Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2621
2211

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 3. (1 pkt)

Uzupełnij poniższy schemat poziomów energetycznych, tak aby ilustrował on rozmieszczenie elektronów w atomie miedzi (w stanie podstawowym) w podpowłokach 3d i 4s.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie. Zastosowanie zasad rozmieszczania elektronów na orbitalach do zapisu konfiguracji elektronowych (I.1.a.4).

Poprawna odpowiedź

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne uzupełnienie całego schematu.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

2212

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 4. (1 pkt)

Uzupełnij poniższą tabelę − wpisz wszystkie wartości wymienionych w niej liczb kwantowych, które opisują stan elektronów podpowłoki 3d.

Liczba kwantowa Wartość lub wartości
główna, n
poboczna (orbitalna), l
magnetyczna, m
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie. Opisanie stanu elektronu w atomie za pomocą liczb kwantowych (I.1.a.6).

Poprawna odpowiedź

Liczba kwantowa Wartość lub wartości
główna, n 3
poboczna (orbitalna), l 2
magnetyczna, m –2, –1, 0, 1, 2

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne uzupełnienie całej tabeli.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

2213

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 5. (1 pkt)

Na trwałość jądra atomowego ma wpływ stosunek liczby neutronów do liczby protonów. Kiedy jądro ma nadmiar protonów, w jego wnętrzu może zajść przemiana β+, w której z protonu powstają neutron, pozyton i neutrino.

p11 n01+e++10+v00

Pozyton, e+, jest cząstką różniącą się od elektronu tylko znakiem ładunku elektrycznego. Bezwzględna wartość ładunku oraz masa obydwu cząstek są jednakowe. Neutrino, ν, jest nienaładowaną elektrycznie cząstką o masie spoczynkowej bliskiej zeru.

Na podstawie: A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Warszawa 2010
oraz A. Czerwiński, Energia jądrowa i promieniotwórczość, Warszawa 1998.

Pozytonowa tomografia emisyjna jest metodą diagnostyki medycznej, w której wykorzystuje się strumień pozytonów. Ich źródłem może być sztuczny radioizotop fluoru 18F . Izotop ten otrzymuje się przez napromieniowanie protonami izotopu tlenu 18O .

Napisz równania opisanych reakcji − uzupełnij poniższe schematy.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie. Zapisanie równań naturalnych przemian promieniotwórczych oraz sztucznych reakcji jądrowych i przewidywanie ich produktów (I.3.a.3).

Poprawna odpowiedź

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne uzupełnienie wszystkich pól w obu schematach.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

2214

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 6. (1 pkt)

Na trwałość jądra atomowego ma wpływ stosunek liczby neutronów do liczby protonów. Kiedy jądro ma nadmiar protonów, w jego wnętrzu może zajść przemiana β+, w której z protonu powstają neutron, pozyton i neutrino.

p11 n01+e++10+v00

Pozyton, e+, jest cząstką różniącą się od elektronu tylko znakiem ładunku elektrycznego. Bezwzględna wartość ładunku oraz masa obydwu cząstek są jednakowe. Neutrino, ν, jest nienaładowaną elektrycznie cząstką o masie spoczynkowej bliskiej zeru.

Na podstawie: A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Warszawa 2010
oraz A. Czerwiński, Energia jądrowa i promieniotwórczość, Warszawa 1998.

Jądro o liczbie atomowej Z1 i liczbie masowej A1 uległo przemianie β+, w której wyniku powstało jądro o liczbie atomowej Z2 i liczbie masowej A2.

Spośród podanych zależności wybierz i podkreśl te, które są prawdziwe dla Z1 i Z2 oraz dla A1 i A2.

Z2 = Z1 – 1                     Z2 = Z1                     Z2 = Z1 + 1
A2 = A1 – 1                     A2 = A                    A2 = A1 + 1

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Opisanie za pomocą schematu przebiegu zjawisk lub procesów (II.4.b.1).

Poprawna odpowiedź

Z2 = Z1 – 1
A2 = A1

Schemat punktowania

1 p. – za wskazanie dwóch poprawnych zależności.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

2215

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 7. (2 pkt)

W temperaturze 20 ºC i pod ciśnieniem 1005 hPa wykonano eksperyment, którego przebieg przedstawiono na rysunku. W kolbie zaszła reakcja opisana równaniem:

Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

Oblicz, ile cm3 kwasu solnego o stężeniu 2 mol · dm–3 potrzeba do całkowitego roztworzenia 2 gramów magnezu. Wynik zaokrąglij do jedności.

Obliczenia:

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Wykonanie obliczeń stechiometrycznych na podstawie równania reakcji (II.5.c).
Obliczenie objętości roztworu (II.5.d.2).

Przykładowe rozwiązanie

nHCl=2nMg=2mMgMMg=2·2 g24,31 g·mol1=0,16 mol

 

VHCl=nHClcHCl=0,16 mol2 mol·dm3=0,08 dm3=80 cm3

Należy uznać za poprawne również te odpowiedzi, które są zaokrągleniem wyniku obliczeń w górę, ponieważ chodzi o całkowite roztworzenie magnezu.

Schemat punktowania

2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z właściwą dokładnością w cm3.
1 p. – za zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego.
lub
– podanie wyniku z błędną jednostką.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia albo brak rozwiązania.

2216

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 8. (1 pkt)

W temperaturze 20 ºC i pod ciśnieniem 1005 hPa wykonano eksperyment, którego przebieg przedstawiono na rysunku. W kolbie zaszła reakcja opisana równaniem:

Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

Opisz sposób wyodrębnienia z mieszaniny poreakcyjnej jonowego produktu tej reakcji. Załóż, że magnez przereagował całkowicie.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji. Zaprojektowanie metody rozdzielania składników mieszaniny homogenicznej (III.2.1).

Poprawna odpowiedź

Należy odparować wodę z mieszaniny poreakcyjnej.

Schemat punktowania

1 p. – za poprawną odpowiedź.
0 p. – za błędną odpowiedź albo brak odpowiedzi.

2217

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 9. (3 pkt)

W temperaturze 20 ºC i pod ciśnieniem 1005 hPa wykonano eksperyment, którego przebieg przedstawiono na rysunku. W kolbie zaszła reakcja opisana równaniem:

Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

Wykonaj obliczenia i oceń, czy wodór wydzielony w reakcji 2 gramów magnezu z nadmiarem kwasu solnego w temperaturze 20 ºC i pod ciśnieniem 1005 hPa zmieści się w użytym w doświadczeniu cylindrze miarowym o pojemności 1000 cm3. Uniwersalna stała gazowa R = 83,1 dm3 · hPa · mol–1 · K–1.

Obliczenia:

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź:

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Wykonanie obliczeń stechiometrycznych na podstawie równania reakcji (II.5.c).
Zastosowanie do obliczeń równania Clapeyrona (II.5.b.1).

Przykładowe rozwiązanie

nH2=nMg=mMgMMg=2 g24,31 g·mol1=0,08 mol

 

pV=nRT    V=nRTp

 

VH2=0,08 mol·83,1 dm3·hPa·mol1·K1·293 K1005 hPa=1,938 dm3=1938 cm3

 

 VH2>1000 cm3

Nie zmieści się.

Schemat punktowania

2 p. – za zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z jednostką.
1 p. – za zastosowanie poprawnej metody, ale:
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego.
lub
– podanie wyniku z błędną jednostką lub bez jednostki.
0 p. – za zastosowanie błędnej metody obliczenia albo brak rozwiązania.
oraz
1 p. – za sformułowanie wniosku adekwatnego do otrzymanego (poprawnego lub błędnego) wyniku liczbowego.
0 p. – za brak rozwiązania zadania lub sformułowanie wniosku nieadekwatnego do otrzymanego wyniku liczbowego albo brak odpowiedzi.

2218

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 10. (1 pkt)

W temperaturze 20 ºC i pod ciśnieniem 1005 hPa wykonano eksperyment, którego przebieg przedstawiono na rysunku. W kolbie zaszła reakcja opisana równaniem:

Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

W opisanych warunkach eksperymentu reakcja magnezu z kwasem solnym zachodziła bardzo szybko.

Wymień dwa sposoby zmiany warunków wykonania eksperymentu, w których wyniku szybkość zachodzącej reakcji będzie mniejsza.

I sposób: ………………………………………………………………………………………………………………………

II sposób: …………………………………………………………………………………………………………………….

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie. Określenie wpływu różnych czynników na przebieg reakcji chemicznej (I.3.d.1).

Przykładowe odpowiedzi
    ochłodzenie mieszaniny reakcyjnej
    zmniejszenie stężenia kwasu solnego (rozcieńczenie kwasu)
   zmniejszenie stopnia rozdrobnienia magnezu (użycie magnezu w większych kawałkach)
    dodanie inhibitora

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne wskazanie dwóch sposobów zmniejszenia szybkości reakcji.
0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi.

2219

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 11. (1 pkt)

W temperaturze 25 ºC sacharoza hydrolizuje w środowisku o odczynie kwasowym, tak że po upływie 192 minut reakcji ulega połowa początkowej ilości disacharydu. Oznacza to, że okres półtrwania sacharozy w opisanych warunkach jest równy 192 minuty.

Na podstawie: P.W. Atkins, Chemia fizyczna, Warszawa 2001.

Oblicz, po ilu minutach ulegnie hydrolizie w opisanych warunkach 75% początkowej ilości sacharozy. Wynik podaj w zaokrągleniu do jedności.

Obliczenia:

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji. Wykonanie obliczeń stechiometrycznych (II.5.c).

Przykładowe rozwiązanie

Po 192 min przereaguje 50% początkowej ilości sacharozy. Po kolejnych 192 minutach przereaguje 50% z pozostałych 50% początkowej ilości sacharozy, czyli 25% ilości początkowej, a więc po 2 · 192 min = 384 minutach przereaguje 50% + 25% = 75% początkowej ilości sacharozy.

Schemat punktowania

1 p. – za podanie poprawnego wyniku.
0 p. – za błędny wynik albo brak odpowiedzi.

2220

Matura Maj 2015, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 12. (1 pkt)

W odpowiednich warunkach cyklopropan przekształca się w propen według schematu

cyklopropan (g) → propen (g)

Napisz równanie opisanej reakcji. Zastosuj wzory półstrukturalne (grupowe) lub uproszczone.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie. Napisanie równania reakcji na podstawie graficznego opisu przemiany (I.3.a.4).

Poprawna odpowiedź

Schemat punktowania

1 p. – za poprawne napisanie równania reakcji.
0 p. – za błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) albo brak odpowiedzi.