczona na skutek działalności człowieka. Na podstawie analizy tekstu źródłowego wybierz odpowiedź, która prawidłowo opisuje cel restytucji gatunku.

d)
W tekście źródłowym do zadania odczytaj, na czym polegały etapy restytucji żubra. Pamiętaj, że w drugim etapie restytucji gatunki wprowadza się na obszary ich naturalnego występowania, na których wcześniej zostały wytępione. Analizując tekst źródłowy do zadania, zwróć uwagę na liczebność oraz miejsca występowania wolno żyjących współczesnych populacji żubra białowieskiego. Na tej podstawie zastanów się, czy i w jakim stopniu został osiągnięty główny cel restytucji tego gatunku.

Przykłady poprawnej odpowiedzi

a)
– Dominującą parą założycieli populacji wolno żyjącej żubra białowieskiego była samica Planta i samiec Plebejer, gdyż od nich pochodzi ok. 80 % genów w puli genowej (geny tej pary dominują w populacji).
– Udział genów założycieli w puli genowej populacji wolno żyjącej żubra białowieskiego jest nierównomierny.

b)

Przyczyna: mała liczba założycieli (tylko 7 osobników).

Przykład zagrożenia:
– bliskie pokrewieństwo osobników w populacji może obniżyć żywotność (zwiększyć śmiertelność) potomstwa lub obniżyć płodność, co wpłynie na zmniejszenie liczebności populacji,
– większe prawdopodobieństwo ujawnienia się alleli recesywnych niekorzystnych lub letalnych (śmiertelnych) w populacji,
– zmniejszony potencjał adaptacyjny całej populacji, ponieważ mała zmienność genetyczna populacji (mała liczba alleli poszczególnych genów, wysoka homozygotyczność) powoduje, że populacja może nie przystosować się do zmieniającego się środowiska.

c) B

d)
Restytucja żubra w Polsce zakończyła się (względnym) sukcesem. Świadczy o tym znaczny wzrost liczebności oraz istnienie populacji wolno żyjących (żyjących w naturalnym środowisku), jednak przy małej różnorodności genetycznej populacji.

702

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 120. (2 pkt)

W plejstocenie, podczas zlodowaceń nastąpiło silne obniżenie temperatury atmosfery oraz zmianie uległy ilość i sezonowość opadów. Występowały wówczas okresy zimne i suche (glacjały) oraz cieplejsze i wilgotne (interglacjały). W efekcie tych zmian następowało przesuwanie się stref klimatycznych i związanych z nimi stref roślinności. Na schemacie przedstawiono teoretyczny model glacjalno-interglacjalnych cykli zmian zasięgu roślinności w niższych szerokościach geograficznych Ziemi.

a) Korzystając z przedstawionych informacji, opisz, w jaki sposób glacjał, w stosunku do interglacjału, zmieniał rozmieszczenie i szerokość stref roślinności na Ziemi.

b) Korzystając ze schematu i własnej wiedzy, oceń prawdziwość podanych stwierdzeń dotyczących wpływu zlodowaceń na roślinność Ziemi. Wpisz znak X w odpowiednie komórki tabeli.

Lp. Informacja Prawda Fałsz
1. Jednym ze skutków występowania zlodowaceń była migracja roślin arktycznych w niższe szerokości geograficzne.
2. W interglacjale pewne gatunki roślin arktycznych, które po ustąpieniu glacjału znalazły się w miejscach szczególnie zimnych (północne stoki, torfowiska), tzw. ostojach, przetrwały w niższych szerokościach geograficznych do czasów współczesnych.
3. Gatunki, które nie przetrwały zmian klimatycznych w ostojach, a ich kopalne szczątki są dowodem panujących kiedyś warunków klimatycznych, nazywane są reliktami.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń opisuje, […] wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […];
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […];
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje […];
Wymagania szczegółowe VIII. Różnorodność biologiczna. Uczeń: 2) przedstawia wpływ zlodowaceń na rozmieszczenie gatunków (rola ostoi w przetrwaniu gatunków w trakcie zlodowaceń, […]), […];

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Skorzystaj ze schematu, porównaj rozmieszczenie i szerokość stref klimatycznych w glacjale i interglacjale. Następnie przedstaw własną opinię na temat wpływu glacjału na przesuwanie się granic stref roślinności.

b)
Połącz własną wiedzę z faktami przedstawionymi na schemacie: przemieszczanie się w glacjale stref cieplejszych, z przesuwaniem się na południe roślinności strefy arktycznej (niezaznaczonej na schemacie), która w interglacjale mogła w niższych szerokościach geograficznych przetrwać tylko na niektórych „zimnych” terenach, ponieważ do takich warunków była przystosowana. Przypomnij sobie również, jakie organizmy zalicza się do reliktów.

Przykłady poprawnej odpowiedzi

a)
W glacjale następowało przesunięcie zasięgu wszystkich stref ku południowi (w niższe szerokości geograficzne). Zawężenie obszaru wyraźne jest w strefach lasów tropikalnych i roślinności śródziemnomorskiej, a najmniej widoczne w strefie sawann. Natomiast strefa pustyń przesuwała się na południe, ale jednocześnie znacznie zwiększała zajmowany obszar.

b) 1. P
2. P
3. F

703

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 121. (4 pkt)

Anemia sierpowata jest to rodzaj wrodzonej niedokrwistości, polegającej na nieprawidłowej budowie łańcucha β hemoglobiny. Zmienioną hemoglobinę określa się jako hemoglobinę S (HbS) w przeciwieństwie do normalnej, występującej u dorosłych, hemoglobiny A (HbA). Anemia sierpowata jest chorobą śmiertelną, rozpowszechnioną w populacjach ludzi zamieszkujących tropikalny obszar Afryki i część Bliskiego Wschodu. Przyczyną tej choroby jest mutacja. Allel anemii sierpowatej (HbS lub S), którego częstość w puli genowej sięga 30%, jest współdominujący (wykazuje kodominację) względem allelu niezmutowanego (HbA lub A). Oba allele biorą taki sam udział (jednocześnie i niezależnie) w tworzeniu fenotypu. Okazuje się, że osoby heterozygotyczne są odporne na najbardziej śmiertelną formę malarii. Na rysunku przedstawiono fragmenty cząsteczek łańcucha β HbA i β HbS.

a) Na podstawie analizy porównawczej przedstawionych fragmentów cząsteczek łańcucha β HbA i β HbS ustal i podaj, skutkiem którego rodzaju mutacji (genowej czy chromosomowej) jest HbS. Odpowiedź uzasadnij.

b) Uzupełnij tabelę, zapisując genotypy trzech osób, które mają we krwi podaną zawartość hemoglobiny S (HbS). Przyjmij podane w tekście oznaczenie alleli.

Osoba Zawartość HbS Genotyp
1. 100%
2. 50%
3. 0%

c) Zastosuj równanie Hardy’ego-Weinberga do obliczenia częstości heterozygot w opisanych w tekście populacjach, przy założeniu, że populacje są w stanie równowagi genetycznej, a częstość allelu anemii sierpowatej w puli genowej wynosi 30%.

d) Wyjaśnij, uwzględniając działanie doboru naturalnego, dlaczego w populacjach afrykańskich i bliskowschodnich utrzymuje się allel anemii sierpowatej.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.
Uczeń […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […];
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje
[…] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […], dobierając racjonalne
argumenty;
Wymagania szczegółowe VI. Genetyka i biotechnologia.
5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
1) […] stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej(allel, […]
homozygota, heterozygota, genotyp […]);
2) […] stosuje prawa Mendla;
6. Zmienność genetyczna. Uczeń:
5) rozróżnia mutacje genowe […] i określa ich możliwe skutki;
IX. Ewolucja.
3. Elementy genetyki populacji. Uczeń:
2) przedstawia prawo Hardy’ego-Weinberga i stosuje go do rozwiązywania
prostych zadań;
4) wyjaśnia, czemu mimo działania doboru naturalnego w populacji
ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne […]
współdominujące (np. anemia sierpowata) […];

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Porównując budowę fragmentów cząsteczek łańcuchów β HbA i HbS, zwróć uwagę na liczbę i rodzaj aminokwasów w tych cząsteczkach w celu wykrycia występującej różnicy (w miejscu występowania w HbA kwasu glutaminowego, w HbS jest walina). Następnie należy ustalić, jaka zmiana w DNA mogła spowodować występującą różnicę w budowie między HbA i HbS (skoro zmiana jednego aminokwasu, to zmiana jednego kodonu) i na tej podstawie określić rodzaj mutacji (genowa / punktowa).

b)
Analizując tekst źródłowy, zwróć uwagę na to, że allel anemii sierpowatej jest współdominujący (wykazuje kodominację). Kolejnym krokiem powinno być określenie genotypów. Gdy pamięta się o kodominacji alleli, to nie powinno sprawić trudności ustalenie, że przy 100% zawartości HbS osoba jest homozygotą (nie ma białka HbA, nie ma więc niezmutowanego drugiego allelu, ma oba allele takie same), przy 0% zawartości HbS osoba też jest homozygotą (ale ma tylko białko HbA, nie ma białka HbS, nie ma więc zmutowanego drugiego allelu). Osoba zawierająca we krwi 50% HbS musi mieć też 50% HbA, czyli jest heterozygotą (zawiera oba allele genu, zmutowany i niezmutowany).

c)
Stosując prawo Hardy’ego-Weinberga (jego treść jest zamieszczona w zestawie Wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki), trzeba wiedzieć, co oznaczają symbole w zapisie równania. Jeżeli się wie, że w równaniu Hardy’ego-Weinberga częstość heterozygot określa wyrażenie 2pq, to do ustalenia jego wartości liczbowej potrzebna jest częstość obu alleli. Odszukaj podaną w tekście częstość jednego z nich, a następnie ustal częstość drugiego allelu, wiedząc, że suma częstości obu alleli wynosi 1, czyli 100%. Pozostaje więc tylko wykonanie obliczenia częstości heterozygot.

d)
Aby zrealizować polecenie, należy powiązać informacje z tekstu źródłowego dotyczące anemii sierpowatej z posiadaną wiedzą o mechanizmie działania doboru naturalnego, który w określonych warunkach faworyzuje określone fenotypy, a tym samym genotypy. Analizując tekst, zwróć uwagę na to, że heterozygoty (zawierające zmutowany allel anemii sierpowatej) są odporne na malarię. Jest to podstawa do wnioskowania o tym, które osobniki będą faworyzowane przez dobór naturalny. Dobór naturalny na tych obszarach (w tych populacjach) faworyzuje heterozygoty, które reprodukując się, przekazują potomstwu zmutowany allel.

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a)
HbS różni się od HbA występowaniem pojedynczego aminokwasu (występowaniem waliny zamiast kwasu glutaminowego) w łańcuchu β hemoglobiny (w pozycji 6. od końca NH2 łańcucha polipeptydowego), co jest następstwem zmiany sekwencji nukleotydów w jednym kodonie, czyli mutacji genowej (punktowej).

b)
1. HbS HbS lub SS
2. HbS HbA lub AS
3. HbAHbA lub AA

c)
Równanie Hardy’ego-Weinberga: p2+ 2pq + q2 =1 (dotyczy częstości genotypów); p + q = 1 (dotyczy częstości alleli)
Częstość heterozygot = 2pq;
Jeżeli częstość p = 0,30, to częstość q = 0,70;
Częstość heterozygot = 2pq = 2 · 0,30 · 0,70 = 0,42 = 42%

d)
Allel anemii sierpowatej utrzymuje się w populacjach (afrykańskich i bliskowschodnich), ponieważ osoby heterozygotyczne (posiadające jeden zmutowany allel) są odporne na śmiertelną formę malarii. Dobór na tych obszarach (w tych populacjach) faworyzuje więc heterozygoty, które reprodukując się, przekazują potomstwu zmutowany allel.

704

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 122. (1 pkt)

Zięby w pewnej populacji miały dzioby o różnym kształcie i wielkości. Ograniczone zasoby pożywienia podczas suszy spowodowały, że jedynym dostępnym pokarmem dla tych ptaków stały się owady żyjące pod korą drzew i nasiona w owocach kaktusa. Wskutek tego suszę przeżyły tylko zięby o najdłuższych dziobach, którymi mogły otwierać owoce kaktusa oraz zięby o najszerszych dziobach, którymi mogły odłupywać korę drzew.

Na podstawie: E.P. Solomon, D.W. Martin, L.R. Berg, C.A. Villee, Biologia, Warszawa 1996, s. 422.

Określ rodzaj doboru naturalnego (A–C) działającego na opisane w tekście zięby oraz wybierz schemat (1–3), który ilustruje ten rodzaj doboru.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje […];
Wymagania szczegółowe IX. Ewolucja.
2. Dobór naturalny. Uczeń:
2) przedstawia mechanizm działania doboru naturalnego i jego rodzaje
(różnicujący […]) […];

Wskazówki do rozwiązania zadania

Należy zwrócić uwagę na efekty działania doboru. W tekście zwróć uwagę, jakie ptaki przeżyły suszę – o cechach skrajnych, czy o przeciętnych. Zastanów się, które cechy były w trakcie suszy preferowane przez dobór. Zauważ, że efektem działania doboru w tej populacji było rozdzielenie jej na dwie grupy osobników różniących się kształtem i wielkością dziobów. Na tej podstawie rozpoznaj schemat, który przedstawia taki rodzaj doboru.

Poprawna odpowiedź
C. 1.

705

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 123. (2 pkt)

Cechy charakterystyczne dla budowy współczesnego człowieka pojawiały się stopniowo u naszych przodków przez miliony lat. Wydaje się, że wiele z tych cech sprzyjało umacnianiu się dwóch najistotniejszych tendencji w naszej ewolucji: utrzymania pionowej postawy i stosowania narzędzi. Niektórzy naukowcy uważają, że nasi przodkowie przyjęli dwunożną postawę, gdy z powodu zmian klimatycznych zostali zmuszeni do życia na sawannie.

Wybrane cechy budowy człowieka:

1. duży mózg,                                            4. bródka,
2. krótka i szeroka miednica,                5. długi, przeciwstawny kciuk,
3. zredukowane owłosienie,                  6. przesunięty ku przodowi otwór dla rdzenia kręgowego w czaszce.

Na podstawie: F. de Waal, G. Stix, Dlaczego jesteśmy wyjątkowi, „Świat Nauki”, 2014 nr 10, s. 45.

a) Spośród wymienionych cech wybierz dwie takie, które mają bezpośredni związek z utrzymaniem pionowej postawy ciała i dwie takie, które wiążą się ze stosowaniem narzędzi przez przedstawicieli rodzaju Homo. Wpisz ich oznaczenia cyfrowe w odpowiednie miejsca tabeli.

Oznaczenia cyfrowe cech związanych z:
pionową postawą stosowaniem narzędzi
 

 

 

 

b) Podając dwa argumenty, uzasadnij, że pionowa postawa hominidów żyjących na sawannie miała pewne zalety w porównaniu z sytuacją zwierząt czworonożnych

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania
organizmu ludzkiego. Uczeń objaśnia funkcjonowanie organizmu
ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega związki między
strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów;
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje,
odnosi się krytycznie do przedstawionych informacji, […] wyjaśnia
zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, […] dobierając
racjonalne argumenty;
Wymagania szczegółowe IX. Ewolucja.
5. Pochodzenie i rozwój życia na Ziemi. Uczeń:
2) przedstawia rolę czynników zewnętrznych w przebiegu ewolucji
(zmiany klimatyczne […]);
6. Antropogeneza. Uczeń:
2) przedstawia zmiany, jakie zaszły w trakcie ewolucji człowieka;
3) […] określa ich (człowiekowatych) najważniejsze cechy (pojemność
mózgoczaszki, najważniejsze cechy kośćca, używanie narzędzi […]);

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Wybierając spośród podanych cech budowy człowieka te, które bezpośrednio związane są ze zdolnością do utrzymania pionowej postawy, łatwo wyeliminujesz bródkę, kciuk i owłosienie. Zwróć uwagę na przesunięty ku przodowi otwór dla rdzenia kręgowego w czaszce, umożliwiający podparcie głowy przez kręgosłup, krótką i szeroką miednicę, która musi utrzymać duży ciężar ciała oraz duży mózg i zadecyduj, które z tych cech mają bezpośredni związek z utrzymaniem pionowej pozycji ciała. Aby posługiwać się narzędziami, trzeba pomyśleć, jak je wykonać i użyć, do czego przydaje się duży mózg i chwytne dłonie.

b)
Odpowiedź wymaga przypomnienia sobie, jak wygląda sawanna i na jakie niebezpieczeństwa narażone były (są) organizmy na otwartym terenie oraz jakie mają potrzeby. Pomyśl, jakie cechy budowy, związane np. z obroną i zdobywaniem pokarmu, ułatwiają im przeżycie w takich warunkach.

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a)

b)
Pionowa postawa:
– ułatwiała daleką obserwację na otwartym terenie (wśród traw) i wypatrywanie wrogów (zwierzyny / sępów krążących nad padliną i wskazujących tym samym jej położenie),
– spowodowała uwolnienie rąk podczas chodzenia (biegania), dzięki czemu człowiek mógł konstruować narzędzia (broń) i posługiwać się nimi (sięgać po wyżej znajdujące się owoce i nasiona),
– chroniła przed przegrzaniem na otwartym terenie, ponieważ mniejsza powierzchnia ciała była wystawiona na działanie promieni słonecznych.

706

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 124. (5 pkt)

Występujący u ludzi gen DARC odpowiada za produkcję cząsteczek DARC, występujących na powierzchni erytrocytów. Cząsteczki te wiążą nadmiar krążących we krwi białek układu odpornościowego zwanych chemokinami. Około 45 tys. lat temu zaszła mutacja genu DARC, która przyczyniła się do powstania odporności na jednego z zarodźców malarii (Plasmodium vivax). Zarodźce te wnikają do erytrocytów za pośrednictwem cząsteczek kodowanych przez gen DARC, więc zmniejszenie ekspresji tego genu zakłóca cykl życiowy zarodźca. Jednocześnie mniejsza liczba cząsteczek DARC zwiększa stężenie krążących we krwi chemokin, wywołujących zapalenia, co z kolei może się wiązać ze wzrostem częstości raka prostaty obserwowanym u Afroamerykanów. Dziś mutację genu DARC notuje się u 95% ludzi mieszkających w środkowej i południowej Afryce, ale tylko u 5% Europejczyków.

Na podstawie: J. Hawks, Ewolucja trwa, „Świat Nauki”, 2014 nr 10, s. 68.

a) Uzupełnij schemat tak, aby przedstawiał opisaną w tekście zależność między mutacją genu DARC a rakiem prostaty.

b) Wyjaśnij, dlaczego Afroamerykanie częściej chorują na raka prostaty niż Europejczycy.

c) Wyjaśnij, dlaczego mutacja genu DARC utrwaliła się w populacji mieszkańców Afryki, a wśród Europejczyków występuje rzadko.

d) Zaznacz odpowiedź A, B, C lub D i jej uzasadnienie 1, 2 lub 3 tak, aby powstało poprawne dokończenie zdania.

Opisane zjawisko występowania odporności na malarię i podatności na raka prostaty u mężczyzn mających zmutowany gen DARC to

A plejotropia, ponieważ 1. wystąpiło tylko u 5% Europejczyków.
B sprzężenie genów, 2. choroba sprzężona jest z inną, korzystną cechą fenotypową.
C crossing-over, 3. jeden gen wpływa na więcej niż jedną cechę fenotypową.
D dominacja niezupełna,
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje;
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje, odnosi się krytycznie do przedstawionych informacji, […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, […] dobierając racjonalne argumenty;
Wymagania szczegółowe VI. Genetyka i biotechnologia.
6. Zmienność genetyczna. Uczeń: 3) przedstawia zjawisko plejotropii;
IX. Ewolucja.
2. Dobór naturalny. Uczeń: 1) wykazuje rolę mutacji i rekombinacji genetycznej w powstawaniu zmienności, która jest surowcem ewolucji; 2) […] omawia skutki doboru w postaci powstawania adaptacji u organizmów;
3. Elementy genetyki populacji. Uczeń: 4) wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne […];
III etap edukacyjny
VIII. Genetyka. Uczeń: 4) przedstawia zależność pomiędzy genem a cechą;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Dokładna analiza tekstu pozwoli Ci uzupełnić schemat tak, aby stworzył ciąg zależności (przyczyna – skutek) między mutacją genu DARC a rakiem prostaty. Czytając tekst, zwróć uwagę właśnie na ten 1 efekt działania genu – podatność na zachorowanie na raka prostaty, a nie na uzyskanie odporności na zarodźca malarii.

b)
Najpierw trzeba uważnie przeczytać zamieszczony tekst, z którego wynika, że mutacja genu występuje najczęściej w Afryce. W wyjaśnieniu należy uwzględnić pochodzenie Afroamerykanów i powiązać częstości zachorowania na raka prostaty z występowaniem mutacji.

c)
Przypomnij sobie mechanizm działania doboru naturalnego, który utrwala cechy korzystne, dające większe szanse na przeżycie. W odpowiedzi uwzględnij związek między mutacją genu a odpornością na malarię na terenach, na których występuje. Mutacja ta zwiększa szansę przeżycia na terenach narażonych na malarię, ale na innych nie daje żadnych korzyści – wręcz przeciwnie.

d)
Realizacja polecenia wymaga znajomości pojęcia plejotropia i rozumienia, na czym to zjawisko polega. Z tekstu wynika, że zmutowany allel genu DARC daje odporność na malarię i jednocześnie zwiększa ryzyko zachorowania na raka prostaty. Cechy te są pozornie niezwiązane ze sobą, ale dziedziczą się wspólnie, jakby jedna była efektem ubocznym drugiej. Trzeba uważać, żeby nie pomylić tego zjawiska ze sprzężeniem genów, które również polega na tym, że cechy dziedziczą się wspólnie, ale każda z nich jest skutkiem działania innego genu (pod warunkiem, że leżą one blisko siebie w tym samym chromosomie), a nie jednego genu. Zjawisko crossing-over nie ma tu nic do rzeczy, ponieważ chodzi o działanie pojedynczego allelu, a nie o zmienność rekombinacyjną. Odróżnienie efektu plejotropowego od dominacji niezupełnej nie powinno być trudne, gdyż w tekście nie ma mowy o cechach dominującej, recesywnej i pośredniej.

