Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formula matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z chemii

Znalezionych zadań: 2778
2761

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 15. (2 pkt)

Przeprowadzono trzy doświadczenia, których przebieg zilustrowano na poniższych schematach.

W jednej z probówek zaobserwowano wydzielanie gazu, a w innej wytrącenie osadu.

Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji przebiegających w probówkach oznaczonych numerami I i III.

Równanie reakcji w probówce I:

Równanie reakcji w probówce III:

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie schematów ilustrujących przebieg doświadczeń (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

• Równanie reakcji w probówce I: H + + OH → H2O
Równanie reakcji w probówce III: 2Ag + + S2– → Ag2S (↓)

2 p. – poprawne zapisanie obu równań zachodzących reakcji w formie skróconej jonowej
1 p. – poprawne zapisanie jednego równania reakcji w formie skróconej jonowej
0 p. – błędne zapisanie obu równań reakcji
– zapisanie równań w formie cząsteczkowej lub jonowej nieskróconej (pełnej)
– brak odpowiedzi

2762

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 16. (2 pkt)

Przygotowano dwie zlewki zawierające po 300 cm3 wody destylowanej z dodatkiem oranżu metylowego. Do pierwszej zlewki wprowadzono 5 kropli kwasu solnego o stężeniu 1 mol/dm3. Następnie do drugiej zlewki dodawano kroplami (licząc dodawane krople)
roztwór kwasu octowego o stężeniu 1 mol/dm3 do momentu uzyskania zabarwienia roztworu identycznego z zabarwieniem roztworu w pierwszej zlewce.

 

a) Zakładając, że identyczne barwy wskaźnika oznaczają takie samo pH roztworów w obu zlewkach, porównaj ilości roztworów CH3COOH i HCl użytych do tego doświadczenia i na tej podstawie napisz wzór tego kwasu, którego użyto więcej.

Więcej użyto …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

b) Napisz, jaka jest przyczyna użycia różnych ilości tych kwasów.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku (III.3)

Poprawna odpowiedź

• Więcej użyto CH3COOH

1 p. – poprawne zapisanie wzoru kwasu
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku (III.3)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

• Jeden kwas jest mocniejszy, a drugi słabszy.
• Kwas octowy (CH3COOH) jest kwasem słabszym.
• Kwas octowy (CH3COOH) dysocjuje niecałkowicie.

1 p. – podanie poprawnego uzasadnienia przy poprawnym wyborze kwasu w części a) zadania (CH3COOH)
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2763

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 17. (3 pkt)

Gęstość wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu cp = 20% masowych wynosi 1,22 g/cm3 (w temperaturze 20 °C).

 

 

a) Oblicz, ile gramów NaOH należy odważyć, aby otrzymać 1 dm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 20% masowych w temperaturze 20 °C.

Obliczenia:

 

 

Odpowiedź:

b) Podaj kolejne czynności, które należy wykonać (po obliczeniu potrzebnej ilości NaOH), aby otrzymać ten roztwór.

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–2)

Korzystanie z informacji Obliczenie masy substancji rozpuszczonej na podstawie objętości roztworu i jego stężenia (II.5.c)

Przykład poprawnego rozwiązania
• 1 dm3 roztworu ma masę m = d·V = 1220 g

Cp  =ms · 100%mr     ms  =20%·1220g100%=244 (g)

2 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy wodorotlenku sodu (wynikającej z definicji stężenia procentowego zależności między danymi a szukaną), poprawne wykonanie obliczeń i podanie wyniku
1 p. – zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy wodorotlenku sodu i:
– popełnienie błędów rachunkowych
– podanie wyniku w błędnych jednostkach
0 p. – zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania
– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia prowadzącego do otrzymania roztworu o określonym stężeniu (III.2)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

• Odważenie NaOH (244 g), przeniesienie do kolby o pojemności 1 dm3 i rozpuszczenie
w niewielkiej ilości wody oraz uzupełnienie wodą do objętości 1 dm3 (do kreski).
• Odważenie NaOH (244 g) i (odważenie i) zmieszanie z 976 g wody.
• Odważenie NaOH (244 g) i (odmierzenie i) zmieszanie z 976 cm3 wody.
• Do (244 g) NaOH dodawać wodę do uzyskania 1220 g roztworu.

1 p. – poprawne zaprojektowanie sposobu przygotowania roztworu
Pozytywnie należy ocenić poprawny opis sporządzenia roztworu przy błędnie obliczonej masie NaOH w części a) zadania
0 p. – błędny opis sporządzenia roztworu
– brak rozwiązania w części a) zadania
– brak odpowiedzi

2764

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 18. (3 pkt)

Po delikatnym ogrzaniu węgiel reaguje ze stężonym roztworem kwasu azotowego(V) zgodnie ze schematem:

C + HNO3 (stęż.) → CO2↑ + NO2↑ + H2O

 

 

 

a) Dobierz i uzupełnij współczynniki stechiometryczne w podanym wyżej schemacie reakcji, stosując metodę bilansu elektronowego.

Bilans elektronowy:

Równanie reakcji:
…… C + …… HNO3 (stęż.) → …… CO2↑ + …… NO2↑ + …… H2O

b) Podaj stosunek molowy utleniacza do reduktora.

Stosunek molowy utleniacza do reduktora: ……………………. : ……………………….

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–2)

Wiadomości i rozumienie Zastosowanie prawa zachowania masy, prawa zachowania ładunku oraz zasady bilansu elektronowego do uzgodnienia równania reakcji (I.3.a)

Poprawne rozwiązanie

• Bilans elektronowy

C+ 2H2O → CO2 + 4H+ + 4e
NO3 + e + 2H+→NO2 + H2O| (×4)
lub

C4e CIV NV+e → NIV  x4

• Równanie reakcji

C + 4HNO3 → CO2(↑) + 4NO2(↑) + 2H2O

2 p. – poprawne przedstawienie bilansu elektronowego i poprawny dobór współczynników
1 p. – poprawne przedstawienie bilansu elektronowego i błędny dobór współczynników
– błędne przedstawienie bilansu elektronowego przy poprawnym doborze współczynników w równaniu reakcji
0 p. – błędne przedstawienie bilansu elektronowego i błędny dobór współczynników
– brak odpowiedzi

b) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych z procesami utleniania i redukcji; wskazanie utleniacza i reduktora (I.1.h)

Poprawna odpowiedź

• Stosunek molowy utleniacza do reduktora: 4:1

1 p. – poprawne rozpoznanie utleniacza i reduktora oraz określenie stosunku molowego tych reagentów wynikającego z uzupełnionego równania reakcji w części a) zadania
0 p. – błędne rozpoznanie utleniacza i reduktora
– błędne określenie stosunku molowego, w tym podanie stosunku molowego niezgodnie z uzupełnionym w części a) zadania równaniem reakcji
– brak odpowiedzi

2765

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 19. (2 pkt)

W wyniku całkowitego spalenia 1 mola cząsteczek węglowodoru X powstały 2 mole cząsteczek wody i 3 mole cząsteczek tlenku węgla(IV).

a) Napisz, stosując wzór sumaryczny węglowodoru X, równanie opisanej reakcji spalania.

b) Narysuj wzór półstrukturalny (grupowy) węglowodoru, który może być związkiem X.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

a) (0–1)

Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji chemicznej na podstawie słownego opisu przemiany (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

• C3H4 + 4O2 → 3CO2 + 2H2O

1 p. – poprawne ustalenie wzoru sumarycznego węglowodoru i zapisanie równania reakcji
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

b) (0–1)

Korzystanie z informacji Uzupełnianie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawne odpowiedzi

• HC≡C – CH3
• CH2=C=CH2

1 p. – poprawne narysowanie wzoru półstrukturalnego węglowodoru
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2766

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 20. (2 pkt)

W wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem węglowodory nasycone (alkany) ulegają tzw. krakingowi termicznemu. Podczas krakingu następuje rozerwanie wiązania węgiel – węgiel, wskutek czego z cząsteczki alkanu powstają dwie cząsteczki: jedna alkanu, a druga alkenu. Rozerwanie wiązania węgiel – węgiel może zachodzić w różnych miejscach łańcucha węglowego cząsteczki alkanu, stąd produktami krakingu są zwykle mieszaniny węglowodorów.

Napisz nazwy systematyczne wszystkich par węglowodorów, które mogą powstać w procesie krakingu termicznego n-butanu.

……………………………………………………………… i ………………………………………………………………..
……………………………………………………………… i ………………………………………………………………..

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)

Poprawna odpowiedź

• metan i propen (prop-1-en)
• etan i eten

2 p. – poprawne ustalenie, jakie węglowodory powstają w procesie krakingu i zapisanie ich nazw systematycznych
1 p. – poprawne podanie nazw jednej pary węglowodorów
– podanie poprawnych wzorów zamiast nazw systematycznych obu par węglowodorów
0 p. – błędna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2767

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 21. (1 pkt)

Podkreśl właściwe zakończenie zdania.

 

Dwa węglowodory pent-1-en i but-1-en

A. zawierają w cząsteczkach różną liczbę grup metylowych –CH3.
B. różnią się (wyrażoną w % masowych) zawartością węgla i wodoru.
C. są względem siebie izomerami.
D. są homologami etenu.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Korzystanie z informacji Dokonanie selekcji i analizy informacji (II.3)

Poprawna odpowiedź

• D. są homologami etenu.

1 p. – wybór poprawnego zakończenia zdania
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2768

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 22. (1 pkt)

Ważną reakcją, której ulega etyn (acetylen), jest przyłączanie wody. Przemiana ta zachodzi w obecności mieszaniny H2SO4 i HgSO4 jako katalizatora. Produktem tej reakcji jest aldehyd zawierający dwa atomy węgla w cząsteczce.

Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równanie opisanej przemiany. W równaniu nad strzałką napisz warunki, w jakich zachodzi ta reakcja.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji chemicznej na podstawie słownego opisu przemiany (I.3.a)

Przykłady poprawnej odpowiedzi

· CHCH+H2OHgSO4, H2SO4 (CH2=CHOH) CH3CHO

• CH≡CH + H2O    ⎯katalizator→    (CH2=CHOH) → CH3CHO

1 p. – poprawne napisanie równania reakcji z uwzględnieniem warunków prowadzenia procesu
0 p. – błędny zapis wzorów substratów lub produktu
– brak określenia warunków reakcji
– brak odpowiedzi

2769

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 23. (1 pkt)

Poniższy schemat ilustruje ciąg przemian, których początkowym substratem jest etyn (acetylen):

etyn (acetylen) ⎯⎯1→ eten ⎯⎯2→ polimer

Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równanie reakcji oznaczonej na schemacie numerem 1.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji na podstawie podanego ciągu przemian (I.3.a)

Poprawna odpowiedź

• CH≡CH + H2 ⎯⎯→ CH2=CH2

1 p. – poprawne napisanie równania reakcji; adnotacje nad strzałką w równaniu reakcji nie
mają wpływu na ocenę
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi

2770

Matura Maj 2010, Poziom Podstawowy (Arkusze CKE), Formuła od 2005,
Zadanie 24. (1 pkt)

Poniższy schemat ilustruje ciąg przemian, których początkowym substratem jest etyn (acetylen):

etyn (acetylen) ⎯⎯1→ eten ⎯⎯2→ polimer

Spośród przedstawionych poniżej wzorów podkreśl ten, który przedstawia budowę fragmentu łańcucha polimeru stanowiącego produkt reakcji oznaczonej na schemacie numerem 2.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Poprawna odpowiedź

1 p. – wybór poprawnego zapisu fragmentu łańcucha polimeru
0 p. – każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi