Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2778
2721

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 9. (2 pkt)

Pewna roślina rosnąca na glebie o odczynie kwasowym ma kwiaty w kolorze niebieskim, a gdy odczyn gleby jest zasadowy, jej kwiaty mają zabarwienie różowoczerwone. Gleba, na której posadzono tę roślinę, pierwotnie miała odczyn obojętny, ale do jej użyźnienia zastosowano siarczan(VI) amonu.

a) Określ kolor, na jaki zabarwiły się kwiaty tej rośliny po użyciu siarczanu(VI) amonu.

Kwiaty zabarwiły się na kolor ………………………………………………………………………………………..

b) Uzasadnij swoją odpowiedź, zapisując w formie jonowej skróconej odpowiednie
równanie reakcji.

Równanie reakcji: …………………………………………………………………………………………………………

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Korzystanie z informacji Analiza informacji zawartych w tablicach chemicznych –przewidywanie odczynu wodnego roztworu soli (II.1.b)

Poprawna odpowiedź

• Kwiaty zabarwiły się na kolor niebieski.

1 p. – poprawne określenie koloru kwiatów

0 p. – błędne określenie koloru kwiatów (różowoczerwony) lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Zilustrowanie przebiegu reakcji równaniem zapisanym w formie jonowej skróconej (I.3.a)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•  NH+4 + H2O ⇄ NH3 + H3O+

•  NH+4 + 2H2O ⇄ NH3 · H2O + H3O+
•  NH4 ⇄ NH3 + H+

•  NH+4 + H2O ⇄ NH3 · H2O + H+

1 p. – poprawne napisanie równania reakcji w formie jonowej skróconej

0 p. – błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów lub błędne współczynniki stechiometryczne lub zapis niejonowy) lub brak odpowiedzi

2722

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 10. (2 pkt)

W teorii Brönsteda sprzężoną parą kwas-zasada nazywa się układ złożony z kwasu oraz zasady, która powstaje z tego kwasu przez odłączenie protonu.

 

Dla przemiany przedstawionej równaniem:

                      CH3NH2 + H2O ⇄ CH3NH+3 + OH

napisz wzory kwasów i zasad, które w tej reakcji tworzą sprzężone pary.

Sprzężona para 1

Kwas 1: Zasada 1:

Sprzężona para 2

Kwas 2: Zasada 2:
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Podanie przykładów kwasów i zasad według teorii Brönsteda (I.2.b)

Poprawna odpowiedź 

Sprzężona para 1

Kwas 1:          H2O Zasada 1:         OH

Sprzężona para 2

Kwas 2:        CH3NH+3 Zasada 2:        CH3NH2

lub odwrotnie, tzn. CH3NH+i CH3NH2  jako sprzężona para 1 oraz H2O i OH– jako sprzężona para 2

2 p. – poprawne napisanie wzorów kwasów i zasad stanowiących obie sprzężone pary kwas-zasada (po 1 p. za każdą parę)

1 p. – poprawne napisanie wzoru kwasu i zasady stanowiących jedną sprzężoną parę kwas-zasada

o p. – błędne napisanie wzorów kwasów i zasad stanowiących obie sprzężone pary kwas-zasada lub brak odpowiedzi

2723

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 11. (1 pkt)

W poniższej tabeli podano wartości stopnia dysocjacji trzech kwasów karboksylowych w ich
wodnych roztworach o stężeniu 0,1 mol/dm3 w temperaturze 25 °C.

              Wzór związku               Stopień dysocjacji, %
              HCOOH                             4,15
              CH3COOH                             1,33
              C6H5COOH                             2,50

Na podstawie: Z. Dobkowska: Szkolny poradnik chemiczny, Warszawa 1990

 

Na podstawie podanych wartości stopnia dysocjacji uszereguj podane kwasy od najsłabszego do najmocniejszego.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Analiza danych przedstawionych w tabeli – określenie mocy elektrolitu na podstawie wartości stopnia dysocjacji (II.1.b)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•  CH3COOH        C6H5COOH        HCOOH

•  (kwas) etanowy lub octowy        (kwas) benzenokoksylowy lub benzoesowy (kwas) metanowy lub mrówkowy

1 p. – poprawne podanie wzorów lub nazw kwasów we właściwej kolejności

0 p. – podanie wzorów lub nazw kwasów w niewłaściwej kolejności

– błędny zapis wzoru lub nazwy któregoś z wymienianych kwasów

– brak odpowiedzi

2724

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 12. (2 pkt)

Przygotowano wodne roztwory kwasów HX i HY oraz ich soli NaX i NaY, wszystkie o stężeniach 1 mol/dm3. Stałe dysocjacji kwasowej HX i HY w temperaturze 25 °C są odpowiednio równe: Ka(HX) = 4,0·10–5, Ka(HY) = 2,3·10–2.

a) Posługując się zapisem w formie cząsteczkowej, dopisz do podanych substratów produkty reakcji lub napisz, że przemiana nie zachodzi.

NaX + HY → ……………………………………………………………………………………………………………….
NaY + HX → ……………………………………………………………………………………………………………….

b) Wskaż kwas (HX lub HY), którego roztwór o stężeniu 1 mol/dm3 ma wyższe pH.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Korzystanie z informacji Dokonanie analizy informacji zawartych w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)

Poprawna odpowiedź

•     NaX + HY → NaY + HX

NaY + HX → reakcja nie zachodzi

1 p. – poprawne dokończenie równania reakcji pierwszej i stwierdzenie, że reakcja zachodzi

o p. – błędne dokończenie równania reakcji pierwszej

– stwierdzenie, że reakcja pierwsza nie zachodzi

– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Korzystanie z informacji Dokonanie analizy informacji zawartych w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)

Poprawna odpowiedź

•     HX

1 p. – wskazanie wzoru kwasu HX

o p. – wskazanie wzoru kwasu HY lub brak odpowiedzi

 

2725

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 13. (1 pkt)

Do oceny mocy elektrolitu stosuje się stopień dysocjacji oraz stałą dysocjacji, jednak w tablicach chemicznych zwykle podawane są wartości stałej dysocjacji.

Wyjaśnij, dlaczego stała dysocjacji lepiej charakteryzuje moc elektrolitu.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku (III.3)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•  (Ponieważ) stała dysocjacji nie zależy od stężenia (elektrolitu)

•  (Ponieważ) stopień dysocjacji zależy od stężenia (elektrolitu)

1 p. – poprawnie wyjaśnienie

0 p. – wyjaśnienie niepoprawne lub niewystarczające lub brak odpowiedzi

Przykład odpowiedzi niewystarczającej

•  Ponieważ stała dysocjacji jest bardziej uniwersalną miarą mocy elektrolitu

2726

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 14. (2 pkt)

W temperaturze 700 K stężeniowa stała równowagi reakcji opisanej równaniem:

CO (g)+ H2O (g) ⇄ CO2 (g)+ H2 (g)

ma wartość 9,0.
Do reakcji tej użyto pary wodnej (H2O) oraz gazu syntezowego, czyli mieszaniny CO i H2, zamiast czystego CO. Reakcję prowadzono w układzie zamkniętym. Po osiągnięciu stanu równowagi w temperaturze 700 K stężenia CO, CO2, H2 były odpowiednio równe:

[CO] = 0,3 mol/dm3, [CO2] = 6,3 mol/dm3, [H2] = 12,9 mol/dm3.

Oblicz stężenie równowagowe pary wodnej w temperaturze 700 K. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

Obliczenia:

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Obliczenie stężenia równowagowego jednego z reagentów (II.5.f)

Przykładowe poprawne rozwiązanie

·   K=CO2H2COH2O   i   H2O=x     9=6,3·12,90,3x      x=30,1 mol/dm3

2 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia równowagowego stężenia pary wodnej (wynikającej z prawa działania mas zależności między danymi a szukaną), poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z właściwą dokładnością, poprawnym zaokrągleniem i w prawidłowych jednostkach

1 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia równowagowego stężenia pary wodnej i popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego

– podanie wyniku z niewłaściwą dokładnością

– podanie wyniku w nieprawidłowych jednostkach

– błąd w zaokrągleniu wyniku

– pominięcie jednostek

0 p. – zastosowanie błędnej metody obliczenia stężenia lub brak odpowiedzi

 

2727

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 15. (2 pkt)

W temperaturze 700 K stężeniowa stała równowagi reakcji opisanej równaniem:

CO (g)+ H2O (g) ⇄ CO2 (g)+ H2 (g)

ma wartość 9,0.
Do reakcji tej użyto pary wodnej (H2O) oraz gazu syntezowego, czyli mieszaniny CO i H2, zamiast czystego CO. Reakcję prowadzono w układzie zamkniętym. Po osiągnięciu stanu równowagi w temperaturze 700 K stężenia CO, CO2, H2 były odpowiednio równe:

[CO] = 0,3 mol/dm3, [CO2] = 6,3 mol/dm3, [H2] = 12,9 mol/dm3.

Korzystając z podanych w informacji wartości stężeń równowagowych reagentów, oblicz i napisz, w jakim stosunku molowym występowały CO i H2 w gazie syntezowym użytym do realizacji opisanej przemiany.

Obliczenia:

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 1
Korzystanie z informacji Obliczenie stężeń początkowych reagentów (II.5.f)

Przykładowe poprawne rozwiązanie

•     C0CO = [CO] + [CO2] = 0,3 + 6,3 = 6,6 mol/dm3

C0H2 = [H2] – [CO2] = 12,9 – 6,3 = 6,6 mol/dm3

nCOnH2=C0COC0H2=6,66,6=1:1

2 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia stosunku molowego  nco : nH2 = 1 : 1

1 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia stosunku molowego  nco : nH2 i popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego

0 p. – zastosowanie błędnej metody obliczenia stosunku molowego lub brak odpowiedzi

2728

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 16. (2 pkt)

Do dwóch probówek wprowadzono po 5 cm3 wodnego roztworu chlorku chromu(III). Do każdej z nich dodano po 5 cm3 rozcieńczonej wody amoniakalnej i zaobserwowano wytrącenie się osadu o barwie szarozielonej. Następnie do pierwszej probówki dodano kilka cm3 stężonego roztworu wodorotlenku sodu, a do drugiej taką samą objętość kwasu solnego. Zaobserwowano, że szarozielony osad rozpuścił się w obu probówkach.

a) Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji chlorku chromu(III) z wodą amoniakalną.

b) Na podstawie opisanych wyników doświadczenia określ charakter chemiczny związku tworzącego osad o szarozielonej barwie.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji chemicznej na podstawie słownego opisu przemiany (I.3.a)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•  CrCl3 +3NH3 + 3H2O → Cr(OH)3 + 3NH4Cl
•  CrCl3 + 3(NH3 · H2O) → Cr(OH)3 + 3NH4Cl
•  CrCl3 + 3NH3 · H2O → Cr(OH)3 + 3NH4Cl

1 p. – poprawne napisanie równania reakcji w formie cząsteczkowej

0 p. – błędne napisanie równania reakcji (błędne wzory reagentów lub błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Tworzenie informacji Zaklasyfikowanie substancji na podstawie opisu reakcji chemicznych (III.3)

Poprawna odpowiedź

•  (Ma właściwości) amfoteryczne lub (charakter) amfoteryczny

1 p. –  poprawne określenie charakteru chemicznego związku tworzącego osad

0 p. – błędne określenie charakteru chemicznego lub brak odpowiedzi

2729

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 17. (4 pkt)

Aniony dichromianowe(VI) reagują z kationami żelaza(II) w środowisku kwasowym według następującego schematu:

Cr2O2-7 + Fe2+ + H+ ⎯⎯→ Cr3+ + Fe3+ + H2O

a) Napisz w formie jonowej z uwzględnieniem oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowo-elektronowy) równania procesów redukcji i utleniania dokonujących się w czasie tej reakcji.

Równanie procesu redukcji:

Równanie procesu utleniania:

b) Dobierz i uzupełnij współczynniki stechiometryczne w poniższym schemacie.

…… Cr2O2-7 + …… Fe2+ + …… H+ ⎯⎯→ …… Cr3+ + …… Fe3+ + …… H2O

c) Podaj stosunek molowy utleniacza do reduktora.

Stosunek molowy utleniacza do reduktora: ……………………. : ……………………….

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–2)

Wiadomości i rozumienie Zastosowanie prawa zachowania masy i prawa zachowania ładunku do uzgadnia równań reakcji utleniania i redukcji zapisanych w formie jonowej skróconej (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

• Równanie procesu redukcji:  Cr2O2-7 + 14H+ + 6e⎯⎯→ 2Cr3+ + 7H2O (x1)

Równanie procesu utleniania:  Fe2+ ⎯⎯→ Fe3+ + e (x6)

2 p. – poprawne (uwzględniające bilans masy i bilans ładunku) napisanie obu równań w  formie jonowej

1 p. – poprawne napisanie jednego równania w formie jonowej i błędne zapisanie drugiego równania lub zapisanie go w formie niejonowej (zapis formalny)

– brak zapisu jednego równania reakcji

0 p. – błędne napisanie obu równań (błędne wzory reagentów lub błędne współczynniki stechiometryczne lub zapis niejonowy)

– błędne przypisanie równań procesom utleniania i redukcji

– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Zastosowanie zasady bilansu elektronowego do uzgadniania równań reakcji zapisanych w formie jonowej skróconej (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

•  (1)Cr2O2-7 + 6Fe2+ + 14H+ ⎯⎯→ 2Cr3+ + 6Fe3+ + 7H2O

1 p. – poprawne uzupełnienie współczynników stechiometrycznych; zdający 1 p. również wtedy, gdy nie otrzymał oceny pozytywnej za zapis równań w części a)zadania, ale poprawnie dobrał współczynniki w części b)

