Filtry wyszukiwania:

Kategorie zadań

Typ zadań

Poziom

Typ matury

Formuła matury

Rok matury

Miesiąc matury

Zadania maturalne z biologii

Znalezionych zadań: 2156
351

Matura Maj 2021, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 8. (2 pkt)

Ruchy roślin mogą być spowodowane czynnikami wewnętrznymi lub wynikają z wrażliwości organu na określony bodziec zewnętrzny.
Wąs czepny męczennicy, będący przekształconym pędem bocznym, w odpowiedzi na dotyk wygina się w miejscu kontaktu, co przedstawiono schematycznie na poniższym rysunku.

Na podstawie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wąs_czepny

Zadanie 8.1. (0–1)

Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź A albo B oraz jej uzasadnienie 1., 2., 3. albo 4.

Przedstawiony ruch wąsa czepnego męczennicy jest przykładem

A. nastii, ponieważ ten ruch jest 1. kierunkowy i nieodwracalny.
2. kierunkowy i odwracalny.
B. tropizmu, 3. bezkierunkowy i odwracalny.
4. bezkierunkowy i nieodwracalny.

 

Zadanie 8.2. (0–1)

Opisz mechanizm ruchu przedstawionego na rysunku. W odpowiedzi uwzględnij procesy zachodzące w komórkach wąsa czepnego.

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 8. (0-2)

8.1. (0-1)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe

IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […].

I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia […] zjawiska biologiczne, przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem […].

IV. Przegląd różnorodności organizmów.
9. Rośliny – reakcja na bodźce. Zdający:
1) przedstawia podstawowe sposoby reakcji roślin na bodźce (ruchy tropiczne
i nastyczne) […].

Zasady oceniania

1 pkt – za prawidłowe dokończenie zdania.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie

B1

8.2. (0-1)

Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe

V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […], wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe […].

I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia […] zjawiska biologiczne, przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem […].

IV. Przegląd różnorodności organizmów. 9. Rośliny – reakcja na bodźce. Zdający:

1) przedstawia podstawowe sposoby reakcji roślin na bodźce (ruchy tropiczne
i nastyczne) […].

Zasady oceniania

1 pkt – za prawidłowy opis mechanizmu przedstawionego ruchu, uwzględniający wzrost komórek wąsa czepnego po stronie przeciwnej do działania bodźca.

0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązanie

  • Pod wpływem dotyku podpory dochodzi do wzrostu komórek wąsa czepnego po stronie przeciwnej do działania bodźca, co powoduje wygięcie się wąsa czepnego.
  • Po przeciwnej stronie do działania bodźca dochodzi do wzrostu wydłużeniowego komórek.

Uwagi:
Uznaje się odpowiedzi, w których wzrost komórek jest opisany pośrednio, np. „Dochodzi do gromadzenia się auksyn po stronie niekontaktującej się z podporą, przez co strona ta rośnie szybciej”.
Nie uznaje się odpowiedzi odnoszących się do zmiany turgoru w komórkach, co jest charakterystyczne dla nastii.

352

Matura Maj 2021, Poziom Rozszerzony (Arkusze CKE), Formuła od 2015,
Zadanie 2. (3 pkt)

W komórkach eukariotycznych gradient protonowy jest wykorzystywany zarówno do syntezy ATP, jak i do transportu niektórych metabolitów przez wewnętrzną błonę mitochondrialną. Na poniższym schemacie przedstawiono proces transportu pirogronianu i kwasu ortofosforowego (Pi)

Na podstawie: B. Alberts i inni, Podstawy biologii komórki, Warszawa 2007.

Zadanie 2.1. (0–1)

Uzupełnij poniższe zdania tak, aby w poprawny sposób opisywały powstawanie gradientu protonowego w mitochondriach. W każdym nawiasie podkreśl właściwe określenie.

Elektrony pochodzące ze zredukowanych podczas cyklu Krebsa dinukleotydów – NADH oraz FADH2 – są przenoszone na cząsteczkę (dwutlenku węgla / tlenu) poprzez łańcuch przenośników elektronów związanych z (wewnętrzną / zewnętrzną) błoną mitochondrialną. Energia uwolniona podczas przepływu elektronów przez łańcuch oddechowy jest wykorzystywana do transportu protonów, które przemieszczają się w kierunku ich (mniejszego / większego) stężenia do przestrzeni międzybłonowej mitochondrium, gdzie panuje (niższe / wyższe) pH niż w matriks mitochondrium.

 

Zadanie 2.2. (0–1)

Uzasadnij, że dla efektywnego zachodzenia procesów oddychania wewnątrzkomórkowego konieczny jest ciągły transport kwasu ortofosforowego (Pi) oraz ADP do wnętrza mitochondrium.

 

Zadanie 2.3. (0–1)

Uzupełnij tabelę – wpisz nazwy opisanych etapów oddychania komórkowego

Opis etapu oddychania komórkowego  Nazwa etapu
1. Zachodzi w cytozolu komórki zwierzęcej,
a jego produktem końcowym jest pirogronian.
2. Zachodzi w matriks mitochondrium,
a pirogronian jest jego substratem.

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

2.1. (0–2)

Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
V.Rozumowanie i argumentacja. Zdający […] wyjaśnia zależności przyczynowo–skutkowe […].
IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający odczytuje […] i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł […].
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […].
III.Metabolizm.
3. Oddychanie wewnątrzkomórkowe.
Zdający:
4) wyjaśnia zasadę działania łańcucha oddechowego […]

Zasady oceniania
2 pkt – za podkreślenie właściwych określeń we wszystkich nawiasach w obu zdaniach.
1 pkt – za podkreślenie właściwych określeń tylko w jednym zdaniu.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie
Elektrony pochodzące ze zredukowanych podczas cyklu Krebsa dinukleotydów – NADH oraz FADH2 – są przenoszone na cząsteczkę (dwutlenku węgla / tlenu) poprzez łańcuch przenośników elektronów związanych z (wewnętrzną/ zewnętrzną) błoną mitochondrialną. Energia uwolniona podczas przepływu elektronów przez łańcuch oddechowy jest wykorzystywana do transportu protonów, które przemieszczają się w kierunku ich (mniejszego / większego) stężenia do przestrzeni międzybłonowej mitochondrium, gdzie panuje (niższe/ wyższe) pH niż w matriks mitochondrium.

2.2. (0–1)

Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
V.Rozumowanie i argumentacja. Zdający objaśnia i komentuje informacje […], wyjaśnia zależności przyczynowo–skutkowe […].
I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne […].
III.Metabolizm.
2. Ogólne zasady metabolizmu. Zdający:
5) wskazuje substraty i produkty głównych szlaków i cykli metabolicznych ([…] etapy oddychania tlenowego […]).
3. Oddychanie wewnątrzkomórkowe. Zdający:
1) wymienia związki, które są głównym źródłem
energii w komórce;4) wyjaśnia zasadę działania łańcucha oddechowego i mechanizm syntezy ATP.

Zasady oceniania
1 pkt – za poprawne uzasadnienie, odnoszące się do konieczności dostarczania do mitochondrium substratów reakcji syntezy ATP (fosforylacji substratowej lub oksydacyjnej).
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania
• Kwas ortofosforowy i ADP są substratami syntezy kolejnych cząsteczek ATP podczas fosforylacji oksydacyjnej, zachodzącej we wnętrzu mitochondrium.
• Transport kwasu ortofosforowego oraz ADP do wnętrza mitochondrium jest konieczny, gdyż stanowią one substrat do syntezy ATP w cyklu Krebsa.
• Jest to konieczne, gdyż dzięki temu możliwa jest synteza ATP, który ciągle jest uwalniany z mitochondrium.
• Pii ADP są konieczne do syntezy ATP.

2.3. (0–1)

Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymagania ogólne Wymagania egzaminacyjne
I.Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.
Zdający […] przedstawia i wyjaśnia procesy i zjawiska biologiczne; przedstawia związki między strukturą a funkcją na różnych poziomach organizacji życia […].
III.Metabolizm.
2. Ogólne zasady metabolizmu. Zdający:
5) wskazuje substraty i produkty głównych szlaków i cykli metabolicznych ([…] etapy oddychania tlenowego […]).

Zasady oceniania
1 pkt – za wpisanie w tabelę poprawnych nazw obydwu etapów oddychania komórkowego.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 pkt albo za brak odpowiedzi.

Rozwiązanie
1. glikoliza
2. reakcja pomostowa / oksydacyjna dekarboksylacja pirogronianu

353

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 1. (4 pkt)

Badano jakościowy skład materiałów biologicznych przy wykorzystaniu procedury suchej destylacji. W tym celu dwie probówki (I i II) zawierające dwa różne materiały badawcze podgrzano. Produkty destylacji materiałów z obu probówek były odprowadzane szklanymi kapilarami do czterech innych, szczelnie zamkniętych probówek z wskaźnikami chemicznymi wymienionymi w tabeli. Zaobserwowane zmiany (oznaczone w tabeli jako„+”) są charakterystyczne dla obecności danego związku chemicznego i tak:

1. różowy kolor papierka kobaltowego świadczy o obecności pary wodnej.
2. czarne zabarwienie papierka z octanem ołowiu świadczy o obecności siarkowodoru.
3. pomarańczowobrązowy osad wskazuje na obecność amoniaku.
4. biały osad wskazuje na obecność dwutlenku węgla.

W tabeli przedstawiono wyniki suchej destylacji materiałów z probówek I oraz II. Znakiem „ –”oznaczono brak zmiany wskaźnika

1 2 3 4
papierek kobaltowy papierek nasączony octanem ołowiu odczynnik Nesslera wodny roztwór wodorotlenku baru
I II I II I II I II
+ + + + + + +
Zadanie 1.1. (0–1)

Podaj nazwy lub symbole pierwiastków biogennych, które występują w materiale biologicznym obecnym w probówce I.

Zadanie 1.2. (0–1)

Podaj nazwę wskaźnika chemicznego, który może posłużyć jako zamiennik wodnego roztworu wodorotlenku baru oraz określ, co zaobserwujemy po jego zastosowaniu w opisanej procedurze w obu probówkach.

odczynnik:

OBSERWACJE probówka I
probówka II
Zadanie 1.3. (0–1)

Na podstawie analizy przeprowadzonego doświadczenia oraz własnej wiedzy wyjaśnij, dlaczego nie można wnioskować, aby którykolwiek z badanych materiałów był kwasem nukleinowym.

 

Zadanie 1.4. (0–1)

Zaznacz nazwę grupy związków chemicznych (A–D) obecnych w materiale zawartym w probówce I.

A.białka                     B.kwasy nukleinowe                        C.tłuszcze                                D.węglowodany

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

zad. 1.1.

1pkt za podanie prawidłowych nazw lub symboli pierwiastków biogennych.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

ODPOWIEDŹ: wodór (H), tlen (O), siarka (S), azot (N), węgiel (C)

Kolejność nie ma znaczenia.
Uznaje się zapis pierwiastków w formie cząsteczkowej.

zad. 1.2.

1pkt za poprawne określenie nazwy wskaźnika chemicznego oraz podanie obserwacji jego zastosowania dla obu probówek.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:

Odczynnik*: woda wapienna / (nasycony) wodny roztwór wodorotlenku wapnia (II)
probówka I: zmętnienie wody wapiennej / wytrącenie się (białego) osadu
probówka II: zmętnienie wody wapiennej / wytrącenie się (białego) osadu

*Nie uznaje się odpowiedzi: „fenoloftaleina”.

zad. 1.3.

1pkt za prawidłowe wyjaśnienie odnoszące się do przeprowadzonego doświadczenia z uwzględnieniem faktu o niewykrywalności fosforu wchodzącego w skład kwasów nukleinowych.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:

Na podstawie analizy wyników nie można wnioskować o tym, czy któryś zbadanych materiałów jest kwasem nukleinowym, ponieważ w doświadczeniu nie wykrywano obecności fosforu*, który wchodzi w skład budowy nukleotydów / DNA / DNA i RNA / kwasów nukleinowych.
•W kwasach nukleinowych obecny jest fosfor*, którego obecności nie wykrywano w przedstawionym doświadczeniu, dlatego nie można wnioskować, czy któryś z materiałów zawiera fosfor i jest kwasem nukleinowym.

*Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący podaje: „(…)reszty fosforanowej / PO43-(…)”.

zad 1.4.

1 pkt za wybór wskazanej odpowiedzi.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

ODPOWIEDŹ: A.

354

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 2. (3 pkt)

Na schemacie przedstawiono zależności energetyczne występujące w komórce roślinnej

Na podstawie: Czubaj A., Biologia, PWRiL, Warszawa, 1999, 417

Zadanie 2.1. (0–1)

Podaj nazwy związków chemicznych (X i Z) i struktury wewnątrzkomórkowej (Y), przedstawionych na schemacie.

Związek chemiczny Nazwa
X
Z
Struktura Nazwa
Y

 

Zadanie 2.2. (0–1)

Wymień dwa procesy zachodzące przynajmniej częściowo w strukturze Y, które można wpisać w miejsca oznaczone cyframi 1–4.

 

Zadanie 2.3. (0–1)

Korzystając ze schematu oraz własnej wiedzy podaj przykład procesu metabolicznego, z którego może pochodzić tlen wykorzystywany do procesów zachodzących w mitochondriach roślin.

 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

zad. 2.1.
1 pkt za podanie prawidłowych nazw.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

ODPOWIEDŹ: X. pirogronian / kwas pirogronowy
Z. ATP / adenozynotrifosforan
Y. mitochondrium

zad. 2.2.

1pkt za podanie dwóch procesów zachodzących w mitochondriach z jednoczesną defosforylacją ATP.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:

Przykładowo dwa spośród poniższych:
• cykl mocznikowy / ornitynowy  • transkrypcj • translacja/ synteza białek
• beta-oksydacja (kw. tłuszczowych) • replikacja (mtDNA)

**Jest to odpowiedź dopuszczalna, ponieważ na etapie szkoły średniej funkcje ATP można przypisywać zarówno do roli deoksy-jak i rybonukleotydu.

Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący wymieni chociaż jeden proces zachodzący z defosforylacją ATP ale mający miejsce w pełni poza mitochondrium, np.: „glikoliza”, „cykl Calvina-Bensona”.

Z powodu obecności materiału genetycznego w mitochondriach w strukturach tych zachodzą procesy związane z jego syntezą, ale także z ekspresją zawartej w nim informacji genetycznej

zad. 2.3.

1pkt za podanie prawidłowego procesu metabolicznego.
0pkt za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
• fotoliza wody / • fosforylacja niecykliczna/ fotosynteza
• (enzymatyczny) rozkład H2O2 / nadtlenku wodoru (w peroksysomach)

Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący odwołuje się do procesu wymiany gazowej

355

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 3. (6 pkt)

Podczas tworzenia komórki jajowej w gametoficie żeńskim pewnego przedstawiciela mchów doszło do mutacji w genie kodującym białkową część enzymu uczestniczącego w cyklu Calvina. Zmutowany recesywny allel p został przekazany do komórki jajowej. W wyniku jej zapłodnienia powstał w pełni żywotny heterozygotyczny bezzieleniowy sporofit.

