Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formuła matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z biologii

Znalezionych zadań: 2257
711

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 129. (1 pkt)

Źródłem zmienności genetycznej, a w związku z tym – zmian ewolucyjnych, są mutacje: genowe oraz chromosomowe strukturalne i liczbowe. Mutacje są spontaniczne, ale środki mutagenne zwiększają prawdopodobieństwo ich zajścia. Ważną cechą mutacji jest ich losowość, co oznacza, że są bezkierunkowe. Najczęściej termin mutacja odnosi się do powstawania nowych alleli genów, a przyczyną tych zmian są pomyłki w działaniu polimerazy podczas syntezy komplementarnych nici DNA. Następują wówczas drobne stosunkowo różnice w zapisie informacji genetycznej. Część z nich prowadzi do powstania nowych genotypów u osobników danego gatunku. Wyłonienie się nowych genotypów oraz nowych fenotypów dostarcza materiału do zmian ewolucyjnych.

Na podstawie: Zarys mechanizmów ewolucji, red. H. Krzanowska, A. Łomnicki, Warszawa 1997, s. 34–38.

Określ kolejność przedstawionych etapów prowadzących do powstania nowego gatunku – wpisz w pierwszej kolumnie tabeli cyfry 1–5. Następnie podkreśl zdanie, które poprawnie wyjaśnia pojęcie doboru naturalnego.

Nr Opis etapu
Mutacje zwiększają różnorodność cech osobników danego gatunku i powodują, że osobniki nie są tak samo przystosowane do warunków środowiska.
Błędy w replikacji DNA prowadzą do mutacji, a ich częstość zwiększają mutageny – promieniowanie ultrafioletowe i wysokoenergetyczne oraz liczne związki chemiczne.
Zmiany warunków życia, np. wyczerpywanie się zasobów pokarmowych, jest przyczyną współzawodnictwa między osobnikami – tym większego, im trudniejsze są warunki życia.
Stopniowo, przez wiele pokoleń, korzystne cechy kumulują się i występują u coraz większej liczby osobników – po pewnym czasie osobniki te stają się odmienne od wyjściowej formy fenotypu i krzyżują się tylko ze sobą.
W warunkach konkurencji osobniki lepiej przystosowane mają większą szansę przeżycia i rozmnażania się, a ich potomstwo dziedziczy nowe, korzystne cechy, natomiast osobniki nieprzystosowane do zmian środowiska giną.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym, gatunkowym […]. Uczeń […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […];
Wymagania szczegółowe IX. Ewolucja.
2. Dobór naturalny. Uczeń: 1) wskazuje rolę mutacji […] w powstawaniu zmienności, która jest surowcem ewolucji; 2) przedstawia mechanizm działania doboru naturalnego […];

Wskazówki do rozwiązania zadania

Realizując to polecenie, należy przejść kilka etapów ciągu zależności przyczynowo-skutkowych. Proces ten rozpocznij od uważnego przeczytania tekstu i znalezienia w nim punktu wyjścia rozważań o roli, jaką odgrywają mutacje punktowe (genowe) w procesach ewolucyjnych. Tym punktem jest ogólny opis przyczyn tych mutacji. Następnie zastanów się:
– nad skutkiem tych mutacji – powstawaniem nowych alleli genów, o czym wyraźnie napisano w materiale źródłowym,
– nad znaczeniem tych zmian dla kształtowania się różnorodności cech osobników danego gatunku.
Kolejnym punktem rozważań powinno być odniesienie różnorodności cech organizmów do ich możliwości życiowych, szczególnie wtedy, kiedy zmieniają się warunki środowiska ich życia. Dlatego w tym etapie rozwiązywania polecenia należy zastosować pojęcie doboru naturalnego jako obiektywnego mechanizmu weryfikującego różne warianty zmienności i utrwalającego te zmiany, które skutecznie warunkują przeżywalność oraz reprodukcję organizmów. Zakończeniem jest stwierdzenie, w jaki sposób działanie doboru naturalnego prowadzi do powstania nowej genetycznie grupy organizmów, którą możemy  nazwać gatunkiem.
Realizacja drugiego polecenia wymaga przypomnienia sobie i zastosowania pojęcia doboru naturalnego, przy czym ważne jest odróżnienie tego pojęcia od pojęcia walki o byt (współzawodnictwa między osobnikami o zasoby środowiska, które są deficytowe) oraz od pojęcia specjacji, czyli powstawania nowego gatunku. W przypadku tego ostatniego pojęcia warto przypomnieć sobie, jakie zasadnicze kryterium stosowane jest dla wyodrębnienia grupy organizmów jako gatunku biologicznego.

Przykłady poprawnych odpowiedzi

2, 1, 3, 5, 4

W warunkach konkurencji osobniki lepiej przystosowane mają większą szansę przeżycia i rozmnażania się, a ich potomstwo dziedziczy nowe, korzystne cechy, natomiast osobniki nieprzystosowane do zmian środowiska giną.

712

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 130. (3 pkt)

Na rysunkach przedstawiono szkielety dorosłych osobników: współczesnego człowieka oraz współczesnej małpy człekokształtnej – goryla (nie zachowano proporcji wielkości).

a) Na podstawie analizy rysunków wymień dwie cechy budowy szkieletu osiowego człowieka, które różnią go od szkieletu osiowego goryla, a związane są z dwunożnością oraz pionizacją ciała.

b) Wśród wymienionych poniżej cech budowy szkieletu (1–9) dorosłego człowieka oraz dorosłego goryla zaznacz te, które są dla nich wspólne.

1. mała trzewioczaszka               4. skrócona miednica                    7. silnie rozwinięta łopatka
2. przeciwstawny kciuk              5. zaokrąglona potylica                 8. zwykle dwanaście par żeber
3. przeciwstawny paluch            6. siedem kręgów szyjnych          9. podwójnie wysklepiona stopa

c) Przyporządkuj wybrane cechy budowy szkieletu wymienione w podpunkcie b) zadania (1–9) do kategorii podanych w tabeli. Oznaczenia cyfrowe cech wpisz do odpowiednich rubryk tabeli.

Cechy goryla bezpośrednio związane
z poruszaniem się na drzewach

Cechy człowieka bezpośrednio związane dwunożnością

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] przedstawia związki między strukturą a funkcją na różnych poziomach organizacji życia […];
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje […] informacje pozyskane z różnych źródeł […];
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje […];
Wymagania szczegółowe IX. Ewolucja.
6. Antropogeneza. Uczeń: 2) przedstawia zmiany, jakie zaszły w ewolucji człowieka, przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi, zwłaszcza małpami człekokształtnymi;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Realizację tego polecenia rozpocznij od przypomnienia sobie, z czego składa się szkielet osiowy kręgowca, po czym przystąp do analizy obu rysunków, a dokładniej – do porównania budowy szkieletu osiowego człowieka i goryla. Następnym krokiem powinno być powiązanie cech budowy szkieletu osiowego człowieka z dwunożnością i pionizacją postawy, czego konsekwencją powinno być wyróżnienie tych cech u człowieka, w przeciwieństwie do goryla.

b)
Aby zrealizować to polecenie, należy weryfikować występowanie każdej wymienionej cechy (1–9) na przedstawionych rysunkach, pamiętając, że należy wybrać cechy wspólne dla szkieletu człowieka i szkieletu goryla. Korzystaj więc z obu rysunków, porównując każdą kolejną cechę budowy szkieletu u obu organizmów.

c)
Aby rozwiązać to zadanie, trzeba najpierw zastanowić się nad podanymi w tabeli kryteriami podziału cech człowieka i goryla, a następnie przypomnieć sobie, na czym polega poruszanie się małp człekokształtnych na drzewach, a na czym – poruszanie się człowieka na lądzie, (a dokładniej – chodzenie i bieganie). Następnie należy przeanalizować (rozważyć) każdą z wymienionych cech (1–9) w odniesieniu do każdego zastosowanego kryterium, czyli zdecydować, czy jest ona przystosowaniem goryla do poruszania się na drzewach, czy też przystosowaniem człowieka do chodzenia i biegania.

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a)
– Większa liczba krzywizn kręgosłupa człowieka (kręgosłup esowato, a nie łukowato wygięty).
– Otwór czaszki (otwór wielki) człowieka mieści się w środku podstawy czaszki, a nie z tyłu czaszki.

b) 2, 6, 7

c) Cechy goryla bezpośrednio związane z poruszaniem się na drzewach: 2, 3, 7
Cechy człowieka bezpośrednio związane z dwunożnością: 4, 9

713

Matura Październik 2015, Poziom Rozszerzony (Zbiór zadań CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 131. (3 pkt)

Na rysunku przedstawiono szkielety kończyn przednich różnych kręgowców płucodysznych (nie zachowano proporcji wielkości).

a) Przedstaw rolę, jaką odgrywają kości zaznaczone na rysunkach szkieletów kończyn szarym kolorem, w funkcjonowaniu tych kończyn u wszystkich wymienionych kręgowców.

b) Wyjaśnij, na czym polega różnica w budowie dłoni wieloryba i dłoni jaszczurki, uwzględniając rodzaj ruchu, w którym uczestniczy u tych kręgowców ta część kończyny.

c) Podaj nazwę zjawiska ewolucyjnego, które ilustrują powyższe rysunki i wyjaśnij, na czym ono polega.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń […] przedstawia związki między strukturą a funkcją na różnych poziomach organizacji życia […]; Uczeń […] przedstawia procesy i zjawiska biologiczne […]; interpretuje różnorodność organizmów na Ziemi jako efekt ewolucji biologicznej;
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje […];
Wymagania szczegółowe IV. Przegląd różnorodności organizmów.
12. Zwierzęta kręgowe. Uczeń: 1) wymienia cechy charakterystyczne […] gadów […] i ssaków w powiązaniu ze środowiskiem i trybem życia; 13. Porównanie struktur zwierząt odpowiedzialnych za realizację różnych czynności życiowych. Uczeń: 3) analizuje rolę […] różnych typów szkieletu (wewnętrznego […]) podczas ruchu zwierząt;
IX. Ewolucja.
5. Pochodzenie i rozwój życia na Ziemi. Uczeń: 3) […] identyfikuje dywergencję […] na podstawie schematu, rysunku, opisu itd.;

Wskazówki do rozwiązania zadania

a)
Zwróć uwagę, które kości zostały zaznaczone na rysunkach szarym kolorem oraz ustal, w skład którego odcinka kończyny przedniej one wchodzą. Następnie zauważ ich położenie wobec innych kości kończyny i spójrz na całą kończynę jako na aparat ruchu przedstawionych kręgowców.

b)
Wstępem do realizacji tego polecenia jest wyróżnienie dłoni jako części kończyny przedniej kręgowca i skoncentrowanie się na niej w dalszej analizie. Kolejnym krokiem jest potraktowanie dłoni jaszczurki jako punktu wyjściowego dla kolejnych analiz – dłoń (i cała kończyna) tego gada ma budowę typową dla kręgowca kroczącego na lądzie. Należy zwrócić uwagę na liczbę palców oraz budowę palców. Następnie należy dokonać analizy porównawczej budowy dłoni wieloryba w stosunku do dłoni jaszczurki i znalezioną różnicę powiązać ze szczególnym wykorzystaniem kończyny przedniej przez wieloryba.

c)
Na początku zauważ następujący fakt – rysunki pokazują ten sam narząd wymienionych kręgowców, ale w różny sposób zmodyfikowany w zależności od sposobu wykorzystania go w ruchu tych zwierząt. Następnie zastanów się, przykładem którego procesu ewolucyjnego (prawidłowości ewolucji) było powstanie różnych przekształceń tego samego narządu (narządu o tym samym pochodzeniu) – konwergencji czy dywergencji?

Przykłady poprawnych odpowiedzi

a) Kości te (przedramienia) wydłużają kończyny przednie oraz zwiększają liczbę połączeń stawowych (liczbę dźwigni) w tych kończynach. Potencjalnie zwiększa to zakres ruchów wykonywanych dzięki tym kończynom (zwiększa liczbę mięśni uczestniczących w ruchu kończyn / zwiększa możliwość przenoszenia siły skurczów mięśni kończyn / zwiększa sprawność ruchową kończyn).

b) Kończyna przednia wieloryba służy do pływania. W porównaniu z dłonią jaszczurki, w dłoni wieloryba występuje zwiększona liczba paliczków (kości palców), co powoduje wydłużenie palców, a dzięki temu całej dłoni. W ten sposób powiększona zostaje powierzchnia płetwy.

c) Przedstawione rysunki ilustrują dywergencję (ewolucję rozbieżną / rozchodzenie się cech), gdyż przedstawiają narząd o tym samym pochodzeniu u wszystkich przedstawionych kręgowców, czyli o wspólnym planie budowy, ale w różny sposób przekształcony w związku z różnymi funkcjami ruchowymi (z różnymi sposobami poruszania się tych kręgowców).

714

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 1. (2 pkt)

U pewnej pacjentki w czerwcu 2008 r. specjaliści z Barcelony zastąpili uszkodzony fragment tchawicy jego sprawnym odpowiednikiem. Wszczepiony odcinek zrekonstruowano w następujący sposób:
– Z ciała martwego dawcy pobrano tchawicę. Następnie oczyszczono ją z komórek,
pozostawiając jedynie kolagenowy szkielet.
– Do ponownego obudowania szkieletu kolagenowego wykorzystano komórki macierzyste pobrane ze szpiku kostnego pacjentki, które umieszczono na szkielecie.
– Tak przygotowany fragment na cztery dni umieszczono w bioreaktorze i po tym czasie przeszczepiono pacjentce. Komórki macierzyste  zróżnicowały się na odpowiednie komórki tkanek budujących tchawicę. Po czterech dniach od operacji wszczepiony fragment z trudnością można było odróżnić od naturalnych tkanek, a po miesiącu rozwinął on własną sieć naczyń krwionośnych. Pacjentka po operacji nie brała leków immunosupresyjnych, które przeciwdziałają odrzuceniu przeszczepu.

Podaj dwa powody, dla których pacjentka nie musiała brać leków immunosupresyjnych.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 2

Wymagania ogólne
II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności; dostrzega związki między strukturą a funkcją na każdym z tych poziomów.
III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Zdający rozumie i stosuje terminologię biologiczną […].
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje […] informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […], wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […], dobierając racjonalne argumenty. […] Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka.

Wymagania szczegółowe
I. Budowa chemiczna organizmów.
4. Białka. Zdający: 6) charakteryzuje wybrane grupy białek […].
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
7. Układ odpornościowy. Zdający: 3) wyjaśnia, co to jest […] zgodność tkankowa; 5) opisuje sytuacje, w których występuje niedobór odporności (immunosupresja po przeszczepach […]).

Rozwiązanie  1. Żywe elementy narządu zróżnicowały się z komórek macierzystych pacjentki, co znacznie zmniejsza możliwość odrzucenia przeszczepu.
2. Kolagenowy szkielet dawcy nie ma właściwości antygenowych / nie ma cech osobniczo swoistych, co zmniejsza możliwość odrzucenia przeszczepu.
Schemat punktowania  2 pkt – za podanie dwóch prawidłowych argumentów potwierdzających, że pacjentka nie musiała brać leków immunosupresyjnych, odnoszących się do opisanego przypadku.
1 pkt – za podanie jednego prawidłowego argumentu potwierdzającego, że pacjentka nie musiała brać leków immunosupresyjnych, odnoszącego sie do tego przypadku.
0 pkt – za odpowiedź, która nie odnosi się do dawcy albo biorcy lub brak odpowiedzi.
715

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 2. (2 pkt)

Na rysunkach przedstawiono dwa zestawy doświadczalne, które przygotowali uczniowie w celu zbadania zjawiska osmozy. Dwa lejki napełnili 50% roztworem glukozy i szczelnie zamknęli celofanem. Dwie zlewki wypełnili zimną wodą. Do drugiej zlewki dodali dwie łyżki mąki ziemniaczanej (skrobi) i zawartość intensywne wymieszali. W zlewkach umieścili lejki z roztworem glukozy, zaznaczając poziom cieczy w rurkach. Po kilku minutach zaobserwowali, że w obydwu zestawach doświadczalnych poziom roztworu glukozy w rurkach lejków podnosił się w podobnym tempie.

a) Sformułuj problem badawczy do przeprowadzonego doświadczenia.

b) Na podstawie wyniku doświadczenia wyjaśnij, dlaczego rośliny magazynują skrobię, a nie glukozę.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Wymagania ogólne
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne; przedstawia związki między strukturą a funkcją na różnych poziomach organizacji życia […].
III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Zdający rozumie i stosuje terminologię biologiczną […]; formułuje problemy badawcze […] formułuje wnioski z przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń.
Wymagania szczegółowe
I. Budowa chemiczna organizmów.
2. Węglowodany. Zdający: 2) przedstawia znaczenie wybranych węglowodanów (glukoza, skrobia) dla organizmów.
II. Budowa i funkcjonowanie komórki. Zdający: 3) wyjaśnia przebieg plazmolizy w komórkach roślinnych, odwołując się do zjawiska osmozy.

a) (0 – 1)

Rozwiązanie  – Wpływ skrobi na zmianę ciśnienia osmotycznego roztworu.
– Czy skrobia jest związkiem osmotycznie czynnym?
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawnie sformułowany problem badawczy odnoszący się do przeprowadzonego doświadczenia.
0 pkt – za sformułowanie problemu badawczego odnoszącego się tylko do zjawiska osmozy (bez uwzględnienia skrobi) lub za niepoprawnie sformułowany problem, np. dotyczący rozpuszczalności skrobi lub brak odpowiedzi.

 

b) (0 – 1)

Rozwiązanie  – Skrobia, nie mając właściwości osmotycznych, w przeciwieństwie do glukozy, nie podwyższa ciśnienia osmotycznego w komórkach.
– Skrobia jest nierozpuszczalna w wodzie, a więc, w przeciwieństwie do glukozy, nie zwiększa stężenia soku komórkowego w komórkach (lub nie zwiększa turgoru komórek, lub nie zmienia ciśnienia osmotycznego).
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawne wyjaśnienie przyczyny magazynowania przez rośliny skrobi, a nie glukozy, uwzględniające brak właściwości osmotycznych skrobi.
0 pkt – za wyjaśnienie niepoprawne lub niepełne, które odnosi się tylko do nierozpuszczalności skrobi i nie uwzględnia wyników doświadczenia lub brak odpowiedzi.
716

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 3. (1 pkt)

Tlenek węgla(II) – czad – jest gazem śmiertelnie trującym dla człowieka, natomiast owady mogą prawidłowo funkcjonować także wówczas, gdy w otaczającym je powietrzu znajduje się aż 50% czadu, o ile zawiera ono odpowiednią ilość tlenu.

Wyjaśnij, dlaczego czad nie jest gazem trującym dla owadów.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Wymagania ogólne
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne; przedstawia związki między strukturą a funkcją na różnych poziomach organizacji życia […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […], formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty.

Wymagania szczegółowe
IV. Przegląd różnorodności organizmów.
11. Zwierzęta bezkręgowe. Zdający: 9) rozróżnia […] owady […] budowę i czynności życiowe […].
13. Porównanie struktur zwierząt odpowiedzialnych za realizację różnych czynności życiowych. Zdający: 10) wyjaśnia rolę płynów ciała krążących w ciele zwierzęcia; 11) wykazuje związek między budową układu krwionośnego a jego funkcją u poznanych grup zwierząt.

 

Rozwiązanie – Owady nie mają barwnika oddechowego – hemoglobiny transportującej tlen, którą mógłby blokować czad (tlenek węgla(II)).
– Ponieważ u owadów tlen nie jest transportowany przez barwniki oddechowe, które mogłyby blokować czad (tlenek węgla(II)), tak jak hemoglobinę.
– Ponieważ tlen jest transportowany bezpośrednio do komórek systemem tchawek, a nie przez hemolimfę, która u owadów nie pełni funkcji transportu gazów oddechowych.
Schemat punktowania 1 pkt – za poprawne wyjaśnienie, które uwzględnia sposób transportu tlenu do komórek.
0 pkt – za wyjaśnienie niepoprawne, które nie odnosi się do hemoglobiny (barwników oddechowych) lub transportu powietrza tchawkami bezpośrednio do komórek ciała owadów lub za brak odpowiedzi.
717

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 4. (3 pkt)

Na wykresie przedstawiono rozmieszczenie receptorów – czopków i pręcików – w siatkówce oka człowieka. Badano ich zagęszczenie w różnych odległościach od dołka środkowego. Odległości określono w stopniach odchylenia od osi optycznej oka.

a) Na podstawie informacji przedstawionych na wykresie opisz dołek środkowy (plamkę żółtą), uwzględniając rodzaje i ilość receptorów.

b) Podaj nazwę miejsca X na wykresie i wyjaśnij, dlaczego w tym miejscu nie ma żadnych receptorów.

c) Podaj nazwę receptorów, których jest najwięcej w siatkówce oka, oraz określ ich rolę w procesie widzenia.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Wymagania ogólne
II. Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zdający objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego […].
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […].

Wymagania szczegółowe
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
10. Narządy zmysłów. Zdający: 1) klasyfikuje receptory […], przedstawia ich funkcje oraz […] lokalizację receptorów
w organizmie człowieka; 2) przedstawia budowę oka […].

a) (0 – 1)

Rozwiązanie  Dołek środkowy (plamka żółta) zawiera bardzo dużo (ok. 160 tys.) czopków i niewielką liczbę pręcików.
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawny na podstawie schematu opis dołka środkowego (plamki żółtej) uwzględniający oba rodzaje receptorów i ich ogólną ilość.
0 pkt – za opis uwzględniający tylko jeden rodzaj receptorów lub oba rodzaje receptorów bez określenia ich ogólnej ilości, lub za opis podany nie na podstawie wykresu, np. stwierdzający całkowity brak pręcików, lub za odpowiedź merytorycznie niepoprawną lub brak odpowiedzi.

 

b) (0 – 1)

Rozwiązanie  Tarcza nerwu wzrokowego (plamka ślepa) – to miejsce wyjścia nerwu wzrokowego z oka.
Schemat punktowania  1 pkt – za podanie prawidłowej nazwy miejsca oznaczonego na schemacie literą X oraz poprawne wyjaśnienie uwzględniające nerw wzrokowy.
0 pkt – za podanie prawidłowej nazwy miejsca oznaczonego na schemacie literą X bez wyjaśnienia lub wyjaśnienie bez podania nazwy wskazanego miejsca, lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną, lub brak odpowiedzi.

 

c) (0 – 1)

Rozwiązanie  Pręciki (komórki pręcikonośne) są odpowiedzialne za widzenie przy słabym oświetleniu / widzenie czarno-białe / postrzeganie kształtu i ruchu.
Schemat punktowania  1 pkt – za podanie poprawnej nazwy receptorów, których jest najwięcej w siatkówce oka, oraz określenie ich roli w procesie widzenia.
0 pkt – za podanie tylko nazwy receptorów bez określenia ich roli lub odpowiedź niepoprawną merytorycznie, lub brak odpowiedzi.

 

718

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 5. (2 pkt)

Na proces fotosyntezy składają się reakcje zależne i reakcje niezależne od światła.

Spośród poniższych zdań zaznacz dwa, które zawierają prawdziwe informacje dotyczące przebiegu i lokalizacji reakcji fotosyntezy.

A. Wykorzystanie energii świetlnej w procesie fotosyntezy umożliwiają cząsteczki chlorofilu zgrupowane w tzw. fotoukładach, w stromie chloroplastu.
B. Produkcja ATP i NADPH jest rezultatem inicjowanej przez światło wędrówki elektronów przez łańcuch przenośników oraz fotolizy wody.
C. W czasie reakcji fosforylacji cyklicznej, odbywającej się w tylakoidach chloroplastów, zachodzi synteza ATP połączona z powstawaniem NADPH.
D. Wytworzone NADPH jest wykorzystywane w cyklu Calvina do syntezy cukru (aldehydu 3-fosfoglicerynowego) jako czynnik utleniający i jako źródło energii.
E. W cyklu Calvina przekształcanie dwutlenku węgla w cukier (aldehyd 3-fosfoglicerynowy) rozpoczyna się przyłączeniem cząsteczki dwutlenku węgla do cząsteczki pięciowęglowego związku organicznego.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Wymagania ogólne
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje, odnosi się krytycznie do przedstawionych informacji.

Wymagania szczegółowe
III. Metabolizm.
4. Fotosynteza. Zdający: 1) przedstawia proces fotosyntezy […]; 3) na podstawie schematu analizuje przebieg zależnej od światła fazy fotosyntezy, przedstawia funkcje obu fotosystemów i wyjaśnia, w jaki sposób powstają NADPH i ATP; 4) opisuje etapy cyklu Calvina […], określa bilans tego cyklu.

 

Rozwiązanie  B. / Produkcja ATP i NADH jest rezultatem inicjowanej przez światło wędrówki elektronów przez łańcuch przenośników oraz fotolizy wody.
E. / W cyklu Calvina przekształcanie dwutlenku węgla w cukier (aldehyd 3-fosfoglicerynowy) rozpoczyna się przyłączeniem cząsteczki dwutlenku węgla do cząsteczki pięciowęglowego związku organicznego.
Schemat punktowania  2 pkt – za zaznaczenie dwóch poprawnych odpowiedzi dotyczących procesu fotosyntezy.
1 pkt – za zaznaczenie jednej poprawnej odpowiedzi dotyczącej procesu fotosyntezy lub zaznaczenie dwóch odpowiedzi (w tym jednej poprawnej).
0 pkt – za zaznaczenie dwóch odpowiedzi niepoprawnych lub zaznaczenie więcej niż dwóch odpowiedzi, lub brak odpowiedzi.
719

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 6. (3 pkt)

Na schemacie przedstawiono proces translacji.

Na podstawie analizy schematu i własnej wiedzy wykonaj poniższe polecenia.

a) Oceń prawdziwość zdań dotyczących procesu translacji. Wpisz w odpowiednich miejscach tabeli literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli zdanie jest fałszywe.

P/F
1. Każdy tRNA posiada wolny koniec, do którego przyłączany jest aminokwas.
2. Kolejność kodonów na mRNA decyduje o kolejności aminokwasów w wytwarzanym białku.
3. Proces translacji zachodzi w jądrze komórkowym.

b) Podaj zestawienie nukleotydów w antykodonie tRNA przenoszącym tyrozynę (Tyr).

c) Podaj znaczenie obecności porów w otoczce jądrowej dla procesu translacji.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Wymagania ogólne
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […] przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem, wskazuje źródła różnorodności
biologicznej.
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […], wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe.

Wymagania szczegółowe
VI. Genetyka i biotechnologia.
1. Kwasy nukleinowe. Zdający: 5) przedstawia podstawowe rodzaje RNA występujące w komórce (mRNA, rRNA i tRNA) oraz określa ich rolę.
3. Informacja genetyczna i jej ekspresja. Zdający: 1) wyjaśnia sposób kodowania porządku aminokwasów w białku za pomocą kolejności nukleotydów w DNA […]; 2) przedstawia poszczególne etapy prowadzące od DNA do białka (transkrypcja, translacja), uwzględniając rolę poszczególnych typów RNA […].

a) (0 -1)

Rozwiązanie  1 – P 2 – P 3 – F
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawną ocenę wszystkich (trzech) informacji.
0 pkt – za niepoprawną ocenę jednej lub dwóch, lub wszystkich informacji, lub brak odpowiedzi.

b) (0 – 1)

Rozwiązanie  antykodon: AUG / GUA
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawne podanie zestawienia nukleotydów w antykodonie tRNA przenoszącym tyrozynę.
0 pkt – za odpowiedź niepoprawną lub brak odpowiedzi.

c) (0 – 1)

Rozwiązanie  Poprzez pory w błonie jądrowej przedostają się do cytoplazmy podjednostki rybosomów oraz kwasy rybonukleinowe biorące udział w translacji (mRNA, tRNA).
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawne wyjaśnienie znaczenia porów w otoczce jądrowej.
0 pkt – za odpowiedź niepoprawną, np. odnoszącą się do rRNA, lub brak odpowiedzi.
720

Matura Czerwiec 2015, Poziom Rozszerzony (Informatory CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 7. (4 pkt)

Na schemacie przedstawiono mechanizm regulacji natężenia procesu oddychania komórkowego u Eukariota.

a) Przyporządkuj etapom oddychania tlenowego ich lokalizację w komórce.

Etap oddychania                                                 Lokalizacja w komórce

A. glikoliza                                                          I. zewnętrzna błona mitochondrium
B. cykl kwasu cytrynowego                             II. wnętrze peroksysomów
C. łańcuch oddechowy                                     III. macierz mitochondrialna

IV. cytozol
V. wewnętrzna błona mitochondrium
A. …………… B. …………… C. ……………

b) Podaj nazwy typów fosforylacji oznaczonych na schemacie numerami 1, 2 i 3.

1. ………………………….                          2. ………………………….                      3. ………………………….

c) Podaj nazwę typu mechanizmu regulującego natężenie procesu oddychania komórkowego.

d) Ustal, czy przy wzmożonych procesach anabolicznych w komórce ma miejsce inhibicja czy stymulacja aktywności enzymu fosfofruktokinazy. Odpowiedź uzasadnij z wykorzystaniem informacji zawartych na schemacie.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Wymagania ogólne
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje, porównuje informacje […].
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].

Wymagania szczegółowe
II. Budowa i funkcjonowanie komórki. Zdający: 4) opisuje budowę i funkcje mitochondriów […].
III Metabolizm.
1. Enzymy. Zdający: 2) opisuje przebieg katalizy enzymatycznej; 4) podaje przykłady różnych regulacji aktywności enzymów w komórce […].
2. Ogólne zasady metabolizmu. Zdajacy: 2) porównuje anabolizm i katabolizm, wskazuje powiązania między nimi.
3. Oddychanie wewnątrzkomórkowe. Zdający: 3) opisuje na podstawie schematów przebieg glikolizy […] łańcucha oddechowego; podaje miejsce zachodzenia tych procesów w komórce.

a) (0 – 1)

Rozwiązanie  A. – IV B. – III C. – V
Schemat punktowania  1 pkt – za trzy poprawne przyporządkowania.
0 pkt – za mniej niż trzy poprawne przyporządkowania.

b) (0 – 1)

Rozwiązanie  1 i 2 – fosforylacja substratowa 3 – fosforylacja oksydacyjna
Schemat punktowania  1 pkt – za poprawne podanie nazw trzech typów fosforylacji.
0 pkt – za poprawne podanie nazw dwóch lub jednego typu fosforylacji, niepoprawne podanie nazw wszystkich trzech typów fosforylacji lub brak odpowiedzi.

c) (0 – 1)

Rozwiązanie  Sprzężenie zwrotne ujemne.
Schemat punktowania  1 pkt – za prawidłowe podanie nazwy typu mechanizmu kontroli regulacji natężenia procesu oddychania.
0 pkt – za błędną, niepełną odpowiedź lub jej brak.

Przykłady niepoprawnych odpowiedzi: 

Sprzężenie zwrotne.

0 pkt; odpowiedź niepełna, zdający nie podał rodzaju sprzężenia zwrotnego przedstawionego na schemacie.

d) (0 – 1)

Rozwiązanie  – Podczas procesów anabolicznych powstają produkty rozpadu ATP (w tym AMP), które stymulują aktywność enzymu fosfofruktokinazy.
– Podczas wzmożonych procesów anabolicznych zużywany jest ATP, dlatego aktywność fosfofruktokinazy nie jest hamowana.
Schemat punktowania  1 pkt – za ustalenie, że aktywność enzymu będzie stymulowana i uzasadnienie uwzględniające informacje zawarte na schemacie.
0 pkt – za odpowiedź niepełną (np. bez uzasadnienia,) nieodnoszącą się do informacji zawartych na schemacie, błędną lub jej brak.

Przykłady niepoprawnych odpowiedzi: 

Zachodzi stymulacja enzymu, ponieważ do procesów anabolicznych konieczna jest energia.

0 pkt; odpowiedź nie uwzględnia związku przyczynowo-skutkowego między zużyciem ATP, a aktywnością enzymu przedstawionego na schemacie.