0 p. – błędne uzupełnienie współczynników stechiometrycznych lub brak odpowiedzi

c) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Wskazanie utleniacza i reduktora (I.1.h)

Poprawna odpowiedź

•  Stosunek molowy utleniacza do reduktora: 1 : 6

1 p. – poprawne określenie stosunku molowego utleniacza do reduktora (1 : 6 lub inny wynikający z nieprawidłowo dobranych współczynników w części b) zadania)

0 p. – błędne określenie stosunku molowego utleniacza do reduktora (każdy wynik, który nie odpowiada zapisowi równania reakcji w części b) zadania) lub brak odpowiedzi

2730

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 18. (2 pkt)

W poniższej tabeli przedstawiono równania reakcji elektrodowych oraz odpowiadające im wartości potencjałów standardowych dwóch półogniw redoks tworzących tzw. ogniwo niklowo-kadmowe.

Równanie reakcji elektrodowej Potencjał standardowy, V
Cd(OH)2 + 2e ⇄ Cd + 2OH             E° = ‒ 0,81
NiO(OH) + H2O + e ⇄ Ni(OH)2 + OH             E° = + 0,52

Na podstawie: W. Mizerski: Tablice chemiczne, Warszawa 2003

 

a) Korzystając z podanych informacji, napisz sumaryczne równanie reakcji, która zachodzi w pracującym ogniwie niklowo-kadmowym.

b) Oblicz siłę elektromotoryczną (SEM) tego ogniwa w warunkach standardowych.

SEM: …………………………………………………………………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Tworzenie informacji Określenie zależności przyczynowo-skutkowych – przewidywanie kierunku przebiegu reakcji utleniania-redukcji (III.1)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•   Cd + 2NiO(OH) + 2H2O → Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2

•  Cd + 2NiO(OH) + 2H2O + 2OH → Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2 + 2OH

•  Cd + 2NiO(OH) + 2H2O + 2OH → Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2 + 2OH

1 p. – poprawne napisanie sumarycznego równania reakcji

0 p. – błędne napisanie sumarycznego równania reakcji (błędne wzory substratów lub produktów, lub błędne współczynniki stechiometryczne, lub zapis „⇄” w równaniu reakcji

– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Korzystanie z informacji Obliczenie SEM ogniwa (II.5.e)

Poprawna odpowiedź

•  SEM (= 0,52 V –(–0,81 V)) = 1,33 V

1 p. – poprawne obliczenie wartości siły elektromotorycznej (SEM) ogniwa we właściwych jednostkach (zapis obliczeń nie jest wymagany)

2 p. – błędne podanie wartości siły elektromotorycznej (SEM) ogniwa lub wyrażenie jej w niewłaściwych jednostkach, lub pominięcie jednostek

– brak odpowiedzi

2731

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 19. (1 pkt)

Wilgotne powietrze stanowi środowisko korozyjne, w którym metalowe przedmioty narażone są na zniszczenie. Metale można chronić przed korozją przez powlekanie ich powierzchni innymi metalami. Jeżeli w tym celu zastosuje się metal o potencjale większym od potencjału metalu chronionego (powłoka katodowa), pełne zabezpieczenie uzyskuje się tylko wówczas, gdy powłoka jest całkowicie szczelna. Jeżeli natomiast zastosuje się powłokę wykonaną z metalu o potencjale mniejszym od potencjału metalu chronionego (powłoka anodowa), jej uszkodzenie nie powoduje korozji metalu podłoża.
O charakterze danej powłoki metalicznej na stali można wnioskować, porównując wartości standardowych potencjałów odpowiednich elektrod (typu Me/Men+).

Oceń, który metal (cynk czy miedź) powinien być zastosowany do ochrony przed korozją w wilgotnym powietrzu stalowego przedmiotu narażonego na zarysowania.

Wybrany metal: ………………………………………..

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Zaproponowanie metody zapobiegania korozji elektrochemicznej (III.2)

Poprawna odpowiedź
•  Wybrany metal: cynk

1 p. – poprawne podanie nazwy lub symbolu metalu

0 p. – błędne podanie nazwy lub symbolu metalu (miedź lub Cu) lub brak odpowiedzi

2732

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 20. (1 pkt)

Wilgotne powietrze stanowi środowisko korozyjne, w którym metalowe przedmioty narażone są na zniszczenie. Metale można chronić przed korozją przez powlekanie ich powierzchni innymi metalami. Jeżeli w tym celu zastosuje się metal o potencjale większym od potencjału metalu chronionego (powłoka katodowa), pełne zabezpieczenie uzyskuje się tylko wówczas, gdy powłoka jest całkowicie szczelna. Jeżeli natomiast zastosuje się powłokę wykonaną z metalu o potencjale mniejszym od potencjału metalu chronionego (powłoka anodowa), jej uszkodzenie nie powoduje korozji metalu podłoża.
O charakterze danej powłoki metalicznej na stali można wnioskować, porównując wartości standardowych potencjałów odpowiednich elektrod (typu Me/Men+).

W niektórych środowiskach następuje zmiana biegunowości układu: metal podłoża – metal powłoki ochronnej, a tym samym zmiana charakteru powłoki. Przykładem może być powłoka cynowa na stali: w wilgotnym powietrzu wykazuje ona charakter katodowy, natomiast w warunkach beztlenowych stanowi powłokę anodową.

Dokończ poniższe zdanie, wpisując właściwą nazwę.

Po mechanicznym uszkodzeniu cynowej powłoki na wewnętrznej stalowej powierzchni zamkniętej puszki z konserwą cyna ulega procesowi

(utleniania / redukcji).

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Określenie zależności przyczynowo-skutkowych –przewidywanie kierunku przebiegu reakcji utleniania- redukcji (III.1)

Poprawna odpowiedź

•   Po mechanicznym uszkodzeniu cynowej powłoki na wewnętrznej stalowej powierzchni zamkniętej puszki z konserwą cyna ulega procesowi utleniania.

1 p. – poprawne dokończenie zdania

0 p. – błędne dokończenie zdania (wskazanie redukcji lub wskazanie obu procesów) lub brak odpowiedzi

 

2733

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 21. (1 pkt)

Narysuj wzór strukturalny lub półstrukturalny (grupowy) węglowodoru, w którego cząsteczce występuje osiem wiązań σ i jedno wiązanie π.

 

 

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawna odpowiedź

•   CH2 = CH – CH3

1 p. – poprawne napisanie wzoru strukturalnego lub półstrukturalnego

0 p. – błędne napisanie wzoru lub brak odpowiedzi

2734

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 22. (3 pkt)

Alkeny bardzo łatwo przyłączają bromowodór lub chlorowodór. Reakcje te nie wymagają użycia katalizatorów ani podwyższenia temperatury. Powstałe w wyniku tej przemiany halogenki alkilowe mogą ulegać reakcji podstawienia lub reakcji eliminacji. Temperatura pokojowa i użycie wody jako rozpuszczalnika sprzyja reakcji podstawienia, natomiast użycie alkoholowego roztworu wodorotlenku potasu w podwyższonej temperaturze (około 80 ºC) prowadzi do reakcji eliminacji.
W obecności kwasu siarkowego(VI) alkeny mogą reagować także z wodą, dając alkohole.
Poniżej przedstawiono ciąg przemian:

but-1-en ⎯⎯1→ 2-chlorobutan ⎯⎯2→ but-2-en ⎯⎯3→ butan-2-ol

Skorzystaj z powyższej informacji i napisz równania reakcji 1, 2 oraz 3, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych. Jeżeli reakcja wymaga użycia katalizatora, odpowiedniego środowiska lub podwyższenia temperatury, napisz to nad strzałką równania reakcji.

Równania reakcji:
1: ………………………………………………………………………………………………………………………………..

2: ………………………………………………………………………………………………………………………………..

3: ………………………………………………………………………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie słownego opisu przemian (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

•  Równania reakcji:

1. CH2=CHCH2CH3 + HCl ——(brak katalizatora, temperatura pokojowa)———→  CH3CHClCH2CH3
2. CH3CHClCH2CH3 + KOH ——alkohol lub C2H5OH lub EtOH oraz T lub 80°C——→ CH3CH=CHCH+ KCl + H2O

3. CH3CH=CHCH3 + H2——H+ lub H2SO4——→ CH3CH(OH)CH2CH3

3 p. – poprawne napisanie trzech równań reakcji z zaznaczeniem wymaganych warunków reakcji w równaniu reakcji drugiej i trzeciej

2 p. – poprawne napisanie dwóch równań reakcji (z zaznaczeniem wymaganych warunków reakcji) i błędne zapisanie jednego równania reakcji (błędne wzory reagentów lub błędne współczynniki stechiometryczne, lub niezaznaczenie warunków reakcji w równaniu reakcji drugiej lub trzeciej)

– brak jednego równania reakcji

1 p. – poprawne napisanie jednego równania reakcji (z zaznaczeniem wymaganych warunków reakcji) i błędne zapisanie dwóch równań reakcji (błędne wzory reagentów lub błędne współczynniki stechiometryczne, lub niezaznaczenie warunków reakcji w równaniu reakcji drugiej lub trzeciej)

– brak dwóch równań reakcji

0 p. – błędne napisanie wszystkich równań reakcji (błędne wzory reagentów lub błędne współczynniki stechiometryczne, lub niezaznaczenie warunków reakcji w równaniu reakcji drugiej lub trzeciej)

– brak odpowiedzi

2735

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 23. (3 pkt)

Poniżej podano dwa ciągi przemian chemicznych, w wyniku których otrzymano związki organiczne B i D.

CH3–CH2–CH3 + Cl2 ⎯⎯światło⎯→ CH3–CHCl–CH3 ⎯⎯KOH/H2O⎯→ A [O] B

CH3–CH2–CH3 + Cl2 ⎯⎯światło⎯→ CH3–CH2–CH2Cl ⎯⎯KOH/H2O⎯→ C [O] D

a) Narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) związku oznaczonego literą B oraz podaj nazwę systematyczną związku oznaczonego literą D.

Wzór związku B: ………………………………………………………………………………………………………….
Nazwa związku D: ………………………………………………………………………………………………………..

b) Stosując podział charakterystyczny dla chemii organicznej, określ typ reakcji, w wyniku których powstały związki oznaczone literami A i C.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–2)

Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2)

Poprawna odpowiedź

•   Wzór związku B:

Nazwa związku D: propanal lub kwas propanowy

2 p. – poprawne napisanie wzoru półstrukturalnego związku B oraz podanie poprawnej nazwy systematycznej związku D

1 p. – poprawne napisanie wzoru półstrukturalnego związku B i podanie błędnej nazwy związku D albo brak nazwy związku D

– błędne napisanie wzoru półstrukturalnego związku B albo brak wzoru związku B i podanie poprawnej nazwy związku D
– poprawne napisanie wzorów półstrukturalnych związku B i związku D lub podanie poprawnych nazw związku B i związku D

0 p. – błędne napisanie wzoru związku B i podanie błędnej nazwy związku D

– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych z typami reakcji (I.1.e)

Poprawna odpowiedź

•  (reakcja) podstawienia (nukleofilowego)

•  (reakcja) substytucji (nukleofilowej)

1 p. – poprawne określenie typu reakcji (substytucja lub podstawienie)

0 p. – błędne określenie typu reakcji lub brak odpowiedzi

2736

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 24. (1 pkt)

Uzupełnij poniższy schemat, tak aby otrzymać wzór izomeru geometrycznego cis węglowodoru o wzorze grupowym

                                                                        CH3–CH2–CH=CH–CH2–CH3

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Uzupełnianie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2)

Poprawna odpowiedź

1 p. – poprawne uzupełnienie schematu

0 p. – błędne uzupełnienie schematu lub brak odpowiedzi

2737

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 25. (1 pkt)

Określ stopnie utlenienia atomów węgla w cząsteczce kwasu etanowego (octowego). Wypełnij tabelę, wpisując stopień utlenienia atomu węgla, którego symbol został podkreślony.

CH3–COOH CH3COOH
Stopnie utlenienia atomów węgla
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Określanie stopni utlenienia pierwiastka (węgla) w cząsteczce związku organicznego (I.1.h)

Poprawna odpowiedź

CH3–COOH CH3COOH
Stopnie utlenienia atomów węgla  -III lub -3  (+) III lub (+)

1 p. – poprawne określenie stopni utlenienia wskazanych atomów węgla

0 p. – błędne określenie stopni utlenienia jednego lub obu atomów węgla

– brak co najmniej jednej odpowiedzi

2738

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 26. (1 pkt)

Spośród poniższych wzorów wybierz wszystkie, które są wzorami izomerów 1,2-dimetylobenzenu (napisz numery, którymi je oznaczono).

Wzory izomerów 1,2-dimetylobenzenu: ………………………………………………………………………….

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych z izomerią podstawienia (I.1.i)

Poprawna odpowiedź

•  Wzory izomerów 1,2-dimetylobenzenu: II    IV

1 p. – poprawne podanie obu numerów, którymi oznaczono wzory izomerów (II i IV)

0 p. – każda inna odpowiedź (np. wskazanie wzoru I)

– brak odpowiedzi

2739

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 27. (3 pkt)

Reakcją pozwalającą wykryć w związkach organicznych grupę

jest próba jodoformowa. Polega ona na reakcji związku organicznego z jodem w obecności NaOH w podwyższonej temperaturze. Po oziębieniu mieszaniny poreakcyjnej do temperatury pokojowej powstaje żółty, krystaliczny osad o charakterystycznym zapachu.
Jeżeli badanym związkiem jest propanon (aceton), produktami próby jodoformowej są: trijodometan, etanian sodu (octan sodu), jodek sodu i woda.

a) Korzystając z powyższych informacji, uzupełnij schemat, tak aby przedstawiał równanie opisanej reakcji w formie cząsteczkowej (wpisz wzory produktów reakcji i odpowiednie współczynniki stechiometryczne).

b) Napisz wzór tego produktu przemiany, który tworzy żółty, krystaliczny osad o charakterystycznym zapachu.

c) Napisz, czy próba jodoformowa pozwala na odróżnienie propanonu (acetonu) od etanalu, i uzasadnij swoje stanowisko.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równania reakcji na podstawie słownego opisu przemiany (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

•  CH3COCH3 + 3I2 + 4NaOH —-(T)—→ CHI3 + CH3COONa + 3NaI + 3H2O

1 p. – poprawne uzupełnienie schematu, to znaczy wpisanie poprawnych wzorów produktów reakcji i poprawnych współczynników stechiometrycznych

0 p. – błędne uzupełnienie schematu, np. wpisanie błędnych wzorów produktów reakcji lub błędnych współczynników stechiometrycznych

– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Tworzenie informacji Zaklasyfikowanie substancji na podstawie opisu reakcji chemicznych (III.3)

Poprawna odpowiedź

• CHI3

1 p. – poprawne napisanie wzoru produktu (CHI3)

0 p. – błędne napisanie wzoru produktu lub brak odpowiedzi

c) (0–1)

Tworzenie informacji Wybranie informacji, które są niezbędne do uzasadniania własnego poglądu (III.3)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•  Nie, ponieważ etanal zawiera również taką samą grupę.

•  Nie, ponieważ etanal zawiera również grupę CH3–CO–

•  Nie, ponieważ etanal zawiera również grupę acetylową

1 p. – odpowiedź „nie” i poprawne uzasadnienie

0 p. – odpowiedź „nie” i brak uzasadnienia lub błędne uzasadnienie

– odpowiedź „tak” i błędne uzasadnienie

– brak odpowiedzi

2740

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 28. (2 pkt)

Oceń prawdziwość poniższych zdań i uzupełnij tabelę. Wpisz literę P, jeżeli uznasz zdanie za prawdziwe, lub literę F, jeżeli uznasz je za fałszywe.

Lp.                                                 Zdanie P/F
1. Zasadowy charakter amin związany jest z obecnością wolnej pary elektronowej atomu azotu grupy aminowej, umożliwiającej przyłączenie jonu H+.
2. Wartości temperatury wrzenia amin alifatycznych są wyższe niż n-alkanów o porównywalnej masie molowej, gdyż między cząsteczkami amin tworzą się wiązania wodorowe.
3. Fenyloaminę (anilinę) otrzymuje się przez utlenienie nitrobenzenu.
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Opisanie typowych właściwości amin (I.2.b)

Poprawna odpowiedź

•  Zdanie 1. – P

    Zdanie 2. – P

    Zdanie 3. – F

2 p. – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
1 p. – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
0 p. – jedna poprawna odpowiedź lub brak poprawnych odpowiedzi
– brak odpowiedzi

2741

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 29. (2 pkt)

Pewien dwufunkcyjny związek organiczny ma masę molową równą 90 g/mol. W jego cząsteczce stosunek liczby atomów węgla, wodoru i tlenu wynosi 1 : 2 : 1.

a) Napisz wzór sumaryczny opisanego związku.

 

 

 

b) Wiedząc, że związek ten w roztworze wodnym dysocjuje z odszczepieniem jonu wodorowego oraz że jego cząsteczka jest achiralna, narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) tego związku.

 

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawna odpowiedź

•  C3H6O3

1 p. – napisanie poprawnego wzoru sumarycznego

0 p. – napisanie błędnego wzoru sumarycznego lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawne odpowiedzi

1 p. – napisanie poprawnego wzoru półstrukturalnego (lub strukturalnego)

0 p. – napisanie błędnego wzoru półstrukturalnego lub brak odpowiedzi

2742

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 30. (1 pkt)

Punkt izoelektryczny (pI) aminokwasu to pH roztworu, w którym cząsteczki tego aminokwasu występują głównie w formie jonów obojnaczych.
Kwas 2-aminobutanodiowy (asparaginowy) jest dikarboksylowym aminokwasem o wzorze sumarycznym C4H7O4N. Jego punkt izoelektryczny pI = 2,87.

Narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) jonu, który jest dominującą formą tego aminokwasu w roztworze o pH = 1.

 

 

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawna odpowiedź

1 p. – napisanie poprawnego wzoru półstrukturalnego (lub strukturalnego) jonu

0 p. – napisanie błędnego wzoru półstrukturalnego jonu lub brak odpowiedzi

2743

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 31. (3 pkt)

Badano działanie świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II) na próbki wodnych roztworów glukozy i fruktozy. Używając uniwersalnego papierka wskaźnikowego, zbadano także odczyn wodnych roztworów obu związków. Obserwacje zestawiono w tabeli.

Odczynnik Badana substancja
glukoza fruktoza
Wodorotlenek miedzi(II) (na zimno) klarowny, szafirowy roztwór klarowny, szafirowy roztwór
Wodorotlenek miedzi(II) (na gorąco) ceglastoczerwony osad ceglastoczerwony osad
Papierek uniwersalny żółty żółty

Korzystając z podanej informacji, uzupełnij poniższe zdania, wpisując w odpowiedniej formie gramatycznej określenia wybrane z poniższego zestawu.

związek kompleksowy, kwasowy, zasadowy, obojętny, utleniający, redukujący,

hydroksylowa, alkilowa, aldehydowa, ketonowa, aldoza, ketoza

1. Glukoza i fruktoza są białymi, krystalicznymi substancjami stałymi. Bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie. Odczyn ich wodnych roztworów jest …………………………………….. .

2. Reakcja glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II) prowadzona na zimno potwierdza obecność w jej cząsteczce kilku grup ………………………………………………………… związanych z sąsiednimi atomami węgla. Glukoza w reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II) przeprowadzanej na gorąco wykazuje właściwości …………………………………………………………………………., co wiąże się z obecnością w jej cząsteczce grupy ………………………………………………. .

3. Fruktoza, podobnie jak glukoza, tworzy z wodorotlenkiem miedzi(II) rozpuszczalne ………………………………………………………………………., dlatego obserwujemy powstanie szafirowego roztworu. Wynik reakcji fruktozy z wodorotlenkiem miedzi(II) prowadzonej w podwyższonej temperaturze wskazuje, że związek ten ma także właściwości …………………………………………………………………………., mimo że fruktoza zaliczana jest do ………………………………………………. .

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Dokonanie selekcji i analizy informacji podanej w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.3)

Poprawna odpowiedź

1. Glukoza i fruktoza są białymi, krystalicznymi substancjami stałymi. Bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie. Odczyn ich wodnych roztworów jest obojętny.

2. Reakcja glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II) prowadzona na zimno potwierdza obecność w jej cząsteczce kilku grup hydroksylowych związanych z sąsiednimi atomami węgla. Glukoza w reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II) przeprowadzanej na gorąco wykazuje właściwości redukujące, co wiąże się z obecnością w jej cząsteczce grupy aldehydowej.

3. Fruktoza, podobnie jak glukoza, tworzy z wodorotlenkiem miedzi(II) rozpuszczalne związki kompleksowe, dlatego obserwujemy powstanie szafirowego roztworu. Wynik reakcji fruktozy z wodorotlenkiem miedzi(II) prowadzonej w podwyższonej temperaturze wskazuje, że związek ten ma także właściwości redukujące, mimo że fruktoza zaliczana jest do ketoz.

3 p. – poprawne uzupełnienie wszystkich zdań w trzech akapitach (po 1 p. za każdy poprawnie uzupełniony akapit, to znaczy ze wszystkimi poprawnymi uzupełnieniami).

2 p. – poprawne uzupełnienie dwóch akapitów

1 p. – poprawne uzupełnienie jednego akapitu

0 p. – błędne uzupełnienie wszystkich akapitów lub brak odpowiedzi

2744

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 32. (2 pkt)

Zaprojektuj doświadczenie, którego przebieg pozwoli na rozróżnienie roztworów dwóch triglicerydów: trioleinianu glicerolu i tristearynianiu glicerolu.

a) Uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując nazwę odczynnika wybranego spośród następujących:
– stężony wodny roztwór wodorotlenku sodu NaOH (aq)
– woda bromowa Br2 (aq)
– rozcieńczony wodny roztwór kwasu etanowego (octowego) CH3COOH (aq)

Zgodnie z powyższym schematem do probówki I wprowadzono roztwór trioleinianu glicerolu w CCl4, a do probówki II roztwór tristearynianu glicerolu w tym samym rozpuszczalniku. Następnie do obu probówek dodano wybrany odczynnik i ich zawartość energicznie wymieszano.

b) Napisz, co potwierdzi obecność roztworu trioleinianu glicerolu w probówce I i roztworu tristearynianu glicerolu w probówce II (porównaj przebieg doświadczenia w obu probówkach).

Probówka I:

Probówka II:

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia – wybór odczynnika pozwalającego na identyfikację różnych pochodnych węglowodorów (III.2)

Poprawna odpowiedź

•  woda bromowa

•  Br2 (aq)

1 p. – za poprawny wybór odczynnika

0 p. – za błędny wybór odczynnika lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia – sformułowanie spostrzeżeń umożliwiających identyfikację badanych substancji (III.2)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

•   Probówka I: woda bromowa uległa odbarwieniu lub zaczęła się odbarwiać

Probówka II: woda bromowa nie uległa odbarwieniu lub nie zaczęła się odbarwiać lub brak zmian lub brak objawów reakcji lub warstwa wodna (woda bromowa) odbarwia się a warstwa CClzabarwia się na pomarańczowo lub żółto lub brązowo

1 p. – każdy poprawny opis zmian (lub stwierdzenie ich braku) dla obu probówek, który wskazuje, że w probówce I brom reaguje z trioleinianem glicerolu, a w probówce II nie reaguje z tristearynianem glicerolu

0 p. – błędny wybór odczynnika w części a) zadania

– błędny opis zmian w obu probówkach

– błędny opis zmian w jednej probówce

– brak odpowiedzi

2745

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 33. (1 pkt)

Ester metylowy kwasu 2-metylopropenowego (metakrylan metylu) jest monomerem poli(metakrylanu metylu).

Dokończ, stosując wzory półstrukturalne (grupowe), równanie reakcji polimeryzacji tego estru.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji ilustrującego właściwości związków organicznych (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

1 p. – poprawne uzupełnienie schematu, to znaczy wpisanie poprawnego wzoru produktu reakcji
0 p. – błędne uzupełnienie schematu lub brak odpowiedzi

2746

Matura Maj 2010, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 34. (1 pkt)

Poniżej przedstawiono wzór D-arabinozy (w projekcji Fischera).

Uzupełnij poniższy schemat, tak aby otrzymać wzór enancjomeru D-arabinozy.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych z izomerią konfiguracyjną (optyczną) (I.1.i)

Poprawna odpowiedź

1 p. – poprawne uzupełnienie schematu
0 p. – błędne uzupełnienie schematu lub brak odpowiedzi

2747

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 1. (1 pkt)

Atomy pewnego pierwiastka w stanie podstawowym mają następującą konfigurację elektronów walencyjnych:

2s2 2p3      (L5)

 

Określ położenie tego pierwiastka w układzie okresowym, wpisując poniżej numer grupy oraz numer okresu.

Numer grupy: ………………………………………. Numer okresu: ………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Obszar standardów Standard
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z budową atomu i układem okresowym pierwiastków (I.1.a)

Poprawna odpowiedź

• Numer grupy: 15 lub VA                                                              Numer okresu: 2 lub II lub drugi
lub piąta główna

1 p. – poprawne ustalenie numeru grupy i numeru okresu
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2748

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 2. (1 pkt)

W jądrze pierwiastka X znajduje się tyle protonów, ile neutronów zawiera jądro 3014Si. Liczba masowa jednego z izotopów pierwiastka X jest równa liczbie elektronów w atomie 7434Se.

 

 

Korzystając z powyższej informacji, ustal liczbę atomową pierwiastka X oraz liczbę masową opisanego izotopu pierwiastka X.

Liczba atomowa (Z): Liczba masowa (A):
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Wyszukanie w tekście informacji potrzebnych do określenia
składu elementarnego izotopu pierwiastka (II.1.a)

Poprawna odpowiedź

Liczba atomowa (Z): 16 Liczba masowa (A): 34

1 p. – poprawne określenie liczby atomowej pierwiastka oraz liczby masowej jego izotopu
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2749

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 3. (1 pkt)

Promieniotwórczy izotop pierwiastka Z uległ przemianie α i przekształcił się w izotop 21283Bi.

 

Korzystając z układu okresowego, ustal symbol pierwiastka Z.

Symbol pierwiastka Z: …………………………………………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z naturalnymi przemianami promieniotwórczymi (I.1.a)

Poprawna odpowiedź
• At

1 p. – poprawne ustalenie symbolu pierwiastka; jeżeli zdający poda wartości A i Z izotopu, to muszą być one poprawne
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2750

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 4. (2 pkt)

Hemoglobina, złożone białko krwinek czerwonych (erytrocytów) o masie cząsteczkowej 70200 u, zawiera 0,3191% masowych żelaza.