Zadanie 3.1. (0–1)

Podkreśl, jakie jest prawdopodobieństwo, że z zarodników powstałych w obrębie sporofitu o genotypie Pp rozwinie się gametofit żeński posiadający allel P. Odpowiedź uzasadnij.

0%                25%               50%               75%                100%

Uzasadnienie:

 

Zadanie 3.2. (0–1)

Zaznacz (A–D) skutek zatrzymania fazy jasnej fotosyntezy u mchów.

A. wzrost zapotrzebowania mszaka na związki organiczne pobierane z podłoża.
B. ograniczenie dostępu do światła słonecznego.
C. nasilenie w mitochondriach syntezy ATP –jednego ze składników siły asymilacyjnej.
D. zwiększenie stężenia cząsteczek NADP.

 

Zadanie 3.3. (0–1)

Wyjaśnij, dlaczego homozygotyczny recesywnie sporofit mchu jest w stanie przeżyć pomimo posiadania dwóch recesywnych alleli genu kodującego białkową część enzymu uczestniczącego w cyklu Calvina.

 

Zadanie 3.4. (0–1)

Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.

1. U mchów połączenie dwóch haploidalnych zarodników prowadzi do powstania jednego, diploidalnego zarodka. P F
2. Pozbawienie mchu chwytników doprowadzi do jego uschnięcia. P F
3. W komórkach sporofitu mutacje mogą zachodzić podczas podziału mitotycznego oraz mejotycznego. P F

 

Zadanie 3.5. (0–2)♣

Zaznacz jedno określenie charakteryzujące podstawowe znaczenie dla człowieka wymienionych rodzajów roślin.

melisa  jadalne                          trujące                           przemysłowe                             lecznicze
rzepak  jadalne                          trujące                           przemysłowe                             lecznicze
rumianek  jadalne                          trujące                           przemysłowe                             lecznicze
ziemniak  jadalne                          trujące                           przemysłowe                             lecznicze
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0
zad. 3.1.
1pkt–za wskazanie prawidłowej wartości prawdopodobieństwa oraz uzasadnienie swojego wyboru (także w formie obliczeń z komentarzem i wskazaniem wyniku końcowego) odnoszące się do rozwoju gametofitów z zarodników.
0pkt–za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.
PRZYKŁADOWE UZASADNIENIE WYBORU:
Uzasadnienie:

• gametofity rozwijają się z zarodników a prawdopodobieństwo powstania zarodnika z allelem P wynosi 50%, jednak gametofity żeńskie stanowią połowę wszystkich gametofitów, a więc prawdopodobieństwo maleje do 25%.

 

• gametofity rozwijają się z (haploidalnych) zarodników: 0,5 –prawdopodobieństwo powstania zarodnika z allelem P,0,5 –prawdopodobieństwo wystąpienia płci żeńskiej, prawdopodobieństwo powstania gametofitu żeńskiego z allelem P wynosi 0,5 x 0,5 = 0,25.

 

• zarodniki powstające w obrębie sporofitu o genotypie Pp mają 50% szans na otrzymanie allelu P. Dodatkowo, po uwzględnieniu, że z zarodnika rozwinie się gametofit płci żeńskiej prawdopodobieństwo spada do 25%.
zad. 3.2.
1 pkt–za wybór wskaznej odpowiedzi.
0pkt–za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.
ODPOWIEDŹ:
D.
zad. 3.3.
1 pkt–za prawidłowe wyjaśnienie uwzględniające nieprzeprowadzanie procesu fotosyntezy oraz fakt, że mutacja dotyczy genu kodującego białko biorące udział w tym procesie.
0pkt–za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
• Sporofit / pokolenie diploidalne posiadające dwa recesywne allele genu P / mający genotyp pp jest w stanie przeżyć, dlatego że mutacja dotyczy genu* enzymu biorącego udział w procesie fotosyntezy, a to pokolenie nie jest (foto)autotroficzne i nie przeprowadza fotosyntezy.
•Sporofit u mchów nie jest samożywny / autotroficzny, dlatego obecność dwóch recesywnych alleli genu kodującego białkową część enzymu uczestniczącego w cyklu Calvina / fazie ciemnej (niezależnej od światła) fotosyntezy nie wpływa na niego negatywnie, bo nie przeprowadza on tego procesu fotosyntezy.
*Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący używa sformułowania: „(…) mutacja dotyczy białka / części białkowej enzymu(…)”. Ponadto, gdy podano informację, że sporofit żyje kosztem gametofitu
zad. 3.4.
1 pkt–za prawidłową ocenę wszystkich trzech sformułowań.
0pkt–za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.
ODPOWIEDŹ:
F F P
zad. 3.5.
2 pkt–za podkreślenie prawidłowego znaczenia wszystkich podanych rodzajów roślin.
1 pkt–za podkreślenie prawidłowego znaczenia trzech podanych rodzajów roślin.
0pkt–za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.
ODPOWIEDŹ:
melisa: jadalne trujące przemysłowe lecznicze
rzepak: jadalne trujące przemysłowe lecznicze
rumianek: jadalne trujące przemysłowe lecznicze
ziemniak: jadalne trujące przemysłowe lecznicze
356

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 4. (2 pkt)

W przebiegu kiełkowania wyróżnia się trzy zasadnicze fazy. Pierwsza to imbibicja (pęcznienie) charakteryzująca się gwałtownym wzrostem intensywności oddychania, towarzyszącego intensywnemu pobieraniu wody. Procesy tej fazy przebiegają w warunkach słabej dostępności tlenu. Dalej następują po sobie faza kataboliczna i faza anaboliczna (wyróżniane ze względu na charakter procesów dominujących w każdej z nich).
Przygotowano dwa zestawy doświadczalne (jak na schemacie poniżej) ilustrujące siłę imbibicyjną, czyli siłę wytwarzaną przez pęczniejące nasiona na samym początku kiełkowania.
W zestawie A i B umieszczono w cylindrze suche nasiona bobu (Vicia faba), a następnie cylinder wypełniono wodą wodociągową (zestaw A) i wodą z dodatkiem inhibitora procesu oddychania tlenowego (zestaw B).

Na podstawie: http://www.biologydiscussion.com/experiments 

Zadanie 4.1. (0–1)

W wyznaczonym miejscu na schemacie zaznacz za pomocą strzałki ruch wskaźnika w zestawie doświadczalnym B w trakcie przebiegu doświadczenia. Jeśli położenie wskaźnika nie zmieni się, wpisz w to miejsce X.

Zadanie 4.2. (0–1)

Wyjaśnij obecność etanolu w nasionach, które rozpoczynają proces kiełkowania.

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 4. (0-2)

4.1. (0-1)

1 pkt – za prawidłowe zaznaczenie na schemacie kierunku ruchu wskaźnika za pomocą strzałki (także w innym miejscu niż to przeznaczone na udzielenie odpowiedzi, o ile ta nie budzi wątpliwości, co do rzeczywistej wiedzy piszącego).
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

ODPOWIEDŹ:

4.2. (0-1)

1 pkt – za prawidłowe wyjaśnienie odnoszące się do przebiegu procesów beztlenowych i/lub procesu fermentacji alkoholowej z uwzględnieniem etanolu jako produktu ubocznego (lub jednego z produktów) tego procesu.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: 

• Na początku kiełkowania procesy metaboliczne zachodzą pod niską dostępnością tlenu / pod nieobecność tlenu, dlatego uwalnianie energii* / wytwarzanie ATP odbywa się na drodze fermentacji alkoholowej**, w czasie której etanol powstaje jako produkt uboczny.
• W fazie imbibicji / pęcznienia zachodzą procesy beztlenowe, a ATP potrzebne do przebiegu procesów metabolicznych / anabolicznych wytwarzane jest w czasie fermentacji alkoholowej**, której produktem ubocznym jest alkohol etylowy / etanol / C2H5OH / CH3CH2OH.
• W początkowej fazie kiełkowania zachodzi proces fermentacji alkoholowej**, w przebiegu której jako produkt uboczny powstaje etanol.

*Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący zawiera sformułowanie: „produkcja / wytwarzanie energii”. **Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący zawiera sformułowanie: „oddychanie beztlenowe”, „glikoliza”, „oddychanie (wewnątrz)komórkowe”, „fermentacja”.

357

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 5. (4 pkt)

Rozwielitki posiadają w hemolimfie hemoglobinę mającą zdolność do nietrwałego przyłączania tlenu. Ilość hemoglobiny zależy ściśle od warunków środowiskowych, im mniejsze stężenie tlenu w wodzie, tym większa ilość hemoglobiny. Wykonano doświadczenie, w którym mierzono liczbę skurczów serca rozwielitki (Daphnia sp.) w wodzie o różnej temperaturze. Pomiary wykonano z wykorzystaniem tych samych organizmów dla trzech wartości temperatury wody (10ºC, 20ºC oraz 30ºC). Wyniki przedstawiono poniżej.

liczba uderzeń serca/10 sek. 7 liczba uderzeń serca/10 sek. 11 liczba uderzeń serca/10 sek. 18

Na podstawie: www.phschool.com/science/biology_place/labbench/lab10/20bath.html

Zadanie 5.1. (0–1)

Dokonując analizy budowy morfologicznej rozwielitki określ, dlaczego rozwielitka jest odpowiednio dobranym obiektem badawczym do doświadczenia, którego podstawą jest obserwacja serca.

Zadanie 5.2. (0–1)

Wyjaśnij, dlaczego wzrost liczby uderzeń serca rozwielitki jest adaptacją do wzrostu temperatury wody.

Zadanie 5.3. (0–1)

Wyjaśnij związek jaki zachodzi pomiędzy wzrostem temperatury wody a zmianą zabarwienia ciała rozwielitki na kolor czerwony.

Zadanie 5.4. (0–1)

Oceń, czy na podstawie przeprowadzonego doświadczenia można sformułować wnioski podane w tabeli. Zaznacz T (tak), jeśli wniosek wynika z badań, albo N (nie) – jeśli z nich nie wynika.

1. Wzrost temperatury wody zwiększa siłę skurczów serca rozwielitki. T N
2. Rozwielitka jest organizmem eurytermicznym. T N
3. Zwiększenie aktywności serca rozwielitki w odpowiedzi na wzrost temperatury wody jest odruchem bezwarunkowym. T N
Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadnie 5. (0-4)

5.1. (0-1)

1 pkt – za określenie cechy budowy morfologicznej rozwielitki, która ułatwia obserwację jej serca.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

Przykład niepoprawnej odpowiedzi z uzasadnieniem:
• „Ciało rozwielitki jest przezroczyste (…)”. – Gdyby ciało (a w tym narządy wewnętrzne) było przezroczyste, to nic nie byłoby widoczne pod mikroskopem.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
• Ze względu na przezroczysty karapaks obserwacja wpływu różnych czynników na aktywność serca rozwielitek jest łatwa.
• (Chitynowy) oskórek / powłoka ciała jest na tyle przezroczysta, że bezpośrednio widać przez nią serce, co znacznie ułatwia obserwację parametrów pracy / liczbę skurczów tego narządu.
• Ponieważ jej serce jest dobrze widoczne, co ułatwia obserwację.

5.2. (0-1)

1 pkt – za prawidłowe wyjaśnienie w odwołaniu do wzrostu tempa metabolizmu z uwzględnieniem znaczenia przyspieszenia akcji serca (szybszy / sprawniejszy transport tlenu do komórek ciała). Uznaje się za poprawną także odpowiedź opartą na fakcie spadku rozpuszczalności tlenu w wodzie..
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
• Rozwielitka jest zmiennocieplna, dlatego wzrost temperatury wody powoduje wzrost temperatury ciała rozwielitki, a zatem reakcje chemiczne będą zachodzić szybciej. Wzrost liczby uderzeń serca przyspiesza transport tlenu do komórek ciała, co poprzez zwiększenie intensywności oddychania tlenowego umożliwia syntezę dużych ilości ATP niezbędnego do zachodzenia procesów życiowych.
• Wraz ze wzrostem temperatury wody wzrasta tempo przemian metabolicznych w organizmie rozwielitki, a dzięki częstszym uderzeniom / skurczom serca, glukoza i tlen są szybciej dostarczane (przez hemolimfę) do komórek organizmu zapewniając odpowiedni poziom substratów do przemian metabolicznych / oddychania tlenowego.
• Wraz ze wzrostem temperatury wody spada w niej rozpuszczalność tlenu, przez co w organizmie rozwielitki / dafnii dochodzi do przyspieszenia akcji serca, aby efektywniej doprowadzać tlen do komórek ciała.
• W wysokiej temperaturze zmniejsza się rozpuszczalność tlenu w wodzie, przez co wymiana gazowa u rozwielitki staje się mniej wydajna. Aby zrekompensować to zjawisko, przyspieszona zostaje akcja serca, dzięki czemu hemolimfa przepływa szybciej w organizmie i tkanki są odpowiednio zaopatrywane w tlen.

Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący odnosi się do: „(…) pobieranie tlenu z wody przez skrzela / płuca (…)”.

5.3. (0-1)

Ogólny szablon odpowiedzi: 

wzrost temperatury wody –> spadek stężenia tlenu w wodzie –> wzrost stężenia hemoglobiny w hemolimfie. 

1 pkt – za prawidłowe wykazanie zależności pomiędzy wzrostem temperatury wody i zmianą koloru ciała rozwielitki na kolor czerwony z uwzględnieniem wzrostu stężenia hemoglobiny (w hemolimfie).
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
• Z powodu wzrostu temperatury wody spada rozpuszczalność tlenu, a więc aby rozwielitka mogła przeżyć, dochodzi do zwiększenia syntezy hemoglobiny, która nadaje czerwony kolor jej ciału.
• Czerwony kolor ciała rozwielitki w ciepłej wodzie wynika z wysokiego stężenia hemoglobiny, która znajduje się w hemolimfie*. Jest to spowodowane faktem, że ilość tlenu rozpuszczonego w ciepłej wodzie jest niska, co nasila syntezę hemoglobiny.
• W wysokiej temperaturze wody obniża się stężenie tlenu, co powoduje / stymuluje zwiększenie poziomu / nasilenie syntezy hemoglobiny.

*Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący odnosi się do: „(…) krwi / krwinkach czerwonych (…)”.

5.4. (0-1)

1 pkt – za prawidłową ocenę wszystkich trzech wniosków.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

ODPOWIEDŹ:
N T T 

358

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 6. (3 pkt)

Rośliny bronią się przed roślinożernymi zwierzętami wykorzystując zarówno obronne środki fizyczne (na przykład ciernie) jak i chemiczne (m.in. syntetyzując składniki działające toksycznie). Niektóre gatunki roślin syntetyzują […] aminokwas o nazwie kanawanina […], którego struktura przestrzenna jest bardzo podobna do argininy […]. Jeżeli owad zje taką roślinę to cząsteczka kanawaniny jest włączana do wytwarzanych w jego organizmie białek jako substytut argininy. Niektóre gatunki roślin potrafią przywabiać zwierzęta drapieżne, które pomagają je chronić przed swoistymi organizmami roślinożernymi, co przedstawia schemat poniżej. Rośliny mogą też wykrywać w powietrzu obecność substancji uwalnianych przez inne, zaatakowane wcześniej przez roślinożerców, rośliny.

Na podstawie: Campbell N.A., i in., Biologia, Poznań 2012. 

Zadanie 6.1. (0–1)

Zaznacz nazwę zależności ekologicznej (A–D) przedstawionej na schemacie, która zachodzi pomiędzy rośliną a osą. 

A. drapieżnictwo           B. protokooperacja           C. pasożytnictwo           D. komensalizm 

Zadanie 6.2. (0–1)

Uzasadnij, że wstawienie kanawaniny (zamiast argininy) do białka syntetyzowanego w komórkach owada może doprowadzić do jego śmierci. 

Zadanie 6.3. (0–1)

Zaznacz (A–D) poprawne zakończenie zdania. 

Na schemacie przedstawiono organizmy należące do: 

A. jednej gromady.           B. jednego rodzaju.           C. dwóch królestw.           D. dwóch typów. 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 6. (0-3)

6.1. (0-1)

1 pkt – za wybór wskaznej odpowiedzi.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

ODPOWIEDŹ:
B. 

6.2. (0-1)

1 pkt – za prawidłowe uzasadnienie odnoszące się do utraty funkcji białka i śmierci owada.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: 

• Wstawienie kanawaniny (zamiast argininy) do łańcucha polipeptydowego białka może zmienić jego strukturę / konformację przestrzenną prowadząc do zmiany jego funkcji i śmierci owada. 

• Obecność kanawaniny w miejscu argininy w łańcuchu polipeptydowym białka może oznaczać utratę funkcji biologicznych pełnionych przez nie, co prowadzi do śmierci owada. 

6.3. (0-1)

1 pkt – za wybór wskaznej odpowiedzi.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

ODPOWIEDŹ:
C. 

359

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 7. (3 pkt)

Motylica wątrobowa jest pasożytem występującym powszechnie u przeżuwaczy, zwłaszcza tych przebywających na wilgotnych pastwiskach […]. Na terenach podmokłych, trzęsawiskach, czy też niskich zalewowych łąkach panują sprzyjające warunki do bytowania żywicieli pośrednich motylicy – ślimaków. Ślimaki spełniające tę rolę są zwierzętami wodno–lądowymi […]. Terenami, na których można stwierdzić masowe ich występowanie są: rowy melioracyjne, kałuże czy wysychające zbiorniki. Od dawna obserwowano, że występują lata szczególnie sprzyjające rozwojowi motylicy wątrobowej – są to lata wyjątkowo ciepłe i mokre. 

Na podstawie: Wyrobisz A., i in., Motylica wątrobowa (Fasciola hepatica) – biologiczne adaptacje do pasożytowania u zwierząt, Kosmos – problemy nauk biologicznych, 65 (310), 2016, 43–48. 

Zadanie 7.1. (0–1)

Wykaż, że lata szczególnie ciepłe i mokre mogą sprzyjać rozwojowi motylicy wątrobowej. 

Zadanie 7.2. (0–2)

Podaj przykłady dwóch konkretnych działań, jakie można podjąć, aby uniemożliwić motylicy wątrobowej zamknięcie cyklu rozwojowego przy jak najmniejszym, negatywnym wpływie na środowisko naturalne. 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 7. (0-3)

7.1. (0-1)

1 pkt – za prawidłowe wykazanie zależności pomiędzy latami ciepłymi i mokrymi a zwiększoną liczebnością ślimaków jako żywicieli (pośrednich) motylicy z szansą zamknięcia cyklu rozwojowego analizowanego pasożyta.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionych kryteriów, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: 

• Rozwój motylicy wątrobowej jest uzależniony od możliwości znalezienia żywiciela pośredniego jakim są ślimaki. Lata mokre i ciepłe sprzyjają rozmnażaniu ślimaków, przez co jest ich więcej i szansa znalezienia żywiciela, a tym samym zamknięcie cyklu rozwojowego przez motylicę staje się bardziej prawdopodobne. 

• W mokre lata tereny zielone / łąki / pastwiska są (często) zalewane wodą, co w połączeniu z wysoką temperaturą powietrza zwiększa obszar, na którym panują optymalne warunki do rozmnażania się ślimaków. Prowadzi to do wzrostu ich liczebności*, co oznacza zwiększenie szans zarażenia przeżuwaczy – żywicieli ostatecznych, a tym samym zamknięcie cyklu rozwojowego motylicy wątrobowej. 

*Nie uznaje się odpowiedzi, w których podano informację o tym, że warunki sprzyjają wzrostowi liczby żywicieli pośrednich. 

7.2. (0-2)

2 pkt – za podanie dwóch konkretynych działań.
1 pkt – za podanie jednego prawidłowego działania.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

Przykłady błędnych odpowiedzi: 

• „Budowa rowów melioracyjnych (wodnych) w pobliżu pastwisk”.
w tym zawierających czynności, których końcowy skutek ekologiczny byłby negatywny dla lokalnych ekosystemów:
• „Osuszanie zbiorników wodnych (w miejscach wypasu zwierząt)”.
• „Chemiczna eliminacja ślimaków z ekosystemu”.
• „Zaprzestanie wypasu zwierząt (gospodarskich / bydła)”.
• „Wyłapanie ślimaków z miejsc wypasu bydła i przeniesienie ich do innego miejsca / ekosystemu / biocenozy”.
• „Stosowanie środków ślimakobójczych / mięczakobójczych / moluskocydów celem eliminacji ślimaków z ekosystemu”. 

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: 

Przykładowo dwa spośród poniższych: 

• Niewypasanie zwierząt gospodarskich / przeżuwaczy / bydła na terenach wilgotnych pastwisk / podmokłych / zalewowych.
• Wypasanie zwierząt gospodarskich / bydła na terenach niezalewowych.
• Osuszanie / drenaż terenów stanowiących miejsce wypasu zwierząt gospodarskich.
• Pojenie przeżuwaczy wodą z (znanego i) przebadanego źródła. 

Odpowiedź dopuszczalna:
• Wyłapywanie ślimaków z miejsc wypasu bydła i przenoszenie ich do innego miejsca, w którym naturalnie występują, a gdzie nie wypasa się zwierząt. 

360

Matura Kwiecień 2020, Poziom Rozszerzony (Neuron), Formuła od 2015,
Zadanie 8. (2 pkt)

Przykładem działania doboru naturalnego jest zjawisko przemysłowego melanizmu ćmy Biston betularia zaobserwowane w rejonie Manchesteru w Anglii po okresie intensywnego rozwoju przemysłu.
Poniżej przedstawiono dwie formy tego owada różniące się genotypem, przy czym allel warunkujący ciemny odcień ciała dominuje całkowicie nad allelem jasnego ubarwienia. Podczas uprzemysłowienia lasy ulegały zanieczyszczeniu a drzewa pociemniały zarówno na skutek osadzania się sadzy, jak i obumierania porostów, które zazwyczaj mają jasną barwę […]. 

Na podstawie: https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2012/02/10/the-peppered-moth-story-is-solid/ 

Zadanie 8.1. (0–1)

Wyjaśnij, dlaczego pomimo działania silnego doboru kierunkowego, jakiemu podlegały jasne motyle w erze rozwoju przemysłu, z puli genowej nie został wyeliminowany allel warunkujący formę typica. 

Zadanie 8.2. (0–1)

Określ, czy w populacji ćmy Biston betularia występują osobniki o szarej barwie. Odpowiedź uzasadnij uwzględniając sposób dziedziczenia opisywanej cechy. 

Pokaż rozwiązanie
Zobacz komentarze - 0

Zadanie 8. (0-2)

8.1. (0-1)

1 pkt – za prawidłowe wyjaśnienie obecności allelu recesywnego w puli genowej uwzględniające obecność posiadających przewagę selekcyjną ciemno ubarwionych heterozygot / form carbonaria w populacji i ich rozmnażanie.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: 

• Wśród ciemno ubarwionych motyli / form carbonaria posiadających przewagę selekcyjną były osobniki heterozygotyczne, których udział w rozmnażaniu / krzyżowaniu się gwarantował przekazywanie potomstwu allelu recesywnego / warunkującego formę typica. 

• W erze rozwoju przemysłu większą szansę na przeżycie miały czarne, w tym heterozygotyczne motyle, u których zachował się allel recesywny przekazywany następnie potomstwu w procesie rozmnażania. 

• Allel warunkujący formę typica obecny był w genomie czarnych, heterozygotycznych motyli, które faworyzował wtedy dobór naturalny a w wyniku rozmnażania tych motyli był on przekazwany kolejnym pokoleniom. 

Uznaje się odpowiedzi, w których przedstawiono krzyżówkę genetyczną wraz z jej interpretacją polegającą na wskazaniu obecności allelu recesywnego wśród genotypów potomstwa ciemno ubarwionych, heterozygotycznych motyli. 

8.2. (0-1)

1 pkt – za poprawne określenie, że w populacji ćmy z gatunku Biston betularia nie będą występowały osobniki o cesze pośredniej / szarym ubarwieniu ciała i poprawne uzasadnienie uwzględniające sposób dziedziczenia tej cechy.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą wyżej wymienionego kryterium, za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi. 

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: 

• W populacji nie będzie osobników szarych, ponieważ za ubarwienie ciała tych motyli odpowiada jedna para alleli*, przy czym jeden allel zupełnie / w pełni dominuje nad drugim, więc nie ma cechy pośredniej / fenotypu pośredniego. 

• Opisywana cecha dziedziczy się na drodze dominacji zupełnej, przez co osobniki heterozygotyczne są ciemne / mają fenotyp taki sam jak homozygoty dominujące**, więc w populacji tej ćmy nie będą występowały osobniki o wyglądzie pośrednim / szarym. 

• Nie, ponieważ opisywana cecha dziedziczy się na drodze dominacji zupełnej. 

*Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący używa sformułowania: „para genów”.
** Nie uznaje się odpowiedzi, w której piszący używa samego sformułowania „homozygota”.