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a)

b) – Afroamerykanie wywodzą się z Afryki, gdzie zmutowany gen (allel) DARC obecnie występuje częściej niż w Europie, więc większość z nich posiada ten wariant genu (allel), który zwiększa ryzyko zachorowania na raka prostaty.
– Mutacja genu DARC utrwaliła się w populacji afrykańskich przodków Afroamerykanów. Afroamerykanie do niedawna (przez wiele pokoleń) krzyżowali się tylko miedzy sobą (z powodu segregacji rasowej), dlatego większość z nich posiada zmutowany gen DARC.

c) – Mutacja genu DARC daje odporność na malarię, dlatego utrwaliła się w populacji narażonej na tę chorobę – zwiększa szansę przeżycia, pomimo szkód dla zdrowia wynikających z częstszego występowania raka prostaty (ale pojawiających się zazwyczaj w późniejszym wieku, którego wielu Afrykanów nie dożywa). W Europie nie występuje malaria, więc mutacja nie daje tu żadnych korzyści przystosowawczych (nie zwiększa przeżywalności ludzi, którzy ją mają) i nie utrwaliła się, gdyż przynosiła tylko skutek negatywny, w postaci wzrostu szans na raka prostaty.
– Mutacja genu DARC chroniła przed wnikaniem zarodźca do erytrocytów, więc Afrykanie posiadający zmutowany allel nie byli narażeni na malarię, przeżywali i rozmnażali się – mutacja utrwaliła się pomimo szkód dla zdrowia wynikających z częstszego występowania raka prostaty. W Europie, gdzie malaria nie występuje, mutacja genu DARK nie utrwaliła się, gdyż nie dawała żadnych korzyści osobnikom, a dodatkowo zwiększała u nich ryzyko zachorowania na raka prostaty.

d) A. 3.

707

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 125. (6 pkt)

Laktaza jest enzymem wytwarzanym w rąbku szczoteczkowym nabłonka jelita cienkiego człowieka. Niedobór tego enzymu powoduje zespół objawów określanych jako nietolerancja laktozy, która objawia się nudnościami, bólem, wzdęciami oraz biegunką. Większość dorosłej populacji na świecie nie jet zdolna do tolerancji laktozy. W ciagu ostatnich 10 000 lat w różnych populacjach zaszły jednak co najmniej 5 razy mutacje, które wydłużyły okres produkcji laktazy aż do wieku dojrzałego. Jedna z mutacji pojawiła się wśród hodowców bydła w Europie, inne na Bliskim Wschodzie i w północnej Afryce wśród hodowców owiec, kóz i wielbłądów. Badacze sugerują, że tolerancja laktozy u dorosłych ludzi wyewoluowała niezależnie w różnych populacjach. W tabeli podano odsetek osób z nietolerancją laktozy w wybranych populacjach.

Populacje Udział osób z nietolerancją laktozy (%)
Szwedzi 2
Szwajcarzy 10
Finowie 18
Aborygeni 85
Chińczycy 95
Indianie 70

Na podstawie: J. Hawks, Ewolucja trwa „Świat Nauki”, 2014 nr 10, s. 68; http://pl.wikipedia.org/wiki/Nietolerancja_laktozy [dostęp: 24.11.2014].

a) Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń dotyczących przyczyn utrwalenia się mutacji ułatwiającej trawienie laktozy. Wpisz znak X w odpowiednie komórki tabeli.

Lp. Informacja Prawda Fałsz
1. Dobór naturalny faworyzował osobniki posiadające allel odpowiedzialny za wytwarzanie laktazy, ponieważ były one lepiej dostosowane do dostępnej diety.
2. Dorośli hodowcy bydła przystosowali się do trawienia laktozy, gdyż mleko jest wartościowym pożywieniem zawierającym witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, wapń i przyswajalne białka.
3. Częstość alleli odpowiedzialnych za tolerancję laktozy wzrastała u hodowców bydła, gdyż osoby tolerujące laktozę nie chorowały przy mlecznej diecie i często przekazywały potomstwu allel tolerancji laktozy.

b) Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Pojawienie się tolerancji na laktozę w różnych populacjach ludzkich na świecie jest przykładem

A. konwergencji.             B. dywergencji.             C. radiacji adaptacyjnej.          D. dryfu genetycznego.

c) Na podstawie danych z tabeli narysuj diagram słupkowy przedstawiający procentowy udział osób z nietolerancją laktozy w czterech wybranych populacjach, z których każda pochodzi z innego kontynentu.

 

 

 

 

 

d) Podaj nazwy produktów reakcji katalizowanej przez laktazę.

e) Uzasadnij, dlaczego tłuszcz zawarty w mleku może być trawiony w żołądku (przez lipazę żołądkową), a tłuszcz ze słoniny – nie może.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […];
II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Uczeń objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega związki między strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów;
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje […];
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje, odnosi się krytycznie do przedstawionych informacji, oddziela fakty od opinii; Uczeń dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych i społecznych;
Wymagania szczegółowe I. Budowa chemiczna organizmów.
2. Węglowodany. Uczeń: 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia […] disacharydy […];
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
4. Układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych. Uczeń: 1) […] przedstawia związek pomiędzy budową a pełnioną funkcją (elementów układu pokarmowego); 3) przedstawia […] proces trawienia […] cukrów, tłuszczów […];
IX. Ewolucja.
2. Dobór naturalny. Uczeń: 1) wykazuje rolę mutacji i rekombinacji genetycznej w powstawaniu zmienności, która jest surowcem ewolucji; 2) przedstawia mechanizm działania doboru naturalnego […] omawia skutki doboru w postaci powstawania adaptacji u organizmów;
3. Elementy genetyki populacji. Uczeń: 3) wykazuje, że na poziomie genetycznym efektem doboru naturalnego są zmiany częstości genów w populacji;
5. Pochodzenie i rozwój życia na Ziemi. Uczeń:
3) opisuje warunki, w jakich zachodzi radiacja adaptacyjna oraz ewolucja zbieżna; podaje przykłady konwergencji i dywergencji; identyfikuje konwergencje i dywergencje na podstawie […] opisu itd.;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Aby poprawnie ocenić prawdziwość zdań, należy je z uwagą przeczytać, dokładnie przeanalizować tekst oraz rozumieć, jak działa dobór naturalny, i jaka jest rola zmienności mutacyjnej w procesie ewolucji. Trzeba również pamiętać, że jeżeli osobniki populacji różnią się od siebie pod względem przeżywalności, to niektóre genotypy (i allele) będą częściej eliminowane lub będą zostawiały mniej potomstwa niż inne, co wpłynie na zmianę frekwencji alleli i genotypów w następnych pokoleniach.

b)
W tekście znajdziesz wskazówkę, że tolerancja laktozy u dorosłych ludzi wyewoluowała niezależnie w różnych  populacjach. Konwergencja (ewolucja zbieżna) to proces powstawania morfologicznie i funkcjonalnie podobnych, czyli analogicznych cech, niezależnie w różnych liniach ewolucyjnych, w odpowiedzi na podobne lub takie same wymagania środowiskowe, np. podobny typ pokarmu. Źródłem konwergencji jest występowanie tych samych czynników doboru naturalnego wpływających na proces ewolucji różnych populacji.

c)
Pamiętaj, że poprawnie wykonany wykres musi mieć prawidłowo opisane i wyskalowane osie oraz właściwą wysokość słupków. Wcześniej jednak należy wybrać populacje zgodnie z treścią polecenia (jedną z trzech z Europy, Aborygenów z Australii, Chińczyków z Azji, Indian z Ameryki Północnej).

d)
Laktaza katalizuje hydrolityczny rozkład laktozy. Aby zrealizować polecenie, należy wykorzystać wiadomości z chemii komórki na temat budowy laktozy. W wyniku hydrolizy powstaną 2 cukry proste, z których składa się ten disacharyd.

e)
Jak wiesz, przed strawieniem tłuszcze ulegają emulgacji przez żółć w dwunastnicy. Emulgacja polega na rozbiciu dużych cząsteczek tłuszczów na mniejsze. Enzymy są rozpuszczalne w wodzie, więc lipaza działa tylko w fazie wodnej, nie wnikając do tłuszczu. Jeśli tłuszcz jest zemulgowany, to enzym działa na powierzchni wielu drobnych kuleczek i może go szybciej strawić (zhydrolizować). Tłuszcz zawarty w słoninie musi przejść te etapy kolejno – najpierw emulgacja przez żółć w dwunastnicy, potem hydroliza z udziałem lipazy trzustkowej, też w dwunastnicy. Gdy spożywamy już zemulgowany tłuszcz (np. w mleku, śmietanie), nie musi on być poddawany działaniu żółci w dwunastnicy, więc może być trawiony wcześniej – w żołądku, w którym znajduje się lipaza żołądkowa. W odpowiedzi należy uwzględnić konieczność emulgacji tłuszczów przed trawieniem i miejsce, w którym ten proces zachodzi.

Przykłady poprawnej odpowiedzi

a) 1. P
2. F
3. P

b) A

c)
Na wykresie 4 słupki: Aborygeni, Chińczycy, Indianie i jedna z trzech populacji w Europie (Szwedzi lub Szwajcarzy lub Finowie)

d) glukoza i galaktoza

e)
Tłuszcz zawarty w mleku jest zemulgowany i już nie wymaga emulgacji przez żółć. Tłuszcz w słoninie nie jest zemulgowany i musi trafić do dwunastnicy, gdzie ulega emulgacji, a dopiero potem trawieniu.

708

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 126. (4 pkt)

Naukowcy, badający gupiki dziko żyjące w dorzeczu Aripo na karaibskiej wyspie Trynidad, przemieścili 200 gupików ze zbiorników wodnych, w których występowały intensywnie polujące na nie pielęgnice szczupakowate, do zbiorników wodnych, w których żyły strumieniaki, polujące na gupiki mniej aktywnie. Pielęgnice szczupakowate polują głównie na gupiki dorosłe, preferując osobniki jaskrawo ubarwione, a strumieniaki – na młode gupiki, o niepełnej ekspresji ubarwienia. W kolejnych pokoleniach rejestrowano liczbę jaskrawo ubarwionych plamek na ciele dorosłych samców gupików i określano ich łączną powierzchnię. Uzyskane po 22 miesiącach obserwacji wyniki porównano w tabeli z tymi uzyskanymi w populacji źródłowej.

Badana cecha Samce gupików z populacji
źródłowej przemieszczonej
1. liczba barwnych plamek na jednego osobnika 5 11
2. powierzchnia barwnych plamek na jednego osobnika (jednostki umowne) 8 12

a) Porównaj liczbę barwnych plamek przypadającą na jednego osobnika w obu populacjach gupików, przedstawiając dane zawarte w tabeli na diagramie słupkowym.

b) Określ, jaki czynnik oddziałujący na populację spowodował zmiany ubarwienia gupików w populacji przemieszczonej i wyjaśnij działanie mechanizmu, dzięki któremu allel warunkujący jaskrawy wzór ubarwienia uległ upowszechnieniu w tej populacji.

c) Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Mechanizmem ewolucji, który spowodował zauważalną zmianę ubarwienia w przemieszczonej populacji gupików, był

A. dobór sztuczny.     B. dobór naturalny.     C. dryf genetyczny.     D. efekt założyciela.

d) Określ, jak zapewne mogłoby zmienić się ubarwienie ryb, gdyby po zakończeniu prowadzonej obserwacji gupiki z populacji przemieszczonej zostały przeniesione do zbiornika, z którego pochodziły, i w którym nie zmieniły się warunki życia.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej, […] interpretuje różnorodność organizmów na Ziemi jako efekt ewolucji biologicznej;
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, porównuje i przetwarza informacje pochodzące z różnych źródeł;
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […];
Wymagania szczegółowe IX. Ewolucja.
2. Dobór naturalny. Uczeń: 2) przedstawia mechanizm działania doboru naturalnego […] w postaci powstawania adaptacji u organizmów;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
W tym poleceniu dane zawarte w tabeli, dotyczące liczby barwnych plamek w przeliczeniu na osobnika, przedstaw w formie diagramu słupkowego. Aby dobrze wykonać to zadanie, opisz oś Y (zamieszczając w opisach informacje z kolumny I tabeli) i prawidłowo ją wyskaluj (analizując dane liczbowe zawarte w tabeli). Osi X nie skaluj, ale ją opisz zgodnie z opisem nagłówków kolumny II i III tabeli.

b)
Aby zrealizować to polecenie zauważ, że w wyniku zmiany drapieżnika nastąpiła zmiana ubarwienia gupików – pojawiły się liczniejsze plamki barwne i większa była ich całkowita powierzchnia w stosunku do gupików z populacji źródłowej (częstszy stał się jaskrawy wzór ubarwienia). Drapieżnik wywierał presję selekcyjną na populację gupików, polując na młode osobniki, o niepełnej ekspresji genów ubarwienia i dlatego mutacja warunkująca jaskrawe ubarwienie (wcześniej niekorzystna), stała się dla gupików korzystna, zaś powstały w jej wyniku allel uległ upowszechnieniu w populacji.

c)
Znając mechanizmy ewolucji rozpoznaj, że mechanizmem, który spowodował zauważalną zmianę ubarwienia w przemieszczonej populacji gupików, był dobór naturalny, czyli proces, w którym organizmy z pewnymi cechami dziedzicznymi, żyjące w określonych warunkach, mają większe szanse na przeżycie i rozród niż organizmy z innymi cechami.

d)
Ponieważ już po 22 miesiącach obserwacji, w wyniku zmiany drapieżnika, wystąpiła zauważalna ewolucyjna zmiana (zmiana ubarwienia) w populacji gupików, możesz przypuszczać, że powrót do zbiornika, z którego gupiki zostały  przemieszczone, czyli powrót do presji pierwotnego drapieżnika, spowoduje, ze gupiki staną się ponownie mniej jaskrawe (drapieżnik ten bowiem poluje głównie na jaskrawo ubarwione, dorosłe gupiki).

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a)

b)
– Czynnikiem, który spowodował zmiany ubarwienia w populacji gupików, była presja drapieżnika (strumieniaka), który polował na młode osobniki, o niepełnej ekspresji ubarwienia i dlatego, wobec braku zagrożenia, jaskrawo ubarwione dorosłe osobniki przeżywały, więc allel warunkujący to ubarwienie uległ upowszechnieniu w populacji.
– W wyniku presji drapieżnika (strumieniaka) mutacja warunkująca jaskrawe ubarwienie (wcześniej niekorzystna) stała się korzystna, a powstały w jej wyniku allel uległ upowszechnieniu w populacji.
– Po zmianie polującego na gupiki drapieżnika, dzięki zmianie kierunku presji drapieżnika, częstość allelu warunkującego ubarwienie jaskrawe w puli genowej populacji przemieszczonej wzrosła i dlatego w puli genowej tej populacji pojawiło się więcej osobników jaskrawo ubarwionych niż w populacji źródłowej.

c) B

d)
– W zbiorniku, z którego pochodziła przemieszczona populacja gupików, żyją pielęgnice szczupakowate, polujące na dorosłe osobniki. Jest więc prawdopodobne, że osobniki o jaskrawych barwach, gdy znajdą się powtórnie w tym zbiorniku, będą zagrożone i wzory barwne w populacji gupików po kilku pokoleniach staną się ponownie mniej jaskrawe (preferowane będzie mniej jaskrawe ubarwienie).
– W zbiorniku, z którego pochodziła przemieszczona populacja gupików, żyją pielęgnice szczupakowate, polujące na jaskrawo wybarwione, dorosłe osobniki. Jest więc prawdopodobne, że ich drapieżnictwo, poprzez dobór naturalny, wpłynie na ubarwienie gupików, które staną się ponownie mniej jaskrawe, ponieważ preferowane przez drapieżniki będzie jaskrawe ubarwienie.

709

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 127. (2 pkt)

Gatunki biologiczne trwają, gdyż są rozrodczo izolowane od populacji innych gatunków. Mechanizmy izolujące zapobiegają krzyżowaniu się lub wymianie materiału genetycznego pomiędzy osobnikami różnych gatunków nawet wtedy, gdy występują na tym samym terenie. Mechanizmy izolacji prezygotycznej zapobiegają zapłodnieniu, natomiast mechanizmy izolacji postzygotycznej działają wtedy, gdy dojdzie do zapłodnienia między osobnikami blisko spokrewnionych gatunków. Mieszaniec powstały w wyniku skrzyżowania się osobników dwóch różnych gatunków wykazuje często wiele niekorzystnych cech i zaburzeń rozwojowych. W tabeli przedstawiono jeden z przykładów klasyfikacji mechanizmów izolacji rozrodczej.

Mechanizmy izolacji rozrodczej
prezygotycznej
(przed powstaniem zygoty)
prezygotycznej
(przed powstaniem zygoty)
– izolacja siedliskowa
– izolacja sezonowa
– izolacja mechaniczna
– izolacja behawioralna
– izolacja gametyczna
– brak przeżywalności mieszańców
– zmniejszona żywotność mieszańców
– bezpłodność mieszańców

Na podstawie: P.C. Winter, G.I. Hickey, H.L. Fletcher, Krótkie wykłady. Genetyka, Warszawa 2005, s. 278–279;
E.P. Solomon, L.R. Berg, D.W. Martin, C.A. Villee, Biologia, Warszawa 1996, s. 430.

a) Określ, które mechanizmy izolacji rozrodczej, prezygotyczne czy postzygotyczne, są biologicznie korzystniejsze. Odpowiedź uzasadnij.

b) Przy każdym przykładzie izolacji prezygotycznej (1–3) podaj nazwę jej rodzaju wybraną z powyższej tabeli.

  1. Dwa gatunki szałwii, Salvia mellifera i Salvia apiana, różnią się budową i wielkością kwiatów.                  izolacja …………
  2. Samice owadów prostoskrzydłych z rodzaju Ephippiger reagują tylko na dźwięki wydawane przez samce własnego gatunku. izolacja …………
  3. Okres pylenia dwóch gatunków sosny występujących w Kalifornii, Pinus radiata i Pinus muricata, przypada w innym terminie. izolacja …………
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym, gatunkowym […];
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje […];
Wymagania szczególne IX. Ewolucja.
4. Powstawanie gatunków. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega biologiczna definicja gatunku (gatunek jako zamknięta pula genowa) […];

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Odczytaj z tekstu, czym różnią się mechanizmy izolacji prezygotycznej i postzygotycznej. Zastanów się, co wymaga większego nakładu energii – zapobieganie zapłodnieniu, czy reprodukcja.

b)
W pierwszej kolumnie tabeli odczytaj, jakie są rodzaje izolacji prezygotycznej i zastanów się, na czym one polegają. Wymienione rodzaje izolacji uniemożliwiają zapłodnienie, ponieważ osobniki różnych gatunków rozmnażają się w odmiennych siedliskach (izolacja siedliskowa), różnych porach dnia lub roku (izolacja sezonowa). Różnice te wynikają także z odmiennych sposobów zachowania godowego (izolacja behawioralna) lub innej budowy narządów (izolacja mechaniczna) lub komórek rozrodczych (izolacja gametyczna). Zastanów się, która z wymienionych różnic jest przyczyną izolacji w podanych przykładach.

Przykłady poprawnej odpowiedzi

a)
Korzystniejsze są mechanizmy izolacji prezygotycznej, ponieważ organizmy nie zużywają niepotrzebnie energii i zasobów na rozmnażanie się, nie zachodzi reprodukcja.

b) 1. mechaniczna
2. behawioralna
3. sezonowa

710

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 128. (2 pkt)

Na poniższych rysunkach przedstawiono budowę kręgosłupa dwóch przedstawicieli naczelnych.

a) Korzystając z obu rysunków, porównaj kształt kręgosłupa goryla i człowieka.

b) Określ, z jaką ewolucyjnie wykształconą cechą człowieka ma związek kształt jego kręgosłupa.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Uczeń […] dostrzega związki między strukturą a funkcją […] organizmu ludzkiego;
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje […];
Wymagania szczegółowe V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
3. Układ ruchu 1) uczeń analizuje budowę szkieletu człowieka;
IX. Ewolucja.
6. Antropogeneza. Uczeń: 1) przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi, zwłaszcza małpami człekokształtnymi; 2) Uczeń przedstawia zmiany jakie zaszły w trakcie ewolucji człowieka;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Przeanalizuj oba rysunki i zastanów się nad użyciem trafnych określeń opisujących kształt każdego z kręgosłupów. Pamiętaj, że przy porównywaniu cechę jednego organizmu należy przeciwstawić cesze drugiego organizmu.

b)
Przypomnij sobie, jakie zmiany w budowie ciała różniące człowieka od małp człekokształtnych, miały miejsce u kolejnych form człowiekowatych. Następnie ustal, która z tych zmian ma związek z kształtem kręgosłupa współcześnie żyjącego człowieka.

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a) Kręgosłup goryla jest łukowato wygięty, natomiast kręgosłup człowieka jest wygięty w kształcie podwójnej litery S.

b) Na kształt kręgosłupa współcześnie żyjącego człowieka wpływ miała dwunożność (pionizacja ciała).