Oblicz liczbę atomów żelaza znajdujących się w jednej cząsteczce tego białka. W obliczeniach przyjmij przybliżoną wartość masy atomowej żelaza MFe = 56 u.

Obliczenia:

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń chemicznych z zastosowaniem pojęć:
masa atomowa, masa cząsteczkowa (II.5.a)

Poprawne rozwiązanie

70200 u –––––– 100%
x –––––– 0,3191%
x = 224 u

liczba atomów żelaza=224 u56 u=4(atomy)

2 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce hemoglobiny (zależności pomiędzy danymi a szukaną), wykonanie obliczeń i podanie wyniku
1 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce hemoglobiny przy popełnionych błędach rachunkowych
– zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce hemoglobiny, wykonanie poprawnych obliczeń i sformułowanie niepoprawnej odpowiedzi (np. 4 cząsteczki żelaza)
0 p. – zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania, lub obliczenie tylko masy żelaza
– brak odpowiedzi

2751

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 5. (1 pkt)

Lit i sód to aktywne metale, które w związkach chemicznych przyjmują stopień utlenienia I. Reakcje litu i sodu z chlorem i siarką przebiegają podobnie – ich produktami są odpowiednie chlorki oraz siarczki. Reakcją, która odróżnia lit od sodu, jest utlenianie obu metali w strumieniu tlenu. Lit tworzy w tych warunkach tlenek o wzorze Li2O, a sód – nadtlenek o wzorze Na2O2. Oba metale reagują z wodą, przy czym reakcja sodu z wodą przebiega gwałtowniej niż reakcja litu z wodą.

 

Napisz, jakie stopnie utlenienia przyjmują sód i tlen w nadtlenku sodu (Na2O2).

Stopień utlenienia sodu: …………………………….. Stopień utlenienia tlenu: ……………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Określenie stopni utlenienia pierwiastka w cząsteczce
nieorganicznego związku chemicznego (I.1.h)

Poprawna odpowiedź

• Stopień utlenienia sodu: I                              Stopień utlenienia tlenu: –I

Podanie stopni utlenienia w postaci (+)1 oraz –1 należy uznać za poprawne.

1 p. – poprawne określenie stopni utlenienia pierwiastków w nadtlenku sodu
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2752

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 6. (1 pkt)

Lit i sód to aktywne metale, które w związkach chemicznych przyjmują stopień utlenienia I. Reakcje litu i sodu z chlorem i siarką przebiegają podobnie – ich produktami są odpowiednie chlorki oraz siarczki. Reakcją, która odróżnia lit od sodu, jest utlenianie obu metali w strumieniu tlenu. Lit tworzy w tych warunkach tlenek o wzorze Li2O, a sód – nadtlenek o wzorze Na2O2. Oba metale reagują z wodą, przy czym reakcja sodu z wodą przebiega gwałtowniej niż reakcja litu z wodą.

 

Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji otrzymywania siarczku sodu z pierwiastków.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji otrzymywania soli (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

2Na + S → Na2S

1 p. – poprawne zapisanie równania reakcji między sodem i siarką
0 p. – zapisanie równania reakcji między innymi pierwiastkami
– błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
– błędny wzór produktu
– brak odpowiedzi

2753

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 7. (1 pkt)

Lit i sód to aktywne metale, które w związkach chemicznych przyjmują stopień utlenienia I. Reakcje litu i sodu z chlorem i siarką przebiegają podobnie – ich produktami są odpowiednie chlorki oraz siarczki. Reakcją, która odróżnia lit od sodu, jest utlenianie obu metali w strumieniu tlenu. Lit tworzy w tych warunkach tlenek o wzorze Li2O, a sód – nadtlenek o wzorze Na2O2. Oba metale reagują z wodą, przy czym reakcja sodu z wodą przebiega gwałtowniej niż reakcja litu z wodą.

 

 

Ustal, który z metali (lit czy sód) jest mniej reaktywny, i napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji tego metalu z wodą.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.3)

Poprawna odpowiedź

2Li + 2H2O → 2LiOH + H2 (↑)

1 p. – poprawne zapisanie równania reakcji litu z wodą
0 p. – zapisanie równania reakcji sodu z wodą
– błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
– błędne wzory reagentów
– brak odpowiedzi

2754

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 8. (1 pkt)

Wśród substancji o wzorach: Cl2, I2, KCl, KI, HCl, HI znajduje się substrat X oraz produkt Y reakcji opisanej schematem:

KBr + X → Br2 + Y

 

Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji zilustrowanej schematem, zastępując litery X i Y wzorami substancji wybranymi spośród podanych w informacji (pamiętaj o uzgodnieniu współczynników stechiometrycznych).

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równania reakcji przez dobranie brakującego
substratu i produktu (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

2KBr + Cl2 → Br2 + 2KCl

1 p. – poprawne zapisanie równania reakcji chloru z bromkiem potasu
0 p. – zapisanie równania reakcji z udziałem innych reagentów
– błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
– brak odpowiedzi

2755

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 9. (1 pkt)

W poniższej tabeli podane są dane fizykochemiczne dotyczące niektórych właściwości tlenu i azotu (pod ciśnieniem 1013 hPa).

 Temperatura topnienia, °C  Temperatura wrzenia, °C Rozpuszczalność w wodzie*, cm3/1 cm3 wody
Tlen                      −218                           −183                           0,031
Azot                      −210                           −196                           0,015

* w temperaturze 20 °C       

Na podstawie: Z. Dobkowska, Szkolny poradnik chemiczny, Warszawa 1990

W przemyśle tlen otrzymuje się przez destylację skroplonego powietrza.

 

Korzystając z danych zawartych w informacji wprowadzającej, napisz, która substancja (tlen czy azot) pierwsza odparowuje podczas otrzymywania tlenu opisaną metodą, i uzasadnij swoją odpowiedź.

Pierwszy odparowuje …………………………………………………………………………………………………………………………………
Uzasadnienie: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Tworzenie informacji Wyjaśnienie przebiegu zjawisk spotykanych w życiu codziennym na podstawie wiedzy chemicznej w korelacji z innymi naukami przyrodniczymi (III.1)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

• Pierwszy odparuje: azot
Uzasadnienie:
• Najpierw odparuje substancja o większej lotności.
• Jest bardziej lotny (niż tlen).
• (Azot) ma niższą temperaturę wrzenia.
1 p. – wskazanie azotu i podanie poprawnego uzasadnienia
0 p. – wskazanie tlenu
– wskazanie azotu i podanie błędnego uzasadnienia
– brak odpowiedzi

2756

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 10. (1 pkt)

W poniższej tabeli podane są dane fizykochemiczne dotyczące niektórych właściwości tlenu i azotu (pod ciśnieniem 1013 hPa).

