Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2621
2151

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 15. (2 pkt)

Przeprowadzono doświadczenie pozwalające porównać aktywność trzech fluorowców: bromu, chloru i jodu. Przebieg doświadczenia zilustrowano na poniższym schemacie.

a) Uzupełnij poniższe zdania, wpisując wzory odpowiednich substancji – KCl lub KI.

Po dodaniu wodnego roztworu bromu do roztworu ………………………… z warstwą chloroformową roztwór przybrał barwę brunatną. Po wstrząśnięciu mieszaniny warstwa chloroformowa zabarwiła się na niebieskofioletowo, a wodny roztwór stał się jaśniejszy. Po dodaniu wodnego roztworu bromu do roztworu ………………………… z warstwą chloroformową nie zaobserwowano odbarwienia pomarańczowoczerwonego roztworu bromu. Po wstrząśnięciu mieszaniny znajdująca się na dole probówki warstwa chloroformowa stała się czerwona, a roztwór wodny stał się jaśniejszy.

b) Uszereguj badane fluorowce według wzrastającej aktywności, zapisując w odpowiedniej kolejności ich nazwy.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 15a. (0 – 1)

Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia ilustrującego różnice w aktywności fluorowców (III.2.3)

Poprawna odpowiedź:
Po dodaniu wodnego roztworu bromu do roztworu KI z warstwą chloroformową roztwór przybrał barwę brunatną. Po wstrząśnięciu mieszaniny warstwa chloroformowa zabarwiła się na niebieskofioletowo, a wodny roztwór stał się jaśniejszy. Po dodaniu wodnego roztworu bromu do roztworu KCl z warstwą chloroformową nie zaobserwowano odbarwienia pomarańczowoczerwonego roztworu bromu. Po wstrząśnięciu mieszaniny znajdująca się na dole probówki warstwa chloroformowa stała się czerwona, a roztwór wodny stał się jaśniejszy.

1 p. – poprawne uzupełnienie obu zdań
0 p. – błędne uzupełnienie zdań lub brak odpowiedzi

Zadanie 15b. (0-1)

Tworzenie informacji Dokonywanie uogólnień i formułowanie wniosków (III.3.3)

Poprawna odpowiedź:
jod, brom, chlor

1 p. – poprawne uporządkowanie nazw badanych fluorowców
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2152

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 16. (2 pkt)

Do wody wprowadzono krystaliczny wodorek wapnia (CaH2 ) i zaobserwowano wydzielanie gazu.

a) Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji wodorku wapnia z wodą, uwzględniając stosunek molowy substratów 

n CaH2  : n H2O=1 : 2

b) Określ charakter chemiczny wodorku wapnia.

Wodorek wapnia ma charakter:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 16a. (0 – 1)

Wiadomości i rozumienie Zapisywanie równania reakcji chemicznej na podstawie słownego opisu przemiany (I.3.a.4)

Poprawna odpowiedź:

CaH2 + 2H2OCa(OH)2+2H2 ()

1 p. – poprawne napisanie w formie cząsteczkowej równania reakcji
0 p. – błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi

Zadanie 16b. (0 – 1)

Tworzenie informacji Dostrzeżenie związków przyczynowo-skutowych zachodzących w procesach chemicznych (III.1.1)

Poprawna odpowiedź:
Wodorek wapnia ma charakter: zasadowy

1 p. – poprawne określenie charakteru chemicznego
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2153

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 17. (1 pkt)

Przygotowano kwas solny o stężeniu 0,1 mol · dm-3 oraz roztwory wodorotlenku potasu i wodorotlenku baru o stężeniu 0,1 mol · dm-3. W probówce I zmieszano 3 cm3 kwasu solnego z 3 cm3 roztworu wodorotlenku potasu, a w probówce II – 3 cm3 kwasu solnego z taką samą objętością roztworu wodorotlenku baru.

Określ odczyny (zasadowy, obojętny, kwasowy) roztworów, które powstały w obu probówkach.

Odczyn roztworu w probówce I:

Odczyn roztworu w probówce II:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 17. (0-1)

Korzystanie z informacji Uzupełnianie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawna odpowiedź:
Odczyn roztworu w probówce I: obojętny
Odczyn roztworu w probówce II: zasadowy

1 p. – poprawne określenie odczynu roztworów w obu probówkach
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2154

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 18. (2 pkt)

Poniżej przedstawiono przybliżone wartości pH wodnych roztworów wybranych produktów.

białko jaja kurzego pH = 8
mleko pH = 6
płyn do prania pH = 9
sok cytrynowy pH = 2

Na podstawie: W. Mizerski, Tablice Chemiczne, Warszawa 2003

Spośród przedstawionych roztworów wybierz te, które mają odczyn kwasowy, oraz te, które mają odczyn zasadowy. Zapisz ich nazwy zgodnie ze wzrostem zasadowości (roztwory o odczynie zasadowym) lub kwasowości (roztwory o odczynie kwasowym).

Roztwory o odczynie zasadowym (zgodnie ze wzrostem zasadowości):

Roztwory o odczynie kwasowym (zgodnie ze wzrostem kwasowości):

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 18. (0-2)

Wiadomości i rozumienie Znajomość i rozumienie pojęć: odczyn roztworu, pH (I.1.g.2)

Poprawna odpowiedź:
Roztwory o odczynie zasadowym: białko jaja kurzego, płyn do prania
Roztwory o odczynie kwasowym: mleko, sok cytrynowy

2 p. – poprawne napisanie nazw roztworów o odczynie zasadowym uporządkowanych zgodnie ze wzrostem zasadowości oraz nazw roztworów o odczynie kwasowym uporządkowanych zgodnie ze wzrostem kwasowości
1 p. – poprawne napisanie tylko nazw roztworów o odczynie zasadowym uporządkowanych zgodnie ze wzrostem zasadowości lub poprawne napisanie tylko nazw roztworów o odczynie kwasowym uporządkowanych zgodnie ze wzrostem kwasowości
0 p. – błędne wskazanie roztworów o określonym odczynie lub ich błędne uporządkowanie; brak odpowiedzi

2155

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 19. (2 pkt)

Tlenek manganu(IV) może pełnić w reakcjach rolę utleniacza lub reduktora, co zilustrowano poniższymi równaniami.

      I MnO2 + 4HCl  MnCl2+ Cl2 + 2H2O      II 3MnO2 + KClO3 + 6KOH  3K2MnO4 + KCl + 3H2O      III MnO2 + H2  MnO + H2O

 

a) Wskaż równanie reakcji, w której tlenek manganu(IV) pełni rolę reduktora.

MnO2 pełni rolę reduktora w reakcji nr …………………………

b) Podaj stosunek molowy utleniacza do reduktora w reakcji I.

Stosunek molowy utleniacza do reduktora w reakcji I wynosi …………… : ……………

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 19a. (0 – 1)

Wiadomości i rozumienie Wskazanie reduktora (I.1.h.3)

Poprawna odpowiedź:
MnO2 pełni rolę reduktora w reakcji nr II.

1 p. – poprawne wskazanie równania reakcji
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

Zadanie 19b. (0 – 1)

Korzystanie z informacji Dokonywanie selekcji i analizy informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.3)

Poprawna odpowiedź:
Stosunek molowy utleniacza do reduktora w reakcji I wynosi 1 : 4

1 p. – poprawne określenie stosunku molowego
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2156

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 20. (2 pkt)

Tlenek manganu(IV) może pełnić w reakcjach rolę utleniacza lub reduktora, co zilustrowano poniższymi równaniami.

      I MnO2 + 4HCl  MnCl2+ Cl2 + 2H2O      II 3MnO2 + KClO3 + 6KOH  3K2MnO4 + KCl + 3H2O      III MnO2 + H2  MnO + H2O

Oblicz, ile dm 3 chloru (odmierzonego w warunkach normalnych) można otrzymać w wyniku całkowitej reakcji 0,01 dm3 kwasu solnego o stężeniu molowym = 7,40 mol · dm3 zgodnie z równaniem I. Wynik podaj z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 20. (0-2)

Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń chemicznych – stechiometrycznych z zastosowaniem pojęć: mol, objętość molowa gazów (II.5.b.2), oraz związanych ze stężeniem molowym roztworu (II.5.c.4)

Przykład poprawnego rozwiązania:

nHCl = cm · Vr = 0,01 dm3 · 7,4 mol·dm-3 = 0,074 mola

z równania reakcji:

        4 mole HCl  1 mol Cl20,074 mola HCl  xx=nCl2=0,074 mol · 1 mol4 mole=0,0185 molaVCl2= 0,0185 mol · 22,4 dm3 mol1=0,41 (dm3)

2 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z właściwą dokładnością
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych zaokrągleń.
1 p. – zastosowanie poprawnej metody i:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
– podanie wyniku z niewłaściwą dokładnością
– błąd w zaokrągleniu wyniku
– podanie wyniku z błędną jednostką
0 p. – zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania

2157

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 21. (2 pkt)

Fosfor biały wydziela z roztworów niektóre metale, np. miedź, zgodnie z poniższym schematem.

P4 + CuSO4 + H2O  Cu + H3PO4 + H2SO4

Dobierz i uzupełnij współczynniki stechiometryczne w podanym schemacie reakcji, stosując metodę bilansu elektronowego.

Bilans elektronowy:

Równanie reakcji:

..... P4 + ..... CuSO4 + ..... H2O  ..... Cu + ..... H3PO4 + ..... H2SO4

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 21. (0-2)

Wiadomości i rozumienie Zastosowanie prawa zachowania masy oraz zasady bilansu elektronowego do uzgodnienia równania reakcji w formie cząsteczkowej (I.3.a.1)

Poprawna odpowiedź:
dokonanie bilansu elektronowego

4P04PV+20e / (·1)   lub   P044PV+20eCuII+2eCu0 / (·10)

uzupełnienie współczynników stechiometrycznych

(1)P4 + 10CuSO4 + 16H2O  10Cu + 4H3PO4 + 10H2SO4 

2 p. – poprawne dokonanie bilansu elektronowego i poprawny dobór współczynników stechiometrycznych w równaniu reakcji
1 p. – – błędny bilans elektronowy lub brak bilansu i poprawny dobór współczynników stechiometrycznych w równaniu reakcji
– poprawny bilans elektronowy przy błędnie dobranych współczynnikach stechiometrycznych lub braku współczynników stechiometrycznych

0 p. – błędny bilans elektronowy i błędne współczynniki stechiometryczne lub brak odpowiedzi

2158

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 22. (1 pkt)

Węglan wapnia może być stosowany jako nawóz wzbogacający glebę w jony Ca2+ , pomimo że jest związkiem praktycznie nierozpuszczalnym w wodzie. Węglan wapnia może ulegać reakcji zgodnie z równaniem:

CaCO3 + H2O + CO2 Ca2+ + 2HCO3

 

Analizując powyższe równanie, wyjaśnij, dlaczego węglan wapnia można stosować jako nawóz, pomimo że nie rozpuszcza się w wodzie.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 22. (0-1)

Tworzenie informacji Wyjaśnienie przebiegu zjawisk spotykanych w życiu codziennym, posługując się wiedzą chemiczną w korelacji z innymi naukami przyrodniczymi (III.1.2)

Przykład poprawnej odpowiedzi:
Węglan wapnia pod wpływem wody (opadowej) zawierającej (kwasowy) CO2 (i inne kwasowe tlenki, np.: siarki, azotu) przeobraża się w wodorosól rozpuszczalną w wodzie, która ulega dysocjacji.

1 p. – poprawne wyjaśnienie przebiegu procesu
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2159

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 23. (1 pkt)

Poniżej przedstawiono wzory półstrukturalne (grupowe) wybranych węglowodorów i chloropochodnych węglowodorów.

Wskaż parę związków, które są względem siebie izomerami szkieletowymi, oraz parę związków, które są względem siebie izomerami podstawienia. Podaj numery oznaczające wzory tych związków.

Izomery szkieletowe:

Izomery podstawienia:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 23. (0-1)

Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych z izomerią konstytucyjną (I.1.i.2)

Przykład poprawnej odpowiedzi:
Izomery szkieletowe: I i III
Izomery podstawienia: II i VI

1 p. – poprawny wybór i podanie numerów wymienionych rodzajów izomerów
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2160

Matura Czerwiec 2012, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 24. (2 pkt)

W tabeli przedstawiono wzory półstrukturalne (grupowe) wybranych alkanów o łańcuchach prostych i rozgałęzionych oraz ich temperatury wrzenia pod ciśnieniem 1013 hPa.

n-alkany Alkany o łańcuchu rozgałęzionym
Wzór n-alkanu Twrzenia, °C Wzór i nazwa Twrzenia, °C
CH4 –162
CH3CH3 –88
CH3CH2CH3 –42
CH3(CH2)2CH3 0 (CH3)2CHCH3     2-metylopropan –12
CH3(CH2)3CH3 +36 (CH3)2CHCH2CH3     2-metylobutan +28
CH3(CH2)4CH3 +69 (CH3)2CH(CH2)2CH3   2-metylopentan +60
(CH3)3CCH2CH3     2,2-dimetylobutan +50

Na podstawie: R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, Warszawa 1998

Korzystając z informacji podanych w tabeli, uzupełnij poniższe zdania. W zdaniu 1. i 2. podkreśl właściwe określenie spośród podanych w nawiasie, a w zdaniu 3. wpisz odpowiednie informacje.

  1. Temperatura wrzenia alkanów ( maleje / rośnie) wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w cząsteczce.
  2. Izomer alkanu o łańcuchu rozgałęzionym ma temperaturę wrzenia ( niższą / wyższą ) od izomeru tego alkanu o łańcuchu prostym.
  3. Spośród n-alkanów wymienionych w tabeli w temperaturze –5 °C cieczami są n-alkany, których cząsteczki zawierają ……………………………………………………………… atomów węgla.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 24. (0-2)

Korzystanie z informacji Wyszukanie w podanym tekście informacji potrzebnych do rozwiązania określonego problemu (II.1.a)

Poprawna odpowiedź:

  1. Temperatura wrzenia alkanów ( maleje / rośnie) wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w cząsteczce.
  2. Izomer alkanu o łańcuchu rozgałęzionym ma temperaturę wrzenia ( niższą / wyższą ) od izomeru tego alkanu o łańcuchu prostym.
  3. Spośród n-alkanów wymienionych w tabeli w temperaturze –5 °C cieczami są n-alkany, których cząsteczki zawierają cztery, pięć i sześć lub 4, 5 i 6 atomów węgla.

2 p. – poprawne uzupełnienie trzech zdań
1 p. – poprawne uzupełnienie dwóch zdań
0 p. – poprawne uzupełnienie tylko jednego zdania; błędne uzupełnienie wszystkich zdań lub brak odpowiedzi