I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Zdający: 1) […] przetwarza informacje z różnorodnych źródeł. II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Zdający: 5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych […]. |
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający: 1) stosuje pojęcia: […] mol […]; 7) wykonuje obliczenia […]. VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Zdający: 6) przewiduje kierunek przebiegu reakcji utleniania-redukcji […]. IX. Elektrochemia. Ogniwa. Zdający: 1) stosuje pojęcia: półogniwo […]. |
Zasady oceniania
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia masy płytki, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z jednostką.
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia masy płytki, ale:
- popełnienie błędów rachunkowych
LUB
- podanie wyniku z błędną jednostką
ALBO
– zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia liczby moli Cu2+, poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku bez jednostki.
0 pkt – rozwiązanie niespełniające powyższych kryteriów albo brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązania
Sposób 1.
Różnica mas molowych miedzi i niklu wynosi:
𝑚1 = 63,55 g – 58,69 g = 4,86 g
𝑛Cup = 0,02 ∙ 0,5 = 0,01 mol
𝑛Cuk = 0,02 ∙ 0,04 = 0,0008 mol
Δ𝑛Cu = 0,01 – 0,0008 = 0,0092 mol
Δ𝑚Cu = 0,0092 ∙ 4,86 = 0,0447 g = 0,045 g
𝑚blaszki = 5,82 + 0,045 = 5,865 g = 𝟓, 𝟖𝟕 𝐠
Sposób 2.
Osadzeniu się jednego mola miedzi odpowiada ubytek masy płytki o:
𝑚1 = 63,55 g – 58,69 g = 4,86 g
𝑛Cup = 0,02 ∙ 0,5 = 0,01 mol
𝑛Cuk = 0,02 ∙ 0,04 = 0,0008 mol
Δ𝑛Cu = 0,01 – 0,0008 = 0,0092 mol ⇒ Δ𝑚Cu = 0,0092 ∙ 63,55 = 0,58 g
⇒ 𝑥 = 0,045 g
𝑚blaszki = 5,82 + 0,045 = 5,865 g = 𝟓, 𝟖𝟕 𝐠
Sposób 3.
𝑛0Cu2+ = 0,50 mol ∙ dm–3 ∙ 0,02 dm3 = 0,01 mol
𝑛0Ni =
= 0,099 mol

𝑛kCu2+ = 0,04 mol ∙ dm–3 ∙ 0,02 dm3 = 0,0008 mol
0,01 − 𝑥 = 0,0008 ⇒ 𝑥 = 0,0092 mol
𝑚blaszki = 𝑚kNi+ 𝑚kCu = (0,099 − 0,0092) ∙ 58,69 + 0,0092 ∙ 63,55 = 𝟓, 𝟖𝟔 𝐠
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Zdający: 1) […] przetwarza informacje z różnorodnych źródeł. II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Zdający: 5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych […]. |
IX. Elektrochemia. Ogniwa. Zdający: 1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne […]; potencjał standardowy półogniwa […] SEM; 2) pisze oraz rysuje schemat ogniwa odwracalnego i nieodwracalnego; 3) pisze równania reakcji zachodzące na elektrodach […] ogniwa galwanicznego […]; projektuje ogniwo, w którym zachodzi dana reakcja chemiczna; pisze schemat tego ogniwa. |
Zasady oceniania
1 pkt – poprawne zaznaczenie dwóch odpowiedzi.
0 pkt – odpowiedź niespełniająca powyższego kryterium albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
1. |
Siła elektromotoryczna opisanego ogniwa w warunkach standardowych jest równa 0,216 V. |
|
F |
2. |
W trakcie pracy opisanego ogniwa kationy potasu przemieszczają się z klucza elektrolitycznego w kierunku półogniwa miedziowego, a aniony azotanowe(V) – w kierunku półogniwa niklowego. |
P |
|