 Temperatura topnienia, °C  Temperatura wrzenia, °C Rozpuszczalność w wodzie*, cm3/1 cm3 wody
Tlen                      −218                           −183                           0,031
Azot                      −210                           −196                           0,015

* w temperaturze 20 °C       

Na podstawie: Z. Dobkowska, Szkolny poradnik chemiczny, Warszawa 1990

Pewną ilość mieszaniny tlenu i azotu (pod ciśnieniem 1013 hPa), w której stosunek objętościowy składników był równy 1 : 1, przepuszczano (w cyklu zamkniętym) przez wodę destylowaną o temperaturze 20 °C aż do nasycenia wody tymi gazami.

 

Korzystając z danych zawartych w informacji wprowadzającej, uzupełnij poniższe zdanie, wpisując: większy niż 1 : 1 albo mniejszy niż 1 : 1 , albo równy 1 : 1 .

Stosunek objętościowy tlenu do azotu w mieszaninie gazów po przepuszczeniu jej przez wodę destylowaną o temperaturze 20 °C (w celu nasycenia wody tymi gazami) jest…………………………………………………………. .

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 2
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w formie tabeli i tekstu o tematyce chemicznej (II.3)

Poprawna odpowiedź

• mniejszy niż 1:1

1 p. – poprawne wskazanie stosunku objętościowego gazów
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2757

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 11. (2 pkt)

Ilość tlenku węgla(IV) emitowanego do atmosfery w wyniku spalania paliw kopalnych, np. w elektrociepłowniach, można ograniczyć, przepuszczając emitowane gazy przez wodną zawiesinę krzemianu wapnia. Zachodzi wtedy reakcja opisana równaniem:

2CO2 (g) + H2O (c) + CaSiO3 (s) → SiO2 (s) + Ca(HCO3)2 (s)

Oblicz, ile gramów krzemianu wapnia (CaSiO3) potrzeba do usunięcia 280,0 dm3 CO2 (w warunkach normalnych) z gazów emitowanych z elektrociepłowni.

Obliczenia:

 

 

 

 

Odpowiedź:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń stechiometrycznych na podstawie równania reakcji (II.5.a)

Przykłady poprawnego rozwiązania

• Sposób I:
MCaSiO3 = 116 g/mol
2 · 22,4 dm3 –––––––– 116 g
280,0 dm3 –––––––– x               x = 725 (g)

• Sposób II:
1 mol –––––––– 22,4 dm3
x –––––––– 280,0 dm3              x = 12,5 mola
2 mole –––––––– 1 mol
12,5 mola –––––––– y                 y = 6,25 mola
1 mol –––––––– 116 g
6,25 mola –––––––– z                 z = 725 (g)

2 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy krzemianu wapnia (wynikającej ze stechiometrii równania zależności między danymi a szukaną), poprawne wykonanie obliczeń i podanie wyniku
1 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy krzemianu wapnia i:
– popełnienie błędów rachunkowych
– podanie wyniku w błędnych jednostkach
0 p. – zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania
– brak odpowiedzi

Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od ewentualnych wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie wyniki, które są konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych zaokrągleń.

2758

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 12. (3 pkt)

Amoniak (NH3) wytwarza się w przemyśle w drodze bezpośredniej syntezy z pierwiastków (sposób 1). W laboratorium amoniak można otrzymać, działając na chlorek amonu (NH4Cl) mocną zasadą, np. NaOH (sposób 2), lub przez rozkład termiczny chlorku amonu (sposób 3).

 

 

 

Napisz w formie cząsteczkowej równania opisanych reakcji.

 

Sposób 1: ……………………………………………………………………………………………………………………..

 

Sposób 2: ……………………………………………………………………………………………………………………..

 

Sposób 3: ……………………………………………………………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie słownego opisu przemian (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

• Równania reakcji

Sposób 1: N2 + 3H2 → 2NH3
Sposób 2: NH4Cl + NaOH → NH3 + NaCl + H2O
NH4Cl + NaOH → NH3‧H2O + NaCl

Należy uznać za poprawne zapisanie równania reakcji chlorku amonu z inną mocną zasadą, np. z KOH lub z Ca(OH)2.

Sposób 3: NH4Cl ⎯⎯(T)→ NH3 + HCl

3 p. – poprawne zapisanie trzech równań opisanych reakcji otrzymywania amoniaku
2 p. – poprawne zapisanie dwóch równań opisanych reakcji
1 p. – poprawne zapisanie jednego równania reakcji
0 p. – błędne zapisanie trzech równań reakcji lub brak odpowiedzi

2759

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 13. (2 pkt)

Korzystając z tabeli rozpuszczalności, zaprojektuj doświadczenie umożliwiające odróżnienie umieszczonych w oddzielnych, nieoznakowanych probówkach dwóch wodnych roztworów: chlorku baru (BaCl2) i chlorku potasu (KCl).

a) Wybierz z podanego poniżej zestawu wodnych roztworów substancji jeden odczynnik potrzebny do przeprowadzenia doświadczenia i napisz jego wzór.
    • NaBr
    • AgNO3
    • Na3PO4

Wzór wybranego odczynnika: ………………………………………………………………………………………..

b) Napisz, co zaobserwowano w każdej z probówek po dodaniu wybranego odczynnika.

Probówka z roztworem BaCl2: ………………………………………………………………………………………..
Probówka z roztworem KCl: …………………………………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Korzystanie z informacji Projektowanie reakcji strąceniowych na podstawie danych zawartych w tablicy rozpuszczalności (II.1.b)

Poprawna odpowiedź

• Na3PO4

1 p. – podanie wzoru Na3PO4
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Korzystanie z informacji Sformułowanie spostrzeżeń, jakich można dokonać w czasie doświadczenia (II.4.b)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

Probówka z roztworem BaCl2:
• Wytrącił się (biały) osad.
Probówka z roztworem KCl:
• Brak objawów reakcji.
• Nie obserwujemy zmian.
• Nic się nie dzieje.
• Nie wytrącił się osad.

1 p. – opisanie zmian (lub stwierdzenie ich braku), które zaobserwowano w obu probówkach
0 p. – błędny wybór lub brak wyboru odczynnika w części a) zadania
– błędny opis obserwacji w co najmniej jednej probówce
– brak odpowiedzi

2760

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 14. (1 pkt)

Przeprowadzono trzy doświadczenia, których przebieg zilustrowano na poniższych schematach.

W jednej z probówek zaobserwowano wydzielanie gazu, a w innej wytrącenie osadu.

 

Podaj numer probówki, w której wydzielił się gaz, oraz numer probówki, w której wytrącił się osad.

Numer probówki, w której wydzielił się gaz: ……………………………………………………………………
Numer probówki, w której wytrącił się osad: ……………………………………………………………………

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Sformułowanie spostrzeżeń, jakich można dokonać w czasie doświadczeń przedstawionych w formie schematu (II.4.b)

Poprawna odpowiedź

• Numer probówki, w której wydzielił się gaz: II
Numer probówki, w której wytrącił się osad: III

1 p. – poprawne podanie numerów obu probówek
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi